Zaboravite stres oko dimenzija torbe na gateu, Ryanair je odlučio povećati dopuštenu veličinu besplatne ručne prtljage, baš na vrijeme za ljetne gužve. No hoće li i ostale aviokompanije slijediti ovaj trend i što to znači za putnike diljem Europe?
Metalni okviri za mjerenje torbi na europskim aerodromima postali su simbol stresa za sve koji putuju low-cost prijevoznicima. Dovoljno je da ručna torba ne prođe test i već ste siromašniji za nekoliko desetaka eura. No Ryanair je odlučio malo popustiti – i to baš pred ljetne gužve. Najveći europski niskotarifni prijevoznik objavio je prošlog tjedna da povećava dopuštene dimenzije besplatne male torbe (tzv. personal item) koju putnici mogu unijeti u kabinu s dosadašnjih 40 x 25 x 20 centimetara na 40 x 30 x 20 centimetara. To je čak 20 posto više prostora, odnosno trećinu više od novog minimuma EU-a (40 x 30 x 15 cm).
Sve ostaje isto?!
Ryanair se ovime hvali kao da je 'velikodušniji' od europskih prijevoznika, a promjena će biti uvedena 'u idućim tjednima, kako se prilagode svi aerodromski mjerači'. U praksi, to znači da više ne morate stiskati torbu do iznemoglosti da biste prošli kontrolu, ali oprez: sve ostalo ostaje isto. Ako torba ne prođe test na gateu, platit ćete nemalu kaznu (70-ak eura), a veća kabinska torba i dalje se dodatno plaća (od 6 do 36 eura po letu, ovisno o ruti i terminu). Ako je i ta torba prevelika, cijena stavljanja u prtljažnik skače na preko 80 eura.
Što rade druge aviokompanije?
Neki konkurenti već su ispred Ryanaira. Primjerice, easyJet već dopušta još veću besplatnu torbu ispod sjedala (45 x 36 x 20 cm) dok Wizz Air ima pravilo identično novom Ryanairovu standardu (40 x 30 x 20 cm). Udruženje Airlines for Europe (A4E), koje okuplja 28 najvećih europskih prijevoznika, potvrdilo je da su svi članovi već počeli primjenjivati dimenzije dogovorene u EU. Do kraja ljetne sezone 2025. svi bi oni trebali imati ista pravila, iako će neke kompanije po vlastitom nahođenju i dalje dopuštati veće osobne predmete.
Ova standardizacija pravila o ručnoj prtljazi godinama je bila na dnevnom redu Bruxellesa, a cilj je omogućiti putnicima da kupe jednu torbu koja će im vrijediti kod većine avioprijevoznika. Za one koji često lete to znači konačno kraj iznenađenjima na aerodromima i više jasnoće prilikom pakiranja.
Hoće li naknade za ručnu prtljagu biti ukinute?
Još ne, ali pritisak raste. Europske udruge potrošača traže od EU-a da zabrani naplatu za 'razumno veliku' ručnu prtljagu, pozivajući se na presudu Europskog suda iz 2014., prema kojoj se za onu koja zadovoljava razumne zahtjeve ne smije naplaćivati dodatak. U Španjolskoj je prošle godine Ministarstvo za zaštitu potrošača kaznilo pet prijevoznika (uključujući Ryanair) s ukupno 179 milijuna eura zbog naplate ručne prtljage i rezervacije sjedala, no sudski procesi još traju, a neke kazne su privremeno suspendirane.
Europski parlament nedavno je izglasao prijedlog kojim bi svaki putnik imao pravo na dodatnu besplatnu ručnu torbu do sedam kilograma, a djeca do 12 godina morala bi sjediti uz pratnju bez dodatne naknade. Ako prijedlog prođe, odnosit će se na sve letove unutar i izvan EU-a. No avioprijevoznici, očekivano, nisu oduševljeni time i tvrde da će se trošak prtljage preliti u cijene karata, što će poskupjeti putovanja za sve.