ISTINE I ZABLUDE

Evo što se zaista događa s našim tijelom kad prestanemo jesti mliječne proizvode

  • Autor: V.I.
  • Zadnja izmjena 19.01.2019 19:37
  • Objavljeno 19.01.2019 u 19:37
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Razloga za izbacivanje mliječnih proizvoda iz prehrane u posljednje vrijeme ne manjka, a prednosti koje pobornici ove dijete najčešće navode su smanjenje tjelesne mase, čišća koža, prevencija bolesti i povećanje energije

No postoje i razlozi zbog kojih je ovu skupinu hrane potrebno konzumirati pa doznajte što doista dobivate, a što gubite kad se odreknete mlijeka i mliječnih proizvoda.

Razlozi za izbacivanje mliječnih proizvoda iz prehrane

Smanjen rizik obolijevanja od raka

Istraživanje švedskih znanstvenika pokazalo je da žene koje piju više od čaše mlijeka dnevno mogu udvostručiti rizik za nastanak raka jajnika, dok je istraživanje na Harvardu pokazalo da muškarci koji konzumiraju više od dva mliječna obroka dnevno povećavaju rizik od razvoja raka prostate za 34 posto u odnosu na one koji ne konzumiraju mliječne proizvode ili jedu manje količine.

Veza mliječnih proizvoda i raka prostate spominje se u studiji iz 2001. godine, u kojoj je zaključeno da rizik od nastanka raka raste zbog visokog unosa kalcija. Previše kalcija povezano je sa smanjenjem količine hormona za koji se vjeruje da sprječava rak.

Druge studije pak govore da mliječni proizvodi povećavaju koncentraciju faktora rasta, hormona sličnog inzulinu za koji se pokazalo da potiče i rast stanica raka.

Na štetnost mliječnih proizvoda može utjecati i porijeklo mlijeka pa u masovnoj proizvodnji, za razliku od malih lokalnih proizvođača, često se nađu pesticidi, hormoni rasta i drugi potencijalno kancerogeni sastojci koje se dovodi u vezu s povećanim rizikom od raka dojke.

Smanjen rizik od prerane smrti

Prema znanstvenoj studiji objavljenoj u medicinskom časopisu BMJ, sa svakom čašom mlijeka koju dnevno popijete rizik od smrti raste za 15 posto. Znanstvenici su otkrili da žene koje su pile tri ili više čaša mlijeka dnevno imaju gotovo dvostruko veću vjerojatnost da će umrijeti u sljedećih 20 godina od žena koje su pile manje od čaše mlijeka dnevno.

Krivca za ovo znanstvenici su pronašli u galaktozi, jednostavnom monosaharidnom šećeru iz mlijeka koji uzrokuje oksidativni stres i slabije upale te time priprema plodno tlo za razvoj bolesti.

Treba spomenuti i to da fermentirani mliječni proizvodi poput jogurta i sira ne sadrže galaktozu, ili je sadrže vrlo malo, a zanimljivo je da je istraživanje pokazalo smanjeni rizik od smrti kod žena koje su najviše konzumirale fermentirane mliječne proizvode.

Manji osjećaj napuhnutosti

Uzrokuju li vam zdjelica mliječnog sladoleda, kriška pizze sa sirom, jogurt ili čaša mlijeka napuhnutost, izbacivanje mliječnih proizvoda moglo bi riješiti problem. Ako je napuhnutost nakon mliječnih proizvoda izraženija, vrlo vjerojatno pripadate skupini ljudi koji pate od netolerancije na laktozu. Krivac za to je laktaza, odnosno nedostatak ovog enzima potrebnog za pravilno probavljanje kravljeg mlijeka.

No razloga za napuhnutost može biti jako puno, a indirektno i zbog izbacivanja mliječnih proizvoda. Naime, ljudi često nadomještaju mliječne proizvode zamjenskim proizvodima na bazi soje, poput sojinog mlijeka, sira ili maslaca. Iako sličnog okusa i teksture, ovi su proizvodi drugačijeg sastava, u koji se ubrajaju i teško probavljivi oligosaharidi koji mogu uzrokovati nadimanje.

