Održivost je već godinama 'parola dana' svjetskog turizma, a kolikogod se činilo da o njoj govore najviše oni koji od turizma ne žive, trendovi se mijenjaju pa o boljem turizmu sada itekako razmišljaju i sami putnici
Pokazuje to najnovije Izvješće o održivima putovanjima koje je nakon velikog istraživanja objavila internet platforma za rezervaciju smještaja Booking.com. Ovaj dokument, kojega ova platforma objavljuje svake godine, mnogo govori o suvremenim putničkim trendovima, a najnoviji je da su turisti sve svjesniji utjecaja njihovih putovanja, ne samo na okoliš nego i na stanovnike popularnih destinacija. Od 2016., recimo, broj turista koji tvrde da pokušavaju napraviti što odgovorniji izbor odredišta udvostručio se.
U svom desetom izdanju, izvješće je utvrdilo da je više od polovice putnika svjesno utjecaja turizma na lokalne zajednice i prirodu, a istraživanje koje je uključilo 32 tisuće ljudi iz 34 zemlje (među ostalima i njih tisuću iz Hrvatske) otkriva brojne promjene u definiranju odgovornog putovanja. Sjajna vijest je i da čak 93 posto ispitanika ne samo da želi napraviti odgovorniji izbor, nego su i poduzeli određene korake u tom smjeru. Ono što je ne tako davno bilo tretirano kao hipsteraj, sada je 'srednja struja', od gašenja klima uređaja kad nisu potrebni do izbjegavanja pretrpanih lokacija. Skoro 40 posto ispitanika odgovorilo je i da pokušava putovati izvan punih sezona, te posjećivati odredišta koja se obično smatraju alternativom onim najpopularnijima, ali i najposjećenijima.
Također, raste i svijest o potrebi povrata novca lokalnim zajednicama. Tako ih 73 posto smatra da treba koristiti lokalne usluge, a nešto više od dvije trećine izjasnilo se da žele svoju destinaciju ostaviti boljom nego što je bila kad su u nju stigli.
Nikom se sne sviđa ograničenje broja gostiju
S druge strane, među ispitanicima koji su stanovnici turističkih gradova i mjesta postoji velika svjesnost o pogoršanju životnih uvjeta izazvanom masovnim turizmom, posebno što se tiče rastućih troškova života (29 posto), ali i prometnih gužvi (38 posto), otpada (35 posto), prevelikog broja posjetitelja (30 posto)... No, istodobno ne misle da je rješenje u ograničavanju broja posjetitelja, odnosno za tu soluciju zalaže se samo 16 posto 'domaćina'. Umjesto toga, kažu, treba više ulagati u gospodarenje otpadom, javni prijevoz i zaštitu lokaliteta od utjecaja prekomjernog turizma.
Inače, više od polovice ispitanika ocjenjuje da se turisti dobro ponašaju u mjestima u kojima ispitanici žive, poštujući lokalne običaje i podržavajući lokalne poslove. To je u skladu sa željama putnika da troše lokalno, te njihovom potragom za autentičnim iskustvima vezanim uz lokalnu kulturu.
Nalazi ovog istraživanja Bookinga stoga ističu trenutni najveći izazov za turističku industriju: kako rastuću svjesnost turista poduprijeti smišljenom i učinkovitom akcijom.
'Samo tako možemo osigurati da u destinacijama mogu nastaviti uživati i lokalni stanovnici i posjetitelji. Turizam, infrastruktura i inovacija trebaju ići ukorak s dobrim namjerama putnika', izjavio je povodom objave izvještaja direktor za održivost u Bookingu Danielle D’Silva.
I ova platforma najavljuje svoje korake kako bi pomogla u tome. Primjerice, promovirat će hotele i druge oblike smještaja koji imaju relevantne certifikate o održivosti, ili će osigurati obuku i vodstvo svojim partnerima, uključujući razne forme privatnog smještaja.