Britanska filmska teoretičarka i feministička ikona u Zagrebu će boraviti od 4. do 7. listopada, gdje će joj u sklopu Subversive Festivala biti uručena nagrada za životno djelo za njezin jedinstven i subverzivan doprinos filmskoj teoriji i praksi. Program u Dokukinu KIC uključuje promociju hrvatskog izdanja njezine najnovije knjige te retrospektivu šest avangardnih filmova koje je snimila s Peterom Wollenom
Istaknuta britanska eministička i filmska teoretičarka Laura Mulvey, autorica koja je redefinirala način na koji promišljamo film, ovogodišnja je dobitnica nagrade za životno djelo The Wild Dreamer Subversive Festivala za izniman i subverzivan doprinos filmskoj teoriji i praksi, koja će joj biti uručena prilikom njezina gostovanja u Zagrebu početkom listopada.
Mulvey je svjetsku prepoznatljivost stekla još sedamdesetih godina svojim znamenitim esejom Vizualni užitak i narativni film iz 1975., tekstom koji je utemeljio feminističku filmsku teoriju kao zasebno polje istraživanja i otvorio pitanja pogleda, gledateljstva, moći i identiteta. Danas, gotovo pola stoljeća poslije, njezine su ideje i dalje žive i poticajne. U Zagrebu će se predstaviti i hrvatsko izdanje njezine najnovije knjige Paslike: O kinematografiji, ženama i mijenama (Bijeli val, 2025.), u prijevodu filmske kritičarke i kustosice Dine Pokrajac.
Riječ je o filigranskoj zbirci eseja koja istražuje moć i užitak pokretnih slika te radikalne filmske strategije kojima žene stvaraju filmove o ženama, nastavljajući autoričinu dugogodišnju potragu za feminističkim protu-jezikom unutar kinematografije.
Program se održava od 4. do 7. listopada u Dokukinu KIC, u suradnji Subversive Festivala, Kulturno informativnog centra i Restarta, te donosi retrospektivu šest avangardnih filmskih eseja koje je Mulvey režirala zajedno s pokojnim suprugom, filmologom i redateljem Peterom Wollenom (1938.–2019.).
Njihovi radovi poznati su po hibridnosti i intelektualnoj drskosti: od feminističkih reinterpretacija mitova u Pentezileji: Kraljici Amazonki (1974.) i Sfinginim zagonetkama (1977.), gdje likovi prijeteće ženstvenosti iz grčke mitologije izlaze izvan patrijarhalnog poretka, preko dokumentaraca o Amy Johnson, Fridi Kahlo i Tini Modotti, koji istražuju način na koji povijesne ličnosti postaju medijske ikone, pa sve do gotičkog trilera Zločesta sestra (1983.) koji propituje kompleksnost ženskog iskustva, obiteljske traume i psihoze, te distopijskog londonskog portreta Kristalno gledanje (1982.), snimljenog u doba tačerizma i zamišljenog kao spoj znanstvene fantastike i društvene kritike.
Peter Wollen svojedobno je ove radove nazvao "teorijskim filmovima": oni balansiraju između esejističkog dokumentarca i eksperimentalne fikcije, rušeći konvencije pripovijedanja i psihoanalitičke interpretacije filma te stvarajući novi, feministički jezik koji osporava dominantne obrasce gledanja.
Retrospektiva započinje u subotu, 4. listopada, kada će se u 18 sati održati promocija knjige Paslike: O kinematografiji, ženama i mijenama uz razgovor s Laurom Mulvey koji moderira Dina Pokrajac, a upravo tada autorici će biti uručena i nagrada Wild Dreamer za životno djelo. Ovaj zagrebački hommage jednoj od ključnih figura feminističke teorije filma pruža rijetku priliku za izravan susret s autorskim opusom koji je zauvijek promijenio način na koji promišljamo pokretne slike i njihovu ideološku moć.