KAKO IZBJEĆI NADUTOST

Uz ove trikove haljina vam više nikad neće biti pretijesna

Pogledaj galeriju
10

Čišća koža

Iako mnogi upiru prstom u mlijeko i mliječne proizvode, ne postoje čvrsti znanstveni dokazi za to da je ova skupina hrane glavni uzrok aknama, ali može biti njihov okidač. Jedna od studija koje su pronašle vezu između mlijeka i akni temelji se na hormonima iz mlijeka, sličnim testosteronu, koji mogu stimulirati lojne žlijezde u koži i tako pogodovati njihovu izbijanju.

'Grijeh' mlijeka, vezano uz akne, primjećuje u svojoj praksi i američka dermatologinja te tvrdi da je kod njezinih pacijenata koji se nisu odrekli mlijeka i mliječnih proizvoda, što im je preporučila, djelovanje lijeka protiv akni manje djelotvorno nego kod onih koji su izbacili mliječne proizvode.

Druga američka dermatologinja uvjerena je također da izbacivanje mlijeka iz prehrane poboljšava teksturu i tonus kože te smanjuje akne, a najkritičnijom skupinom mliječnih proizvoda označila je obrano mlijeko. Prema njoj, krivac je protein iz sirutke, vrlo zastupljen u obranom mlijeku, čije se upalno djelovanje može manifestirati kao akne ili rosacea.

Iako su vezu između akni i mlijeka, osobito obranog, dokazale neke studije, njihova povezanost sa sirom ili jogurtom nije dokazana nijednom studijom. Američka akademija za dermatologiju postojeće dokaze o povezanosti akni i mlijeka ne smatra dovoljno jakima i bez kliničkih ispitivanja ne želi dati preporuku za izbacivanje mliječnih proizvoda iz prehrane radi čišćenja kože.

'Dokazi upućuju na to da prehrana igra ulogu u nastanku akni', smatraju dermatolozi s Državnog sveučilišta u New Yorku, ali sugeriraju pacijentima da sami probaju detektirati koje vrste hrane u njihovom slučaju najviše potiču nastanak akni.

Mogli biste imati više energije

Birate li pažljivo hranu kojom ćete nadomjestiti mliječne proizvode, mogli biste imati i dodatne koristi poput porasta energije. Naime, izbacivanjem kremastih tjestenina, teških sireva, pizze i druge prerađene hrane, u kojoj se nalaze mliječni proizvodi, ali često i konzervansi, dodani šećeri i masti, nećete ništa izgubiti ako potrebu tijela za kalcijem nadoknadite drugim namirnicama bogatim ovim mineralom, kao što su špinat, kelj i bijeli grah.

Konzumacija ove hrane bogate vitaminima i dijetalnim vlaknima duže će davati osjećaj sitosti, dati vam više energije i poboljšati raspoloženje.

BORCI PROTIV UMORA

Ovih sedam namirnica podići će vam energiju više nego šalica kave

Pogledaj galeriju
8

Prije nego odustanete od mliječnih proizvoda, pogledajte što time gubite

Slabljenje kostiju

Većina naših kostiju raste i razvija se u djetinjstvu i tinejdžerskim godinama, a nakon tridesete godine tijelo počne brže trošiti kosti nego što ih izgrađuje. Mlijeko je bogato bjelančevinama, vitaminom D i mineralima važnim za izgradnju kostiju, a najvažnije od svega, bogato je kalcijem koji naše tijelo iz mliječnih proizvoda najlakše i apsorbira.

Odricanjem od mliječnih proizvoda riskiramo osteoporozu i prijelome pa je vrlo važno pronaći zamjenski izvor ovih hranjivih tvari. Najbolji izvor vitamina D je sunce, a izgubljeni kalcij nadomjestite lisnatim zelenim povrćem (kelj, špinat, brokula), tofuom, bademovim mlijekom ili sardinama.

VAŽAN MINERAL

Koje su namirnice, osim mlijeka i mliječnih proizvoda, bogate kalcijem

Pogledaj galeriju
9

Posvetite više pozornosti krvnom tlaku

Mlijeko je bogato i kalijem, mineralom koji tijelu pomaže u borbi protiv potencijalno opasnog povećanja krvnog tlaka koji uzrokuje natrij. Dijeta DASH, koja učinkovito smanjuje krvni tlak bez lijekova, sugerira povećani unos voća, povrća i mliječnih proizvoda. Iskustva su pokazala smanjenje krvnog tlaka već povećanim unosom voća i povrća, ali tek dodavanjem tri porcije mliječnih proizvoda dnevno pokazali su se značajniji pomaci. Glasnogovornica američke Akademije za prehranu i dijetetiku Isabel Maples kaže da za poboljšanje krvnog tlaka i općenito zdravstvenog stanja nije važno samo izbacivati nešto iz prehrane, nego treba paziti i što u prehranu treba dodati.

