YOUTUBE FENOMENI 2009.

Kako je internet konačno ubio televiziju

  • Autor: Bojan Stilin
  • Zadnja izmjena 21.12.2009 18:41
  • Objavljeno 21.12.2009 u 18:41
montaža-youtube400x300

montaža-youtube400x300

Izvor: tportal.hr / Autor: Mihaela Maras

Danas ne samo da nam iz monitora dopire sve ono što nam je nekad stizalo s malog ekrana, već su gledatelji zahvaljujući internetu počeli stvarati ništa manje duhovit i uzbudljiv sadržaj koji gledaju milijuni ljudi

Kad ste zapravo posljednji put sjeli i gledali TV? Znate ono kao nekad - u 10 je 'Dinastija', moram se vratiti s košarke ili iz šopinga. A i zbog čega biste? Domaći TV program ili odjekuje kao background zbivanja u domaćinstvu ili se gleda fenomenološki. Nije da se ima što zanimljivo vidjeti – red ozbiljnih glumaca što tezgare u sapunjarama, red neozbiljnih glumaca što fotošopiraju stvarnost i njihovih spin doktora, a sve podvučeno žutim.

Srećom, postoji internet, a na njemu i ljudi dovoljno kreativni da podijele svoju ludost s ostatkom svijeta pomoću par klikova. Brdo je alata i solidnih videoservisa, no u narodu se udomaćio (ministar Kiro ga proslavio, da ne kažemo prosviro) Jubito. Njegovih promotora se uglavnom i prisjećamo u ovom pregledu YouTube otkrića 2009.

Njime je uglavnom obuhvaćeno ono što danas vole nazivati user-generated content, odnosno šale običnih korisnika koje su proslavile njihove autore. No nisu u pitanju klasični štosevi kakve smo nekad gledali u skrivenim kamerama – riječ je o originalnim načinima razbijanja popkulturnih stereotipa, koje su se u vrlo kratkom vremenu proširile poput virusa, zbog čega ih na internetu i zovu viral videos.

Neki od njihovih autora svoju su slavu zakonom spojenih posuda preselili i na televiziju i druge medije, dok drugi žele ostati prepoznatljivi samo po nadimku, pa mistificirajući svoju slavu postižu suprotni efekt. Svima su zajedničke dvije stvari – u svom proboju obilato koriste jednostavnost, kvalitetu (ove godine se ustalio i HD video) i dostupnost YouTubea i pritom na urnebesno zabavan način tumače stvarnost. Ili, bolje rečeno, ono što je nekad bila televizija.

SHREDS

Uviđajući komičnu komponentu gitarske masturbacije, skupina neidentificiranih internetskih freakova odlučila je poigrati se mitom solaža i dramatične estetike metala. Princip je jednostavan – simulirajući radnju spotova, na vlastitim instrumentima u kućnoj produkciji odsvirati prateće zvukove, s ciljem da ispadnu maksimalno šlampavo. Iako je ideja prvobitno bila sprdati se sa solažama, s vremenom su stradali i pjevači, a naš je favorit briljantno montirana obrada Judas Priesta koja pomalo podsjeća na stenjuće trenutke Toma Waitsa. Uživajte u bizarnoj dekonstrukciji metala!

Vidi još:



LITERAL VIDEOS

Jedan od najzabavnijih Jubito fenomena koji je procvjetao u 2009. godini. Pokrenula ga je geekovska zajednica montažera i redatelja, koji su se odlučili poigrati s onim što zapravo vidimo u katkad grotesknim spotovima (uglavnom iz 80-ih), a na što rijetko kad obraćamo pažnju. Rodonačelnikom pravca smatra se Dustin McLean, koji je preko spota 'Take on Me' grupe A-Ha otpjevao svoju karaoke verziju iste pjesme, s tekstom koji je doslovno prepričavao ono što se događa u spotu. U roku od nekoliko mjeseci internet su preplavile ovakve parodije, a potkraj godine stigao je i prvi balkanski literal video, onaj za Madonninu 'Like a Prayer'. Ako nas pitate – najluđi je onaj za Meat Loafovu 'Anything for Love', čiji tekst genijalno raščlanjuje svu lažnu pompoznost ovog spota.


Vidi još:

NOVELTY

Skupina komičara The Lonely Island prije dvije je godine snimila blesavu komediju Hot Rod, priču o posinku oboljelog kaskadera koji namjerava skupiti novac za očuhovu operaciju tako što će motorom preskočiti 15 školskih autobusa(?!). Neuspjeh komedije potaknuo ih je na još bolju ideju – snimanje spotova koji će parodirati šovinizam, srebroljublje i ostale stereotipe vezane za hip hop na način na koji je to s rockom radio Jack Black u svom projektu Tenacious D. Na njihov proboj nadovezao se i kanadski komičar Jon Lajoie, koji je preko YouTubea lansirao dvadesetak urnebesnih spotova, ali i Steel Panther, koji su isti obrazac primijenili na heavy metal. Cijeli trend, nazvan 'novelty', eksplodirao je do te razine da su The Lonely Island uspjeli natjerati čak i Natalie Portman da snimi spot u kojemu psuje kao kočijašica!

Vidi još:

GLAZBENE OBRADE

Najviše prvoloptaškog humora, bar kad je glazba u pitanju, leži u obradama, i to onim neočekivanima, koje s lakoćom i duhovitošću prelaze žanrovske granice. Ove su se godine tako Los Colorados, mladići iz Ukrajine koji zabavljaju narod na nekoj lokalnoj trash televiziji, proslavili obradom Hot n' Cold, jednog od hitova desetljeća u izvedbi Katy Perry.

Njihov instantni uspjeh na internetu tjerao je ljude na kopanje dubinama YouTubea, gdje su našli bezbrojne blesave verzije hitova Lady GaGe, Beyonce, Rihanne i ostalih megazvijezda. Mi izdvajamo video u kojemu Bugari u svojoj verziji 'Conan O' Brian Showa' objašnjavaju Madonni kako bi zapravo njezina glazba trebala zvučati. Tko zna, možda i likovi iz 'Noćne more' za koju godinu postanu slavni u, recimo, Kazahstanu?

Vidi još:

FREAKOVI S GITARAMA

Prije samo desetak godina, kad je internet još uvijek bujao, gitaristi poput Joea Satrianija su još uvijek masno zarađivali od tablatura i VHS instrukcija. Danas mladi postaju gitarski virtuozi u roku od nekoliko dana, te na YouTubeu već godinama organiziraju natjecanja u tome čiji prsti brže pletu po višežičanim čudovištima. Sve je pokrenuo stanoviti Tajvanac Jerry Chan, koji je još 2006. obradio klasičnu kompoziciju 'Kanon D' Johanna Pachelbela u rock verziji, nakon čega su desetine klinaca snimile svoje obrade iste pjesme za koje su sigurni da su bolje! Trend je kulminirao ove godine, kad se pojavio stanoviti The Mystery Man koji je, koristeći stop-motion tehniku videomontaže, učenje klasičnih kompozicija pojednostavio toliko da svatko može naučiti svirati Mozarta. A usput prikupio i par milijuna pregleda videozapisa. Što je s tim gitaristima?!

Vidi još:

ŽIVOTINJE KOJE PJEVAJU I SVIRAJU

Pripadnici ljudske vrste su oduvijek voljeli tlačiti jedni druge svojim kućnim ljubimcima, a internet im je omogućio da to rade i kad im niste u gostima. Stanoviti Charlie Schmidt prije dvije je godine posjeo svoju mačku za klavijature i manipulativnim trikom je natjerao da 'odsvira' veselu pjesmicu, koju je odmah postavio na YouTube. Maca se proslavila kao Keyboard Cat, završivši u reklami za World of Warcraft i na MTV nagradama, a ljudi su potom mahnito krenuli snimati svoje kućne ljubimce kako sviraju i pjevaju, montirati njihove skromne glazbene pokušaje na podloge svjetskih hitova ili eksperimentirati s njihovim vokalima u death metal bendovima. Najveseliji među njima, ako nas pitate, jedan je veseli haski solidno dresiran uz 'Sweet Escape' Gwen Stefani, a ako želite boljeg, slobodno pregledajte 57 tisuća videa, koliko na YouTubeu postoji tražite li samo muzikalne mačke i pse.

Vidi još:

IMITATORI

Nekad je malo tko, poput legendarnog Petera Sellersa, mogao oponašati više osoba istovremeno, pa su rijetki uspješni imitatori bili čuvani kao malo vode na dlanu, istodobno gotovo monopolizirajući televiziju. Internet je i ovdje temeljito promijenio stvari, pa se danas imitatori čak više ne mjere prema tome koliko javnih osoba mogu oponašati, već prema kriteriju koliko njih mogu 'skinuti' u ograničenom vremenskom periodu! Rekorder je stanoviti korisnik YouTubea pod nadimkom OneManSho, koji u 16 minuta uspijeva smjestiti čak 200 imitacija, među kojima su njuške poput Stephena Hawkinga, Eminema, ali i animirani likovi poput Donatella ili Cartmana.

Vidi još:


50 Perfect Impressions

100 Impressions in under 5 minutes


FILMSKI FORŠPANI, HOMMAGEI I REMIKSI

Cut 'n' paste estetika posebnu je blagodat donijela filmašima-amaterima – krajnje jednostavni programi za montažu omogućavaju da se poigrate apsolutno svim filmovima koje volite, podvučete glazbenu podlogu koju želite i stvorite praktički novi film. Istodobno, neki su filmofili sličnu igru počeli igrati s foršpanima nadolazećih filmova, dok je u dokumentarnom filmu sve izraženiji trend 'miksanja' filmova prema svojoj želji od kadrova koje redatelj slobodno ustupa. Neki od uradaka u ovim kategorijama apsolutno su briljantni, kao spoj trailera za film 'Svi su ludi za Mary' i 'Muhe' ili hommagea filmovima o čudovištima ispod kojeg je podvučen 'Thriller' pokojnog Michaela Jacksona.


Vidi još:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi