PISMO ZNANSTVENIKA

Šteti li djeci odlazak u školu s pet godina?

12.09.2013 u 15:31

Bionic
Reading

Stručnjaci tvrde kako bi početak obrazovanja djece trebalo odgoditi. Formalno školovanje trebalo bi započeti tek u dobi od šest ili sedam godina, jer rani početak edukacije može uzrokovati 'duboku štetu', tvrdi utjecajna skupina od čak 130 stručnjaka

Tradicionalno obrazovanje trebalo bi odgoditi za dvije godine zbog bojazni da vlada promovira u vrtićima i školama kulturu 'previše, prerano', tvrde stručnjaci. U pismu upućenom Daily Telegraphu skupina znanstvenika, nastavnika, autora i čelnika dobrotvornih udruga pozivaju na ponovnu temeljnu procjenu nacionalne politike o ranom obrazovanju.

Tvrde kako je sadašnji sustav djeci 'otima' vrijeme za igru te da je stavljen preveliki naglasak na formalno obrazovanje u područjima kao što pisanje, čitanje i računanje u ranoj dobi. U pismu se upozorava kako koalicija sada nastoji zaustaviti zahtjeve politike kojoj je priorit 'spremnost za školu' u odnosu na slobodnu igru, piše telegraph.co.uk

To se odnosi na moguće uvođenje novog osnovnog testa za petogodišnjake u Engleskoj te kvalifikacije osoblja koje se brine za djecu gdje se ne spominje 'učenje kroz igru'. U pismu, koje je potpisalo 127 visokih ličnosti uključujući sir Ala Aynsley-Greena, bivšeg dječjeg povjerenika za Englesku, lorda Layarda, predsjednika Well-Being Programmea na London School of Economics, doktora Davida Whitebreada, docenta psihologije obrazovanja na Sveučilištu Cambridge i Catherine Prisk, direktoricu Play Englanda, predlaže se da djeci bude omogućen kasniji polazak u školu i početka formalnog obrazovanja kako bi im se omogućilo više vremena za razvoj.

Glasnogovornik Michaela Govea, ministra obrazovanja, rekao je pak kako su potpisnici pisma 'krivo upućeni' te da 'zagovaraju zaglupljivanje'. 'Ti ljudi predstavljaju moćan i loše upućen lobi koji je odgovoran za sve lošije rezultate na ispitima i kulturu niskih očekivanja državnim školama', rekao je glasnogovornik.

'Potreban nam je sustav kojemu je cilj pripremiti učenike za rješavanje teških matematičkih problema, ili pak da budu pjesnici ili inženjeri – sustav oslobođen stiska onih koji promoviraju lažnu pop psihologiju 'samopromocije', što je zapravo izgovor za nepoučavanje siromašne djece', rekao je glasnogovornik.

Prema zakonu u Velikoj Britaniji, djeca moraju u školu krenuti u dobi do pet godina, iako se veliki broj djece u privatne škole upisuje već s četiri godine. Današnje pismo tvrdi kako djeca koja u školu kreću u dobi od šest ili sedam godina - kakva je praksa kod nas ili pak u skandinavskim zemljama – 'dosljedno postižu bolje rezultate u obrazovanju, ali i veću razinu blagostanja'.

wendy ellyatt:
Nema ničega lošeg u traženju visokih obrazovnih standarda i odgovornosti, no tu je nešto zasigurno krivo ako to ide pod cijenu prirodnog razvoja

To bi značilo pomicanje granice početka formalnog obrazovanja za jednu do dvije godine, a stručnjaci sugeriraju da bi djeca to vrijeme trebala iskoristiti za aktivnosti u kombinaciji s igrom bez formalne literature te formalnog učenja pisanja i računanja.

'Kontinuirani fokus na rani početak formalnog obrazovanja vjerojatno će kod djece uzrokovati duboku štetu na sliku o samome sebi te određenje učenja kod idućih nekoliko generacija djece', stoji u pismu. Pismo je dostavio pokret Save Childhood Movement, koji će kampanju 'Too Much , Too Soon' (previše, prerano) pokrenuti sutra. Moguće je da će to pokrenuti brojne reforme, uključujući i nedavno donesenu odluku o 'razvojno odgovarajućim' vrtićima i školama koji obuhvaćaju djecu u dobi od tri do sedam godina.

'Unatoč činjenici da je 90 posto zemalja u svijetu kao prioritet stavilo socijalno i emocionalno učenje, a djeca u školu kreću u dobi od šest ili sedam godina, u Engleskoj smo očito odlučni provesti pogrešno vjerovanje kako raniji početak obrazovanja donosi bolje rezultate', rekla je Wendy Ellyatt, osnivačica i ravnateljica pokreta.

'Nema ničega lošeg u traženju visokih obrazovnih standarda i odgovornosti, no tu je nešto zasigurno krivo ako to ide pod cijenu prirodnog razvoja', dodaje Wendy Ellyatt. U ovome trenutku djeca u Engleskoj obrazovanje započinju u dobi od tri ili četiri godine, a u sklopu Early Years Foundation pokrivaju se područja kao što su osobni i društveni razvoj, komunikacija i početak računanja, a nakon toga slijedi formalno obrazovanje u školi u dobi od pet godina. Nakon toga, u dobi od sedam godina slijedi formalno učenje pisanja, čitanja i računanje.

'Ako pogledate zemlje kao što je Finska, djeca ne započinju puno i formalno obrazovanje sve dok ne navrše sedam godina. Tih nekoliko dodanih godina, po mom mišljenju, imaju ključnu ulogu, kada je u to uključeno visoko školovano, dobro educirano i dobro plaćeno osoblje, kako bi djeca jednostavno bila djeca', kaže sir Al koji je bio prvi dječji povjerenik te profesor za dječje zdravlje na University Collegeu London.