Izostanak probiotika

Izbacivanjem mliječnih proizvoda iz prehrane mnogi si nesvjesno uskrate probiotike, zdrave bakterije koje nalazimo u jogurtu, kefiru i mekšim sirevima. Jedna od najvažnijih blagodati probiotika je reguliranje crijevne flore koja osigurava redovito pražnjenje crijeva. Dobra vijest za sve koji se odluče iz prehrane izbaciti mliječne proizvode ta je da probiotika ima i u kiselom kupusu i kiselim krastavcima, ali i u drugoj fermentiranoj hrani i napitcima poput čaja kombuche i tradicionalnog indonezijskog jela tempeh.

Moguće pogoršanje netolerancije na laktozu

Netolerantnost na laktozu posljedica je nedostatka enzima koji obično razgrađuje mliječni šećer, zbog čega mliječni proizvodi mogu uzrokovati želučane probleme. Zadržite li mlijeko u svojoj prehrani, zapravo ćete smanjiti simptome povećavajući u svom želucu i crijevima broj zdravih bakterija koje razgrađuju laktozu. Dvije porcije mliječnih proizvoda dnevno osobe netolerantne na laktozu lakše će podnijeti ako ih konzumiraju u više dnevnih obroka uz hranu koja se ne probavlja brzo.

SEZONA GRIPE

Evo kako nabildati imunitet i lakše se oduprijeti virozama

Pogledaj galeriju
10

Manjak hranjivih tvari i češća oboljenja

Mliječni proizvodi su vrlo bogat izvor hranjivih tvari pa ako ih izbacimo iz prehrane, uskraćujemo tijelu kalcij, vitamine D, A i E, bjelančevine, folnu kiselinu te vitamine B1, B2, B6 i B12. Stoga, morate li zbog netolerantnosti na laktozu ili nekog drugog razloga prestati konzumirati ili smanjiti unos mliječnih proizvoda, potrudite se nadomjestiti hranjive tvari koje time gubite.

Osjetite li da vam je imunološki sustav znatno slabiji, velika je vjerojatnost da vam nedostaje vitamina B12, vrijednog saveznika našeg tijela, između ostalog u borbi protiv bakterija. Pogađaju li vas bolesti češće nakon prestanka jedenja mliječnih proizvoda i osjećate se umorno, vrlo vjerojatno vam nedostaje ovog vitamina koji dobivamo iz hrane životinjskog porijekla, a osim u mliječnim proizvodima, nalazimo ga u ribi, rakovima i školjkama, jajima i iznutricama nekih životinja.

Mršavljenje s velikim izgledima za povratak kilograma

Gledano iz perspektive prebrojavanja dnevnog unosa kalorija, pokušaj mršavljenja izbacivanjem mliječnih proizvoda ima smisla, ali zahtijeva snažnu discipliniranost. Mliječni proizvodi su bogat izvor masnoća i proteina u prehrani, a kako ih naše tijelo sporije probavlja, duže nam daju osjećaj sitosti. Zamjena proteina i masnoća koji potiskuju glad može biti vrlo izazovna, a pred ovim iskušenjem mnogi pokleknu nadomještajući ih jednostavnim ugljikohidratima, što ih na koncu dovede do povećanja tjelesne mase. Ako se odričete mliječnih proizvoda, nadomjestite masnoće i proteine kvalitetnom hranom kao što su orašasti plodovi i njihove masti, sjemenke, jaja i grah.

Također, s uma ne treba smetnuti ni veliku američku studiju iz 2016., prema kojoj konzumiranje punomasnih mliječnih proizvoda zapravo može biti saveznik u mršavljenju. Naime, studija je pokazala da su ispitanice koje su konzumirale veće količine mliječnih proizvoda s većim postotkom mliječne masti imale osam posto manji rizik od prekomjerne težine i pretilosti. Dakle, ako ste planirali skidati kilograme izbacivanjem mliječnih proizvoda, dovoljno će biti izbacivanje light varijanti.

PREPORUKA NUTRICIONISTA

Želite li kontrolirati težinu, ove namirnice moraju se češće naći na vašem stolu

Pogledaj galeriju
11

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!