ŽRTVA USPJEHA

Kako je ovaj kultni parfem postao toliko popularan da je prestao biti cool

09.03.2024 u 13:36

Bionic
Reading

Le Labov bestseler, parfem koji je prvo bio mirisna svijeća i potom sprej za prostor, postao je omiljeni niche miris, a zatim u vrlo kratkom roku mainstream hit. Riječ je o vjerojatno jednom od neprepoznatljivijih parfema na svijetu, toliko popularnom i traženom da je prestao biti cool

Čak i ako nikada niste čuli za Le Labo Santal 33, vjerojatno ste ga osjetili. Proteklog desetljeća njegov prigušen miris sandalovine bio je sveprisutan. Ipak, ovih dana poprilično je teško znati je li miris koji osjetite originalni Santal 33 ili njegova kopija – ogroman uspjeh ovog parfema nadahnuo je bezbrojne kopije, sve redom s mirisom sandalovine, od proizvoda za njegu kose do onih za čišćenje kućanstva.

Nevjerojatno, ali Le Labov najprodavaniji miris u početnoj je fazi bio gotovo odbačen, poput Air Jordana i iPhonea. Priča o nastanku Santala 33 puna je slučajnih obrata koji su u konačnici pomogli transformirati nišni brend u poznato ime.

Le Labo je nastao u New Yorku 2006. i imao je 10 parfema u ponudi. U igri je bio miris sandalovine, ali suosnivači Fabrice Penot i Eddie Roschi odlučili su ga utkati u svijeću. Nazvali su ga Santal 26 i napravili ih nekoliko stotina za svoj debi.

Šibica koja zapalila požar luđačke popularnosti bio je trenutak u kojem je hotelijer Ian Schrager naručio prilagođenu, nešto dimljiviju verziju mirisne svijeće za hotel Gramercy Park. Iznenada su turisti i mještani koji su zakoračili u predvorje hotela bili obavijeni njegovim posebnim mirisom, a to učinkovito olfaktivno oglašavanje odvelo ih je do malene trgovine Le Labo u ulici Elizabeth u Noliti. Uslijedio je sprej za sobu Santal 26.

Četiri godine kasnije, kada se Penot pridružio gomili ljudi okupljenih na uglu ulice kako bi pogledali nekoliko minuta utakmice Svjetskog prvenstva na TV-u kroz prozor bara, bio je smeten time koliko nevjerojatno dobro miriše osoba koja je stajala ispred njega. Toliko dobro da se nije mogao usredotočiti na igru, pa je Penot na kraju upitao koji je to parfem. 'Tip je bio Francuz i pomalo je posramljeno odgovorio: 'Pa, zapravo to nije parfem... to je sprej za sobu', objasnio je Penot spisateljici Jane Larkworthy u The Cutu. 'Kupujem ga u onom malom dućanu u Elizabethinoj ulici.' Pogađate, sprej za sobu bio je Santal 26.

'Ništa nije tako mirisalo prije nego što je lansiran taj parfem', kaže savjetnica za mirise i spisateljica iz Toronta Tracy Wan. 'To je posebna mješavina drva i začina, sandalovine i korijandera, cvijeća poput irisa i ljubičice i malo kože - sve te stvari koje se spajaju na način koji se u to vrijeme činio jedinstvenim i posebnim.'

Ali nije dugo bio jedinstven. Njegova snažna silaža, parfemski izraz koji otkriva koliko se snažno zadržava u zraku, učinila ga je tajnom teškom za čuvanje. 'Sjećam se da sam u barovima i klubovima u Parkdaleu posvuda osjećala taj miris jer ga je teško suptilno nositi', kaže Wan.

Ubrzo se činilo da ga koriste svi u New Yorku, ali i Londonu, Parizu, Torontu... Naslov iz 2015. u New York Timesu je glasio: 'Taj parfem koji posvuda osjetite je Santal 33.' Oni koji su mislili da su pronašli svoj prepoznatljiv i jedinstven miris počeli su shvaćati da su tek jedni od mnogih njegovih obožavatelja.

Wan djelomično pripisuje Santalovu privlačnost parfumeru Franku Voelklu, a on očito ima smisla za stvaranje mirisa koji imaju širok odjek. Emily Weiss, koja je rano nosila Santal 33, angažirala je tog parfumera da stvori Glossier You, još jedan miris koji je brzo postao sveprisutan.

Kozmetički div Esteé Lauder kupio je Le Labo 2014. te donio njegove mirise na više tržišta, a time i do više ljudi. Preporuke slavnih i poznatih vinule su brend u zvijezde: Jennifer Lopez naručivala je nekoliko stotina svijeća Santal 26 mjesečno, slavne osobe poput Justina Biebera postale su hodajući jumbo plakat za Santal 33, a Jessica Chastain rekla je da za svaku ulogu nanosi drugačiji Le Labov miris jer joj to pomaže da se bolje suživi s likom.

'Mislim da svaka generacija ima nekoliko nota koje je doista identificiraju', kaže parfumer iz Edmontona Joshua Smith, dodajući da je sandalovina jedan od njegovih omiljenih sastojaka koje koristi u svojoj kolekciji mirisa Libertine. Zahvaljujući Santalu 33, kremasta, drvenasta sandalovina bila je jedna od ključnih nota 2010-ih.

Prije njega drvenasti mirisi smatrani su muževnijima, ali se njegov uspon poklopio s popularnosti uniseks parfema, kaže Smith. To je pak pomoglo da postane dostupniji puno široj skupini ljudi.

Poput mnogih hitova koji su postali žrtve svoje popularnosti, pristupačnost je u konačnici uzrokovala njegov pad. 'Mislim da je pad popularnosti Santala 33 djelomično uzrokovan time što su ga ljudi toliko 'razvlačili' na internetu', kaže Wan te citira viralni video koji je umjetnik Mur snimio 2020. o sveprisutnosti tog parfema. Odjeven poput bočice mirisa, Mur pjeva: 'Kamo god odem, u centar ili u Brooklyn, peče me u nosu / To je takav okidač za svakog bivšeg dečka i djevojku.'

Čak je i sam Penot rekao da ima pomiješane osjećaje o uspjehu tog parfema - lansirao je njegov brend među najpopularnije, no često zasjenjuje ostale Le Labove mirise.

Unatoč svim šalama i memeovima, Santal 33 je doveo do 'snažnog dvoznamenkastog' rasta Le Laba u svim regijama svijeta u prvom kvartalu 2024. I zadržao je našu pozornost daleko dulje od većine parfema. 'Santal 33 je ikona mirisa cijele jedne generacije, muške i ženske', rekao je John Demsey, bivši izvršni predsjednik grupe Estée Lauder Companies. A to se za malo parfema može tvrditi.