FILMSKA INDUSTRIJA U MAGLI

Raspodjela holivudskih milijardi desetljećima je planirana prema stanju na kinoblagajnama, a sad su se našli u teškoj gabuli - kako razlučiti koji je film hit, a koji promašaj

11.09.2021 u 22:48

Bionic
Reading

Vikend uoči američkog Praznika rada, koji se slavi prvog ponedjeljka u rujnu, obično je trenutak u kojem u Hollywoodu duboko udahnu i procijene kamo će usmjeriti silni novac sljedeće sezone. Između ljetnog eskapizma i jesenskih polaganja nada u Oscare, to je trenutak u kojem su vrlo važni signali oni koje šalju ljubitelji filma. Šefovima studija treba bilo što da ih vodi u donošenju odluke o milijardama koje će raspodijeliti za sljedeću sezonu, no ti su signali ove godine vrlo slabi pa se postavlja pitanje na temelju čega će filmska industrija utvrditi je li neki film hit ili promašaj

Brojke s kinoblagajni u pandemiji su se sunovratile, a iako se ljudi pomalo vraćaju u kina, s ovim nekad pouzdanim obrascima ponašanja publike teško se danas može išta predviđati. Pored toga, mnogim je filmovima prodaja potkopana trenutnom dostupnošću na streaming uslugama. Filmovi sve više zaobilaze kina i debitiraju isključivo na servisima poput Amazon Prime Videa, Netflixa, Applea TV+ i drugima, ali te tvrtke odbijaju otkriti značajnije podatke o gledanosti.

Mnoga sjevernoamerička kina bila su zatvorena veći dio 2020. godine, a vrijednost prodanih ulaznica do početka rujna ove godine, prema tvrtki Comscore koja prikuplja te podatke, iznosi oko 2,2 milijarde dolara. U istom razdoblju pretpandemijske 2019. godine prodano je ulaznica u vrijednosti od 7,8 milijardi dolara.

Iako se možemo složiti da vrijednost nekog filma nije samo u novcu, onima koji procjenjuju uspjeh te su vrijednosti izuzetno važne. Kako nemaju konkretne brojke i u mnogim slučajevima ne mogu utvrditi je li film hit ili promašaj, nad filmskom industrijom nadvila se gusta magla, kroz koju nas vodi The New York Times.

Box office kartice, ukupna dnevna zarada nekog filma dostupna svima, postale su uobičajene 1980-ih godina, kad su konzultanti počeli upotrebljavati računala za prikupljanje podataka iz tisuća kina. Prije toga ograničene podatke prikupljao je časopis Variety, a veliki studiji, baš onako kako to danas čine streaming servisi, brojeve su otkrivali samo onda kad je to njima odgovaralo.

Statistiku su brzo prigrlili glumački agenti da bi se izborili za veće plaće svojih klijenata, a filmski marketing počeo je gurati pozitivne brojke u prvi plan. Čak su i nacionalne vijesti svake nedjelje počele izvještavati o tim brojevima pa su se tim poslom Hollywooda počeli baviti mnogi.

No napad streaming servisa i pandemije ozbiljno su poremetili filmsku industriju. Filmovi su se nekad prvo ekskluzivno prikazivali u kinima oko tri mjeseca, potom ih se moglo online iznajmiti ili kupiti, a tek nakon toga stigli bi na streaming usluge i televiziju. Danas se deseci filmova uglavnom gledaju online. Samo Netflix od početka rujna do kraja godine planira objaviti 41 originalni film. Universal je putem premium videa na zahtjev učinio filmove dostupnima u domovima samo 17 dana nakon prikazivanja u kinima. Filmovi Warner Brosa u kina stižu istovremeno kad i na HBO Max.

Black Widow Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Može li se uspjeh filma još uvijek mjeriti dinamikom prodaje karata ili se više radi o povećanju pretplatničke baze streaming servisa? Riječ je vjerojatno o kombinaciji toga, ali prilično maglovitoj kombinaciji.

Odgovor će možda ponuditi rješenje sudskog spora u kojem je glumica Scarlett Johansson tužila Disney, tvrdeći da je svojom odlukom o istovremenoj objavi 'Crne udovice' u kinima i na usluzi Disney+ umanjio njenu naknadu za glumu u filmu, istovremeno učvršćujući položaj Disneyja+, pa time i tvrtke, na Wall Streetu. Disney kaže da njena tužba nema osnove.

