Globalni fenomen

Meteorski uspon Salomona: Tenisice koje donedavno ne biste ni pogledali, sad su novi predmet žudnje

17.08.2025 u 15:11

Bionic
Reading

U posljednjih nekoliko godina, sportska i outdoor moda doživljava pravu renesansu, a u središtu tog trenda nalaze se brendovi poput Salomona i Arc’teryxa. Njihov meteorski uspon nije prošao nezapaženo ni među ljubiteljima mode, kao ni među investitorima. Amer Sports, njihova matična tvrtka, uspjela je izgraditi globalni uspjeh unatoč izazovima na tržištu

Godine 2020. Carlo Aragon pokrenuo je Instagram profil 'Salomonology' kao modni moodboard kako bi si olakšao odluku o ulaganju u par Salomon XT-6 tenisica.

Kupio ih je, svidjelo mu se što tenisice izgledaju 'nekonvencionalno', a u tome nije jedini. Njegov profil danas broji gotovo 150.000 pratitelja koje zanima kako se planinarske tenisice mogu uklopiti u streetwear.

Aragonova Instagram popularnost ujedno odražava i uspon tvrtke Amer Sports Inc., vlasnika Salomona. Od izlaska na burzu u New Yorku u veljači 2024., ova helsinška grupacija, koja je ujedno vlasnik brenda vanjske odjeće Arc’teryx i proizvođača sportske opreme Wilson, gotovo je utrostručila svoju tržišnu vrijednost na 21 milijardu dolara.

Nadmašila je i konkurente poput On Holding AG, Deckers Outdoor Corp. (vlasnika brenda Hoka) i Anta Sports Products Ltd., kineskog sportskog diva koji posjeduje 42% udjela u Amer Sportsu.

Visokokvalitetni proizvodi po pristupačnim cijenama

Rast Amer Sportsa nadmašio je pad potrošnje zahvaljujući valu zanimanja za aktivnosti na otvorenom. Tvrtka je među brendovima srednjeg luksuza koji kupcima nude visokokvalitetne proizvode po pristupačnijim cijenama.

Većina ovog rasta dogodila se nedavno, nakon rezultata za prvo tromjesečje koji su nadmašili očekivanja unatoč nestabilnom globalnom gospodarstvu. Prodaja je premašila očekivanja, a tvrtka je povisila svoje prognoze dok su ih drugi snižavali.

Rast odjela Technical Apparel i Outdoor Performance, u kojima su Arc’teryx i Salomon, potaknuo je rezultate, rekao je izvršni direktor James Zheng u najnovijem izvješću o zaradi, ističući potencijal brendova.

Iako su Salomon tenisice premašile milijardu dolara prodaje u 2024., to je tek djelić globalnog tržišta tenisica vrijednog 180 milijardi dolara, a Arc’teryx je 'vrlo slabo zastupljen globalno', rekao je Zheng.

Salomon tenisice
  • Salomon tenisice
  • Salomon tenisice
  • Salomon tenisice
  • Salomon tenisice
  • Salomon tenisice
    +4
Salomon tenisice Izvor: Promo fotografije / Autor: Salomon promo

Amer Sports nije uvijek bio ovako uspješan

Dionice su nakon IPO-a ostale prigušene zbog visokog duga, male likvidnosti i velike izloženosti slaboj kineskoj ekonomiji, kaže Laurent Vasilescu, analitičar BNP Paribas Exane, koji dionicu ocjenjuje kao nadprosječnu.

Zatim je u prosincu Amer Sports izdao dionice kako bi otplatio većinu svog duga. Taj je potez smanjio zaduženost i povećao promet dionicama, čime su otklonjena dva od tri glavna razloga za zabrinutost investitora, rekao je Vasilescu. Kina, koja čini oko 30% prihoda tvrtke, i dalje je izazov, iako prodaja na tom tržištu nadmašuje očekivanja u svakom kvartalu od IPO-a.

