popularni suplementi

Sezona prehlade i gripe je stigla. Mnogi posežu za vitaminima, no koliko su oni doista učinkoviti za jačanje imuniteta?

  • Autor: M.D.
  • Zadnja izmjena 16.11.2021 13:57
  • Objavljeno 16.11.2021 u 13:57
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Liviu Pazargic / Alamy / Alamy / Profimedia

Sezona prehlade i gripe je pred nama, a upravo su vitamini i različiti dodaci prehrani u ovo vrijeme vrlo popularni. No, koliko su oni zapravo učinkoviti po pitanju skraćivanja trajanja i olakšavanja same bolesti?

Globalno tržište dodataka prehrani protiv prehlade i gripe procijenjena je na 13,85 milijardi dolara u 2019. godini. No, što kaže znanost? Poznato je kako se vitamini nisu pokazali učinkovitima protiv COVID-19, no zanimljivo je pitanje jesu li vitamini učinkoviti po pitanju zaštite od prehlade koje izazivaju virusi ili za smanjenje trajanja bolesti?

Cink, vitamin C i vitamin D najčešće i najviše su proučavani suplementi za 'jačanje imuniteta', kaže Michael Daignault, liječnik sa specijalizaciju iz hitne medicine iz Los Angelesa za USA Today.

Cink je neophodan element za razvoj i funkcioniranje više stanica imunološkog sustava uključujući neutrofile, limfocite i antitijela. Lako se dobiva iz hrane, a cinka u izobilju ima u mesu, jajima i kamenicama. Znanstvene studije dosljedno su pokazale da uzimanje pastila s cink acetatom smanjuju trajanje prehlade za 2-4 dana ako se konzumacija započne unutar 24 sata od pojave simptoma. Dnevna doza ne smije prelaziti 100 mg, a ako osjetite mučninu i povraćanje, grčeve u želucu ili glavobolju, to znači da ste uzeli previše.

Zdrava prehrana trebala bi temeljni izvor vitamina

Zdrava prehrana trebala bi temeljni izvor vitamina

Izvor: Profimedia / Autor: SHEILA TERRY / Sciencephoto / Profimedia

Vitamin C zasigurno je najpoznatiji i najviše plasiran dodatak za jačanje imuniteta. Poput cinka, vitamin C igra ključnu ulogu u funkciji imunološkog sustava. Ali iznenađujuće, studije ne pokazuju korist od konzumiranja velikih količina vitamina C u slučaju prehlade. Zapravo, u temeljitoj analizi 29 studija pokazalo se da vitamin C smanjuje trajanje i ozbiljnost simptoma samo ako ste ga već svakodnevno uzimali kao preventivnu mjeru. No dobra vijest je da se preporučeni dnevni unos vitamina C lako dobiva uravnoteženom prehranom, a vitaminom C obiluju slatki krumpir, crvena paprika, brokula i agrumi.

Nekoliko studija pokazalo je umjereno smanjenje stope infekcija gornjih dišnih puteva kod osoba koji redovito uzimaju suplemente s vitaminom D. Većina vitamina D koji nam je potreban sintetizira se kroz kožu iz UVB sunčevih zraka. No, osim ljudi koji žive blizu ekvatora između 37. paralele, većina ne dobiva dovoljno prirodnog izlaganja sunčevoj svjetlosti za optimalnu razinu vitamina D. Iako se može naći i u ribi, jajima i obogaćenim mliječnim proizvodima, većina ljudi ima poprilične koristi uzimanja dodataka s vitaminom D koji sadrži 1.000-2.000 IU dnevno.

Ne zanemarite važan učinak vježbanje

Ne zanemarite važan učinak vježbanje

Izvor: Profimedia / Autor: Sporrer/Rupp / ImageSource / Profimedia

'Veliki broj moji pacijenata po pitanju smanjenja ozbiljnosti prehlade kune se učinkovitost suplemenata s ehinacejom i bazgom, no oni nisu dovoljno proučavani. Stoga, kao i kod svih medicinskih tretmana, iako postoji uočena korist, moramo biti oprezni da ne pomiješamo korelaciju s uzročno-posljedičnim vezama dok ne postoje konačne znanstvene studije. Nažalost, niti jedan od gore navedenih suplemenata nije pokazao nikakvu učinkovitost u sprječavanju ili ograničavanju trajanja i ozbiljnosti virusa covid-19,' navodi dr. Michael Daignault.

Zaključak: Većinu vitamina za jačanje imuniteta možete lako dobiti iz raznolike prehrane koja uključuje masnu ribu, meso, povrće i voće. Oni koji ne mogu dobiti dovoljno prirodne sunčeve svjetlosti i imaju manjak vitamina D trebali bi razmotriti suplementaciju u dogovoru sa svojim liječnikom. Ako se ipak razbolite, uzimanje pastila od cink acetata moglo bi smanjiti trajanje bolesti. No, redovita hidratacija, dovoljna količina sna , smanjene izloženosti stresu kao i svakodnevna tjelovježba trebali bi biti temelj vašeg imunološkog sustava.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!