Kao da situacija nije već dovoljno kompleksna, pomaci u filmskoj industriji možda su i veći. Gledatelji su se već navikli na svijet filmova i serija 'na zahtjev', pa je pitanje koliko uopće imaju potrebu žuriti pogledati najnoviji film, a to znači da se i očekivanja od kinoblagajni moraju promijeniti. Nova filmska izdanja ne natječu se više samo međusobno, nego s vjerojatno svim filmovima i televizijskim serijama ikad snimljenim, onima koje je moguće pronaći na ovoj ili onoj usluzi.

'Ljudi su u potrazi za odgovorima, a nije ih lako pronaći. Što se tiče producenata, stalno govorim da se treba truditi stremiti kvaliteti, jer kvalitetno pripovijedanje baš uvijek pobjeđuje, ali i da treba stati sa samosažalijevanjem zbog povrijeđenih osjećaja ili zato što se nešto nije tako prije radilo', kaže za NYTimes Gail Berman, predsjednica Američkog udruženja proizvođača i bivša predsjednica Paramount Picturesa.

Kako izgledaju konkretne brojke?

'Odred otpisanih 2' prošloga mjeseca trebao je biti veliki hit studija Warner Bros. Imao je superjunake, zvučnog redatelja Jamesa Gunna, ogroman produkcijski budžet od 185 milijuna dolara, a dobio je i sjajne kritike. No podaci s kinoblagajni bili su hladan tuš jer je prodaja ulaznica iznosila ukupno 156 milijuna dolara (koji se dijele otprilike 50-50 s kinima), u usporedbi sa 747 milijuna dolara, koliko je 2016. godine zaradio prvi film 'Odred otpisanih'.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Jasno je da se drugi nastavak morao boriti s izazovima pandemije, no u vrlo kratkom vremenu od debija u kinu film je bio besplatno dostupan korisnicima HBO Maxa. Prema ovoj platformi, film je bio relativno uspješan jer su ga najavili kao drugi najgledaniji filmski debi ove godine. Međutim nisu ponudili brojeve kojima bi to potkrijepili.

Krajem prošlog mjeseca istovremeno je u kinima i na Paramountu+ objavljen 'Psići u ophodnji: Film'. U prvom vikendu zaradio je 13 milijuna dolara, što je bilo dovoljno za drugo mjesto, iza filma 'Free Guy'. 'No stvarna potražnja za 'Psićima u ophodnji' bila je zamagljena jer je Regal Cinemas, drugi po veličini lanac multipleksa u SAD-u, odbio prikazivati animiranu avanturu zbog njene dostupnosti na streaming usluzi. Paramount+ 25. kolovoza izlazi s izjavom da je film rangiran kao jedan od najgledanijih originala streaming usluge, ali ni oni nisu ponudili brojke koje to potkrepljuju.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

S druge strane imamo Disney i Marvel Studios, čiji je film 'Shang-Chi i legenda o deset prstenova' izašao u petak 3. rujna ekskluzivno u kinima. Staromodno izdanje filma koji će na platformu Disney+ stići tek 45 dana nakon kina izvršni direktor Disney nazvao je eksperimentom. Pa kolika je stvarna moć koronavirusa u zadržavanju kod kuće publike koja je nekad išla u kino?

  • +11
Film 'Shang-Chi' Izvor: Profimedia / Autor: Walt Disney Pictures - Marvel St / AFP / Profimedia

Prema anketama koje je krajem kolovoza među američkom filmskom publikom provela konzultantska tvrtka National Research Group, oko 67 posto ispitanika izjasnilo se da se osjećaju ugodno (jako ili donekle) sjedeći u kinu. Filmovi poput 'Krstarenje džunglom', 'Kruela' i 'Crna udovica' bili su dostupni u domovima na Disneyju+ u isto vrijeme kad i u kinima (uz dodatnu nadoplatu), a Disney je kao opravdanje za ovu odluku navodio zabrinutost zbog koronavirusa. Mada se u holivudskim krugovima sumnjalo da je pravi razlog ili barem podjednako važan pomaganje platformi Disney+, što je uostalom tvrdila i Scarlett Johannson.

