SVEPRISUTNA ESTETIKA

Tako poželjan i vječan: Tihi luksuz nakon modne scene osvojio je i interijere

21.04.2023 u 06:39

Bionic
Reading

Do ovog trenutka vjerojatno ste naišli na pojam 'tihi luksuz', pokret prigušenog stila koji, ironično, stvara više buke nego bilo koji drugi

Vidjeli smo ga na modnim pistama, na revijama brendova The Row, Loro Piana, Bottega Veneta i previše drugih da bismo ih nabrojali. I u prošlosti smo vidjeli slične iteracije trenda. Dovoljno je prisjetiti se normcorea, postrecesijskog prijelaza na neupadljivo odijevanje koji je trajao sve do otprilike 2016. godine. Tihi luksuz stigao je i na male ekrane, kroz sudsku garderobu Gwyneth Paltrow, koja pokazuje koliko ‘skromno’ odijevanje može puno toga reći, ali i kroz hvaljenu seriju ‘Nasljeđe’ kao oličenje ove sveprisutne estetike.

Iznimno kvalitetna konfekcija bez logotipa i modni minimalizam glavne su odlike tihog luksuza koji ide puno dalje jer u svojoj srži i, posebice u usporedbi s drugim pravovremenim, ali prolaznim trendovima, puno je više od toga.

‘Tihi luksuz je suzdržanost’, rekao je dizajner interijera Ken Fulk za Vogue. ‘Ne radi se o stilu ili izgledu samom po sebi – koji može biti slojevit i hrabar kao i uvijek – već radije o fokusu na kvalitetu i predanosti da svaki trenutak bude važan. Ovdje je riječ o ulaganju u zadovoljstvo i ljepotu svakodnevnog života.'

Colin King, dizajner interijera i autor knjige ‘Arranging Things’, dijeli sličan osjećaj. ‘Tihi luksuz pristup je koji se usredotočuje na stvaranje kolekcije s namjerom – skupljanje stvari koje volite, a ne stvari koje savršeno pristaju jedna uz drugu. Obično prolazi ispod radara, što znači da izvor ne bi trebao biti očigledan - tek kad bolje pogledate, kvaliteta, oblik i izrada otkrivaju njegov dizajnerski pedigre.'

Suprotno onome što mnogi misle, jednostavnost u dizajnu nije nužno lakši pristup za bilo koju vrstu kreativca - zapravo, uklanjanje viška ostavlja više prostora za pogreške i ispitivanje.

‘To nas sve tjera da ispitamo kako gledamo na izradu i proizvodnju, kako nabavljamo materijale i, naposljetku, daje nam priliku da budemo kreativniji pitajući se kako stvoriti komade koje ćemo imati cijeli život', kaže King, dodajući: ‘Jednostavnost je krajnja sofisticiranost. Ova ideja mirnog luksuza većini se može činiti dosadnom, ali ja je vidim kao težak izazov za pojednostavljivanje i proučavanje dizajna koji se i dalje čini relevantnim tijekom desetljeća trendova. Ono što tražim je duboka jednostavnost i smatram da je to najteže postići.'

Upravo taj aspekt daje privlačnost tihom luksuzu. On je pak, koliko god razmetljiv ili diskretan bio, ipak luksuzan jer se ne postiže lako.

Kako se točno tihi luksuz prenosi na interijere? King objašnjava da je profinjena jednostavnost koju prihvaćaju modne kuće paralelna s načinom na koji se može pristupiti minimalističkim interijerima. ‘Postoji zajedničko razmatranje palete, materijala i konstrukcije. Siluete su skrojene i bezvremenske, ali sa snažnom točkom gledišta, a svaki komad ima ruku koja se čini izrađenom i promišljenom... To je vrlo slično izgradnji snažnog okvira za sobu, fokusirajući se na detalje koji će podići svaki komad što ga unosite u prostor. Paleta, zidna tekstura, podovi, hardver, prozorske obloge - otkrio sam da ako to možete srediti, prazna soba može biti topla i primamljiva.'

‘S toliko informacija nadohvat ruke, svi smo naučili razliku između visokokvalitetne izrade i robe manje kvalitete. Čak i kad smo počeli stezati remen, zadržavamo to znanje - bilo da se radi o ručno izrađenoj mokasinki ili sofi’, ističe dizajner interijera Fulk.

Porast dostupnih resursa putem društvenih mreža i drugdje stvorio je svjesnijeg i upućenijeg potrošača koji žudi za kvalitetom u svim segmentima, a ovo bi mogao biti tek početak.

‘Vidjet ćemo još veći fokus na komade za dom vrijedne ulaganja’, mišljenja je dizajnerica Jenni Kayne. ‘Slično kao i ideja stvaranja capsule kolekcije u ormaru, u kojoj je skrb ključna, uzbuđena sam što vidim više domova koji slave mentalitet manje je više, a istovremeno ističu visokokvalitetne komade koji su u stanju izdržati test vremena.'

Obrazovani (sami ili neki drugi) potrošači dali su tihom luksuzu svoju iskru, ali sveobuhvatni kulturni čimbenici održavaju njegov plamen živim. 'Njihalo se pomiče naprijed-natrag iz jednog smjera u drugi u reakcionarnom ritmu ili u skladu s promjenama u društveno-političkoj ili ekonomskoj klimi', kaže Fulk. 'Vidjeli smo mnogo promjena u proteklih deset godina, tako da je prirodni izlaz povratak tišem, sporijem i možda prigušenijem iskustvu', ističe.