MODNI PREOKRET

Zbogom retro modelima: Omiljenih sambica nema na vidiku, ovo su tenisice koje su zapravo obilježile 2025.

20.12.2025 u 17:11

Bionic
Reading

Iako smo mislili da će vladavina retro modela vječno trajati, 2025. godina donijela je velik preokret na tržištu tenisica. Dok su neki divovi posrnuli, drugi su se vratili u igru na velika vrata, a stručnjaci su složni u jednom – publika je gladna inovacija, a ne stalne reciklaže prošlosti

Razgovori o tenisicama godine često završavaju žustrim raspravama jer svatko ima svoje favorite, no 2025. donijela je rijetko viđenu fragmentaciju ukusa. Dok su se nekada svi slagali oko jednog modela – a primjer toga je, prisjetimo se, The Ten Air Jordan 1 Virgila Abloha, koji je proglašen instant klasikom – ova godina pokazala je da više nema apsolutnog vladara. Od neočekivanog povratka Vansa do Nikeova buđenja i Adidasovih futurističkih iskoraka – ovo su modeli koji su definirali razdoblje iza nas.

Pharrellove Jellyfish u suradnji s Adidasom osvojile su nagradu za tenisice godine na dodjeli Footwear News Awards, a u međuvremenu se Complex odlučio za Brick by Brick Air Jordan 4 Nigela Sylvestera u jarkocrvenoj boji. Publikacija je online dobila dosta kritika jer je lista ocijenjena kao previše usredotočena na Nike, što bi prije samo pet godina bilo teško zamisliti.

Nikeov zaokret ove godine napokon je počeo davati rezultate, a neki izazivači, poput Hoke, usporili su rast; drugi, poput švicarskog brenda On i Salomona, i dalje rastu. Osim toga, astronomske preprodajne cijene tenisica iz vremena pandemije sad se čine kao balon, ali cijene ponovno rastu na tržištu.

Tenisice koje su oblikovale 2025. godinu

Ako postoji jedna pouka iz godine brojnih velikih izdanja, ona glasi: kultura tenisica možda je fragmentirana i u promjeni, ali itekako živi.

Davno su prošla vremena u kojima su nove tenisice odmah rasprodane, a zatim se dnevno pojavljivale na tržištima preprodaje uz visoke marže. No nakon pada prošle godine sekundarno tržište ponovno pokazuje znakove života, barem među najmotiviranijim kupcima.

Na temelju premije u odnosu na maloprodajnu cijenu na StockX-u, Mars Yard 3.0 – Nikeova suradnja s umjetnikom Tomom Sachsom – bila je najtraženija u segmentu tenisica 2025., a preprodavala se po prosječnoj premiji od 291 posto u odnosu na maloprodajnih 275 dolara (iako je, da biste ih kupili, trebalo preuzeti Nikeovu aplikaciju i sudjelovati u nizu zadataka koje je dizajnirao Sachs).

Sljedeće po vrijednosti na preprodajnom tržištu bile su Vans Old Skool 36 Souvenir, što je značajan povratak za taj brend nakon godina odsutnosti iz mainstreama. Prema StockX-u, tenisice s najvećim preprodajnim premijama izdavalo je šest marki (mada su i Converse i Jordan u Nikeovu vlasništvu).

Preprodajno tržište naglo je zahladilo nakon prekida Adidasove suradnje s Yeezyjem 2023. godine, kao i zbog preplavljivanja tržišta Nikeovim modelima Jordan i Dunk, što se počelo ispravljati dolaskom novog direktora Elliotta Hilla u listopadu 2024. godine. Hill je ponovno usmjerio Nike na sport, a segment trčanja, oslobođen glamura, postigao je velik uspjeh. Istodobno, veća ekskluzivnost Nikeovih silueta ponovno podiže potražnju i vrijednost na sekundarnim tržištima.

BoF je anketirao 19 stručnjaka iz industrije obuće i svaki je birao svoje 'tenisice godine' – pod uvjetom da nisu izravno sudjelovali u njihovu nastajanju. Samo četiri modela dobila su po dva glasa: Adidas Jellyfish, Awake NY x Air Jordan 5, Infinite Archives Air Jordan 17 i Adidas EVO SL. Ostalih 15 stručnjaka odabralo je drugih 15 tenisica.

Složili su se, osim toga, da vlada snažna želja za pravim inovacijama. 'Nijedne retro tenisice ne bi smjele biti tenisice godine', rekao je Travonne Edwards iz JD Sportsa. 'Trebali bismo slaviti nove siluete koje omogućuju dizajnerima više kreativnosti.'

Iskusni komentatori kao što su Jazerai Allen-Lord i Jacques Slade istaknuli su pritom Adidas Jellyfish Pharrella Williamsa kao primjer svježe i suvremene siluete.

'Svi se još uvijek oslanjaju na retro modele', rekao je Scott Carter iz EQL-a. 'To funkcionira, ali potrošači žele nešto novo i to još nismo vidjeli.'

Jeff Staple, pionir hype kulture, kao svog favorita navodi potpuno novu Nikeovu siluetu Ava Rover.

'Redovni modeli su temelj kulture tenisica. Suradnje, retro izdanja i limitirane serije trebaju nadograđivati taj temelj, ali ne biti temelj sami po sebi', rekao je Staple.

Odluka kupaca

Ove su godine tenisice za trčanje još dobile na popularnosti jer kupci sve više cijene kombinaciju forme, funkcionalnosti i inovacija.

Brendovi kao što su On i Salomon uspješno kombiniraju suradnje s tehničkim inovacijama, a Hoka je pomalo izgubila zamah. I retro nogometne tenisice, poput Adidasova modela Samba, imale su novi uzlet zahvaljujući Svjetskom prvenstvu 2026. godine i sve većem interesu žena za tanje siluete.

Trgovci su se zato okrenuli modelima kao što je Adidasov Taekwondo da bi uhvatili dio tog trenda i odgovorili na potrebe rastućeg ženskog tržišta tenisica.

adidas Taekwondo
  • adidas Taekwondo
  • adidas Taekwondo
  • adidas Taekwondo
  • adidas Taekwondo
  • adidas Taekwondo
    +2
Adidas - tenisice Taekwondo Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Što oblikuje razgovor o tenisicama godine?

Kada pogledamo što je pokretalo tržište 2025., jasno je da je zajednička nit svima – priča.

Tim BoF Insightsa analizirao je online buzz pet najkomentiranijih tenisica godine, a one su: Air Jordan 4 Brick by Brick, Adidas Jellyfish, Vans Old Skool Souvenir, Nike Mars Yard 3.0 i Awake Air Jordan 5.

Osim ograničenih količina, sve od njih imale su element koji je potaknuo zajednicu na razgovor: unboxing videe, gejmificirane lansirne strategije, pa čak i priče o nastanku dizajna.

Inspiracija Chanelovom torbom Graffiti, koja stoji iza Vansova modela Souvenir, bila je osobito jaka tema, a cijena od 125 dolara učinila ga je pristupačnim luksuzom.

Sve te priče, koncepti i ograničena dostupnost definirali su kandidate za tenisice godine, a oni se svode na osobni izbor – jer nekima je važnija inovacija, drugima stil ili priča.

Možda nema konačne rang-liste, no ono što se zaista računa jest kupac koji je zadovoljan svojim izborom.