Rezultat Disneyjevog eksperimenta je kristalno jasan. Prema Comscoreu, koji prikuplja podatke s kinoblagajni, 'Shang-Chi' je od petka do ponedjeljka prodao 83,5 milijuna dolara ulaznica u 4,3 tisuće kina SAD-a i Kanade. Dobro recenziran film, poznat kao prvi Marvelov spektakl sa superherojima koje predvode Azijati, u inozemstvu je zaradio dodatnih 56,2 milijuna dolara. Produkcija filma koštala je otprilike 200 milijuna dolara.

Odaziv domaće publike bio je jednak onom za Marvelova 'Doktora Strangea', koji je 2016. dosegao 85 milijuna dolara, i daleko ispred njihovog 'Ant-Mana', koji je 2015. zaradio 57 milijuna dolara. 'Shang-Chi' imao je bolje otvaranje čak i od filma 'F9', Universalove franšize 'Brzi i žestoki', koja je u lipnju dosegnula 70 milijuna dolara i sa 705 milijuna dolara globalne prodaje sada se smatra filmom s najvećim bruto prihodom ljeta i godine.

Povratak u vrijeme prije pandemije? Može biti, kažu u The New York Timesu i ostavljaju mogućnost da se radi o anomaliji Marvela, najpouzdanijeg holivudskog hitmejkera već 20 godina.

Koliko u Hollywoodu vape za nekim konkretnim pokazateljima, pokazuje i podatak da je Paramount Pictures prvoga dana rujna, pozivajući se na stalnu neizvjesnost zbog koronavirusa, posebno u inozemstvu, pomaknuo objavljivanje filma 'Top Gun: Maverick' sa studenog na 2022.

Prema analizi Davida A. Grossa, koji vodi konzultantsku tvrtku Franchise Entertainment Research, računajući isključivo ljetnu prodaju ulaznica, horor filmovi i dalje su pouzdani igrači.

'Mjesto tišine 2', u čiju je produkciju Paramount uložio oko 60 milijuna dolara, diljem svijeta prikupio je 300 milijuna dolara, što je uspjeh u uvjetima pandemije. Film se počeo prikazivati u svibnju, prije nego što se varijanta delta počela širiti svijetom.

'Bili smo neka vrsta kanarinca u rudniku ugljena, ali znali smo da imamo nešto posebno. Rezultati su bili toliko pozitivni da su ostalima ulijevali samopouzdanje da se drže ljeta', rekao je za TNYT Marc Weinstock, predsjednik Paramountove svjetske distribucije i marketinga.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Gross kao uspješne navodi i horore 'Prizivanje 3' (Warner Bros.) i 'Candyman' (MGM-Universal), prvi film s crnkinjom u redateljskoj ulozi (Nia DaCosta) koji je debitirao na prvom mjestu.

S druge strane filmovi namijenjeni starijoj publici i dalje su u problemima. Produkcija filma 'Putovanje kroz sjećanja', s Hughom Jackmanom u glavnoj ulozi, koštala je oko 60 milijuna dolara, a prodaja karata dosegnula je jedva 1,9 milijuna dolara.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

'Starija publika, a pod tom mislim na one iznad 35 godina pa sve do baby boomera (generacija rođenih u razdoblju od dvadesetak godina nakon Drugog svjetskog rata, op.a.) razmišlja o svom zdravlju više od mlađe publike i mogu si priuštiti bolje mogućnosti kućne zabave', mišljenja je Gross.

Eskapistički filmovi dali su pak mješovite rezultate. Disneyjev 'Free Guy', koji je imao dobre recenzije, s globalnom prodajom od 239 milijuna dolara i produkcijom od 115 milijuna dolara smatra se uspješnim pa se radi i na njegovom nastavku.

Foršpan za film 'Free Guy' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

No 'Snake Eyes: G.I. Joe Origins' i 'The Boss Baby: Family Business' potpuno su razočarali. Potonji je do sada zaradio 100 milijuna dolara diljem svijeta ili otprilike 400 milijuna manje od svog prethodnika u franšizi iz 2017. godine. Nastavak koji se u inozemnim kinima još uvijek prikazuje u SAD-u je objavljen također hibridno, istovremeno u kinima i na Peacocku, streaming usluzi NBCUniversala. Na nedavnoj je konferenciji s analitičarima Comcasta matična tvrtka NBCUniversala dostupnost filma na Peacocku navela kao jedan od razloga za povećanje broja pretplatnika u srpnju. Međutim broj gledatelja nije objavljen.