Premijska sportska i outdoor oprema jedan je od najbrže rastućih potrošačkih segmenata u Kini, privlačeći mlađe i ženske kupce, kao i ljubitelje luksuza, kazao je financijski direktor Andrew Page u izvješću o zaradi.

Uzlet glampinga i gorpcorea u Kini

Glamping, luksuzno kampiranje, i gorpcore, nošenje outdoor odjeće u svakodnevnim prilikama, trenutno su popularni trendovi u Kini, kaže Vasilescu. Amer Sports privlači i kupce srednjeg i višeg sloja koji vole estetiku 'tihog luksuza' i vrhunsko iskustvo kupovine u trgovinama njegovih brendova, dodaje.

To se događa i u SAD-u, gdje su slavne osobe poput Timothéeja Chalameta i Belle Hadid viđene u Salomon tenisicama. Prodaja u američkom odjelu raste svake godine od 2020., najranijih dostupnih podataka, iako sporije nego u Kini, za koju se procjenjuje da će ove godine prestići Europu, Bliski istok i Afriku kao drugo najveće tržište Amer Sportsa po prihodu.

Kako je nastao termin gorpcore i što on zapravo predstavlja?

Zahvaljujući novinaru Jasonu Chenu iz magazina The Cut, godine 2017. nastao je modni termin gorpcore za estetiku s kojom smo svi, više-manje, upoznati.

Do njega Chen je došao inspiriran izrazom good ol' raisins and peanuts, odnosno 'stare dobre grožđice i kikiriki' – a koji se koristi za opisivanje zdravih grickalica po izboru planinara. Upravo ono što nose sa sobom na svojim avanturama u prirodi predstavlja okosnicu gorpcorea, trenda koji se kontinuirano razvija na streetwear sceni.

Modu inspiriranu onime što nose svi oni koji naginju aktivnostima u prirodi Chen je uspješno objedinio u nazivu gorpcore. Kako brojni ističu, ovaj popularni trend predstavlja sivu zonu između tehničke odjeće i nečega malo više u duhu vremena, poput trenda normcore.

Srž gorpcorea ideja je da ne postoji ništa elegantnije od odjeće koja zapravo nije moderna. Ona je praktična i funkcionalna i, ako se pita pristalice ovog trenda, predstavlja modni vrhunac jer je stvorena za aktivnosti koje zahtijevaju funkcionalnije odjevne predmete, poput skijanja, planinarenja ili brdskog biciklizma.

Znatno viši stupanj luksuza

Arc’teryx se izdvaja od drugih brendova outdoor odjeće poput Patagonije i The North Facea (VF Corp) znatno višim stupnjem luksuza, kaže analitičar TD Cowena John Kernan, koji preporučuje kupnju dionica Amer Sportsa. Unatoč višim cijenama, potrošači su spremni platiti za 'vodeće inovacije' Arc’teryxa.

Pad lojalnosti prema brendovima i želja za raznolikošću također otvaraju priliku Salomonu i Arc’teryxu da preuzmu dio tržišta od vodećih industrijskih igrača poput Nikea i Adidasa, kaže Vasilescu.

Kako bi nastavili s uspjehom, Amer Sports mora postati globalni igrač, kažu analitičari, upozoravajući da je to težak zadatak.

'Vjerujemo da globalno širenje brenda neće biti lako' zbog visokih cijena Arc’teryxa i jake konkurencije na zapadnim tržištima outdoor odjeće, kaže analitičar HSBC-a Akshay Gupta, koji preporučuje zadržavanje dionica.

Analitičar Morningstara Ivan Su, koji preporučuje prodaju, smatra da bi Amer Sports trebao ostvarivati prosječnu godišnju stopu rasta od 20% tijekom sljedećih pet godina kako bi opravdao trenutnu visoku valuaciju, što bi zahtijevalo 'gotovo besprijekornu izvedbu' na globalnoj razini.