VIKTOR DRAGO:

‘U Hrvatskoj se sve raspada brže nego što nastaje’

  • Autor: Gordana Arh
  • Zadnja izmjena 19.10.2012 13:15
  • Objavljeno 19.10.2012 u 11:14
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Deset je godina prošlo otkad je Viktor Drago pokrenuo svoj modni proizvod, Cro A Porter. Kao njegov idejni začetnik, umjetnički direktor i producent, a za sve koji ga poznaju i veliki kreativac i pozitivac, otkriva kako izgleda njegov put prema gore

Kada ste prije deset godina krenuli sa svojim modnim proizvodom, imali ste cilj i viziju. Što ste od toga konkretno ostvarili? Što smatrate svojim najvećim uspjehom, a što neuspjehom?

U modi sam dulje od deset godina, a na projektu Cro A Porter počeo sam raditi puno prije njegovog prvog predstavljanja javnosti, na temelju iskustava koja sam stekao radeći na sličnim projektima izvan Hrvatske. Zadovoljan sam ostvarenim, a to su: prepoznatljivost brenda Cro A Porter kao vodećeg modnog projekta u regiji, prepoznatljivost hrvatskog dizajna i dizajnerskih brendova, a dvadeseta uspješna sezona dokaz je kvalitete u poslovanju u svim segmentima. Sve je to uspjeh u zemlji od četiri milijuna stanovnika, gdje se stvari raspadaju većom brzinom nego nastaju. Neuspjeh ne poznajem, to je tek dio procesa, problem koji se otklanja...

Koliko je po vama napredovala hrvatska modna scena u deset godina, općenito ta svijest o modi? Je li stasala domaća modna publika, traži li se više i prepoznaje dizajnerska odjeća?

Cro A Porter i slični sadržaji ravnopravno su, ako ne i više, zastupljeni u medijskom smislu od stranih sadržaja. Sama scena napredovala je neizmjerno jer je projekt generirao pregršt profesija, a paralelno i nekoliko sličnih projekata koji manje ili više uspješno egzistiraju uz naš. Modna publika nije stabilno tijelo, već skup interesnih skupina kojima je moda u nekom trenutku u fokusu privatno ili poslovno. Sretni smo kada gledamo nova lica mladih koji odrastaju u okruženju u kojem je za njih postojanje sezonskih prikazivanja kolekcija nešto što se podrazumijeva. Mi smo to morali sami stvoriti. Evidentno je da dvadesetak imena koja predstavljamo žive od svog rada i imaju svoju publiku. U protivnom bi sve ovo bilo besmisleno.

HTV / Dario Njavro

HTV / Dario Njavro

Izvor: Promo fotografije / Autor: HTV / Dario Njavro

Svestrani Viktor zapjevao je i s Natali Dizdar u 'Zvijezde pjevaju'
Kako je izgledalo pripremanje prvih revija (pronalaženja prostora, modne publike, novinara) nekad, a kako danas? Nailazite li i dalje na neke probleme i koje?

Proces produkcije ima dva dijela: kreativni i onaj izvršni. Nekad vas limitiraju tehničke stvari, nekad budžeti, a cilj je postići da to publika ne primijeti. Moj tim i ja uživamo u tom procesu i mislim da se to vidi iz materijala koje produciramo, tehničkih pojedinosti i finih detalja za koje prosječno oko ni ne zna da je potrebno uložiti mnogo truda. Natječemo se sami sa sobom.

Kako je izgledala dizajnerska scena nekad, a kako danas? Kako su vam se nametnula prva dizajnerska imena i koliko su osnažili tijekom godina ?

Većina imena koja danas čine osnovu scene na ovaj su ili onaj način bila uključena u projekt Cro A Porter. Stvaranje nekog je dosta grub kontekst i ja ne vjerujem u njega. Sva su bića u svemiru u nekoj korelaciji i svi stvaramo jedni druge i utječemo jedni na druge. Bitna je harmonija i poštivanje. Iskustvo i senzibilitet ključni su kod izbora dizajnera i suradnika.

Javljaju se nova i nova dizajnerska imena, osobito među poznatima. Kako gledate na to?

Kao i u svakom drugom poslu pretpostavljam, krug interesenata se uvijek širi, a poznate osobe kao dizajneri nisu trend koji je izmišljen u Hrvatskoj, već globalna stvar trenutka.

Može li svatko postati dizajner u Hrvatskoj i da li kvantiteta utječe na kvalitetu dizajna, gdje je uopće ta granica kvalitete?

Može li svatko u Hrvatskoj postati novinar, pjevač, glumac ili doktor? Tko je onaj koji ima pravo odrediti nekome što će biti ili postati? Meni osobno bitno je surađivati s ljudima čija su moralna, etička i poslovna načela slična mojima. Praksa mi govori da ne griješim baš previše.

Je li kriza pogodila i modni dizajn i u kojoj mjeri? Što dizajneri vide kao najveće probleme u branši?

Apsolutno, kriza je pogodila sve, no moda spada u domenu u kojoj se njen utjecaj ne smije previše osjetiti. Medije i publiku ne zanimaju okolnosti pod kojima nastaje projekt ili kolekcija. Smatraju se pozvanim suditi o kvaliteti, izvedbi i pristupačnosti proizvoda.

Što se mora 'poklopiti' da se dizajner popularizira – celebovi koji ih nose, modne kritike, blogeri?

Ja osobno više vjerujem u dobar dizajn i talent. Sve umjetne tvorevine na kraju ostave svoje autore razočarane. Kao i u glazbi, kvalitetna pjesma traje godinama, a isproducirani hit svira jednu sezonu.

Profiliraju li se i uspješne manekenke na ovakvim događanjima?

Devedeset posto djevojaka započinje svoju karijeru s nama. Kristina Šalinović dijete je Cro A Portera, Marija s naše nove kampanje sjajno je odradila svoju prvu sezonu u Milanu i Parizu. No ono što mi smatramo uspješnim te ono što mediji opisuju kao poznatu manekenku različite su stvari.

Imamo dva jaka hrvatska modna proizvoda, Fashion.hr i Cro A Porter. Jesu li dva modna eventa (plus još Fashion Week Zagreb) potrebna hrvatskom tržištu?

Je li više od jednog portala potrebno Hrvatskoj? Ili televizijskih kuća? Ili pekara? Ako postoje, očito da su potrebni. Ja o tome ne mogu suditi, bavim se samo Cro A Porterom.

U kojem ćete smjeru voditi Cro A Porter idućih 10 godina?

Uvijek naprijed, bez obzira na okolnosti.

Razmišljate li o proboju na inozemnu scenu?

Ja sam osobno započeo karijeru u inozemstvu te još uvijek na razne načine surađujem na raznim projektima izvan Hrvatske. Susjedne zemlje ex Jugoslavije ne smatram pak previše stranim jer s njima sudjelujemo u razmjeni dizajnera sve vrijeme postojanja Cro A Portera.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi