MANJE ŠTETNIH EMISIJA

NASA demonstrirala rješenje problema koji pogađa svaki zrakoplov, a tiče se svih nas

  • Autor: J.D.
  • Zadnja izmjena 18.03.2017 09:08
  • Objavljeno 18.03.2017 u 09:08
Zrakoplov DC-8 koji je poslužio za NASA-in test

Zrakoplov DC-8 koji je poslužio za NASA-in test

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/SSAI/Edward Winstead

Možda se čini kako zračni promet ne stvara toliko štetnih plinova, no u pitanju je gotovo milijardu tona CO2 godišnje. Korištenjem biogoriva, NASA je smanjila emisiju štetnih plinova za 50-70 posto na testnom zrakoplovu. Zanimljivosti radi, nije sve ni u ugljičnom dioksidu - već i tragovima koji zrakoplovi ostavljaju na nebu

Budućnost bi mogla biti mnogo čišća za zračni promet te u konačnici smanjiti štetni utjecaj čovječanstva na Zemljinu atmosferu. Pored smanjenja štetnih plinova iz mlaznih motora do 70 posto korištenjem biogoriva, NASA je otkrila i kako korištenje tog goriva smanjuje i stvaranje kondenzacijskih tragova. Zašto je ovo potonje uopće bitno?

Pa, kondenzacijski tragovi koje zrakoplovi ostavljaju iza sebe na nebu formiraju ledene, paperjaste oblake poznate još i kao cirusi. Vjeruje se kako takvi oblaci imaju viši utjecaj na Zemljinu atmosferu nego li sve CO2 emisije zračnog prometa otkako se prvi zrakoplov uopće vinuo u nebo. 

Kako je to uopće moguće? Pa, ovakvi oblaci mogu stvoriti paučinastu mrežu iznad tla te podignuti temperaturu zraka ispod njih za do 10 ºC, čime se pojačava lokalno zagrijavanje. S manje čestica čađe i vodene pare iz ispušnog sustava, kondenzacijski tragovi se teže stvaraju. 

Testovi u kojima je NASA došla do ovih otkrića iskoristili su modificirani Douglas DC-8, stari ali vrlo korisni zrakoplov za potrebe različitih atmosferskih testiranja do visine od 40 tisuća stopa. Četiri motora ovog zrakoplova koristila su 50:50 mješavinu uobičajenog goriva i goriva dobivenog obrađenim esterima i masnim kiselinama divljeg lana (C. sativa, podlanak). Odmah iza DC-8 letjela su tri zrakoplova koja su do blizine od 250 metara prikupljala ispušne plinove i brojne druge podatke. 

Korišteno gorivo stvorili su njemački i kanadski istraživači te projicirali upravo ovakva poboljšanja. Zajedničkim istraživanjem demonstrirali su kako je uistinu moguće drastično smanjiti štetni učinak zračnog prometa na klimatske promjene na Zemlji. 

Prije nego se biogorivo ove vrste pojavi u redovitom prometu bit će potrebno još mnogo testova. Štoviše, NASA očekuje kako će novo gorivo iskoristiti u svom novom i tihom supersoničnom zrakoplovu.

NASA

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!