Tko će slaviti na Oscarima? Igramo se prognostičara i vidovnjaka, evo kome što ide

• 04.03.2023 u 18:34

Još tjedan dana pa dodjela Oscara! Ozbiljni ljudi, dakako, od toga ništa ne očekuju jer sve je to s filmovima ionako trivijalno, a pogotovo s Oscarima. No oni među nama koji nisu baš na 'ti' s ozbiljnošću svake se godine raduju. Svake se godine, doduše, i razočaraju, ali to ih ne sprječava da se igraju prognostičara i vidovnjaka pa sastavljaju svoju listu predviđanja. Pa evo jedne!

KATEGORIJA: NAJBOLJI INTERNACIONALNI FILM

Što je nominirano? Na zapadu ništa novo (Njemačka), Close (Belgija), EO (Poljska), Argentina 1985 (Argentina), The Quiet Girl (Irska)

Moj favorit: U ovoj ga kategoriji nemam. Naime, gledala sam samo 'Na zapadu ništa novo', a to mi je drek (osvrt ovdje), pa se u vezi s drugim nominiranima mogu samo glupirati na temu 'ja bi' da pobijedi Close jer volim belgijsku čokoladu' ili 'ajmo opet o Argentini, nikad dosta priča o užasima njihovih diktatura, no istina je da nemam pojma. Obećavam da sam u drugim kategorijama bolja.

Moj antifavorit (čitaj: nikako ne bih voljela da dobije): 'Na zapadu ništa novo'. Kao što sam napisala gore, a i u osvrtu nakon što sam ga gledala, film mi je drek, dosadan je, suh i bezvezan, nikako ne mogu shvatiti zašto su se svi tako uzbudili oko njega i definitivno ću, ako dobije, biti ona koja će televizoru vikati: „Buuuuuu!“ Unatoč tome što nijedan drugi film iz ove kategorije nisam gledala i nemam blage veze jesu li drugi filmovi možda još gori.

Dobit će: 'Na zapadu ništa novo'. Sve kladionice, sve prognoze, svi kritičari briju na ovu ekranizaciju romana Erica Marie Remarquea, a i generalno Akademija voli ratne filmove koji se još k tome doživljavaju kao antiratni zato što ti prikažu svaki atom mozga koji se vojnicima raspe kad ih pogodi granata u glavu. Osim toga, ovaj je film nominiran i u kategoriji najboljeg filma, koji neće dobiti (prejaka konkurencija) pa će ga zato nagraditi u ovoj.

'Na zapadu ništa novo', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

KATEGORIJA: NAJBOLJI AUTORSKI SCENARIJ

Što je nominirano? Everything Everywhere All At Once, The Banshees of Inisherin, Tár, The Fabelmans, Triangle of Sadness

Moj favorit: Everything Everywhere All At Once (ovdje pročitajte osvrt). Za smišljanje ove sulude priče o putovanju kroz tko zna koliko paralelnih svemira potrebna je razigrana mašta, ali i nevjerojatna vještina koja će ideju pretvoriti u priču, a ne samo u zbrku koju ni pas s maslom ne bi progutao za večeru. Zato skidam kapu scenarističkom i redateljskom dvojcu Daniela (kako se službeno nazivaju imenjaci Kwan i Scheinert. Iako mi ne bi bilo žao ni da dobije The Banshees of Inisherin (evo i osvrta za to).

Moj antifavorit: Tár . Izvrstan film, još bolja uloga Cate Blanchett (klikni za osvrt), ali ne mogu mu oprostiti ideologiju, odnosno činjenicu da opravdava i naslovnu junakinju, sasvim blago, ali ipak sugerirajući da je genijalnim umjetnicima dopušteno gotovo sve. Triangle of Sadness također po mojem mišljenju nije baš najbolji izbor. Iako mi je ovogodišnji festivalski ljubimac Rubena Östlunda skroz dobar i zabavan (evo i osvrta), mislim da baš u scenariju ima neke falinge – i u priči i u dijalozima. No taj me odabir ne bi uvrijedio, a s Tár u ovoj kategoriji baš nikako ne bih bila zadovoljna.

Dobit će: Everything Everywhere…, a možda i The Banshees… Na prvu loptu mi možda čak i vjerojatnije izgleda da bi to mogao biti The Banshees of Inisherin (vidi članak o filmu) jer Akademija ima navadu da Oscare za autorski scenarij daje upravo ovakvim filmovima – izvrsnim, možda i najboljim, ali pomalo 'odmetnutim' od mainstream kanona, lagano artističkim i sasvim svojima. No što više razmišljam, a bogami i gledam koeficijente na predoscarovskim kladionicama, vidim da bi i moj favorit mogao pobrati lovorike u ovoj kategoriji.

'The Banshees of Inisherin', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJI ADAPTIRANI SCENARIJ

Što je nominirano? All Quiet on the Western Front, Women Talking, Top Gun: Maverick, Glass Onion: A Knives Out Mistery, Living

Moj favorit: Women Talking. Film koji se praktički sastoji isključivo od dijaloga, odnosno od rasprave žena u jednoj zatvorenoj, ultrakonzervativnoj zajednici, trebalo je znati napisati (i režirati, ali ovdje govorimo o scenariju) tako da ne bude naporan i da bude uvjerljiv. Sarah Polley to je uspjela izvesti tako da ne zvuči kao deklamiranje ispravnog načina razmišljanja, programa i politike, nego kao iskreni vapaj žena čija su sloboda, tjelesni integritet i ljudskost ugrožene najstrašnijim od svih oblika potlačivanja. Svaka čast.

Moj antifavorit: A što da vam kažem. 'Na zapadu ništa novo'. Stvarno ne volim taj film. Iako bi i nagrađivanje novog 'Top Guna' bilo totalno pretjerivanje u pohvalama, kao što sam otprilike i napisala u osvrtu kad sam ga pogledala.

Dobit će: Women Talking. Zaslužuje, dobro kotira na kladionicama, Akademija je nervozna zbog kritika da zanemaruje žene u nominacijama, a i odbijam povjerovati da bi stvarno mogli dati Oscara znate već kojem filmu.

Women Talking, najava Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJA GLUMICA U SPOREDNOJ ULOZI

Tko je nominiran? Jamie Lee Curtis (za Everything Everywhere…), Kerry Condon (The Banshees…), Angela Bassett (Black Panther: Wakanda Forever), Stephanie Hsu (Everything Everywhere…), Hong Chau (The Whale)

Moja favoritkinja: U filmu 'Kit', koji mi je užasan (a ovdje sam objasnila zašto), Hong Chau igra jednu od ljudskijih, uvjerljivijih i suosjećajnijih uloga i zbog toga je favoriziram. Moje je favoriziranje, međutim, u ovom slučaju skroz na skroz nerealno jer gotovo sve druge nominirane glumice imaju veće šanse.

Moja antifavoritkinja: zapravo je i nemam. Koja god glumica ovdje osvoji Oscara, osvojit će ga zasluženo, osim možda Jamie Lee Curtis, koja je odigrala super ulogu, ali mi je to nekako preveliki 'zicer'.

Dobit će: vjerojatno BAŠ Jamie Lee Curtis. Dobro je znaju, simpatična je, nije da je bila loša u filmu… Kladionice kažu da dobre šanse ima i Kerry Condon pa držim fige.

Jamie Lee Curtis u filmu 'Everything Everywhere All at Once' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJI GLUMAC U SPOREDNOJ ULOZI

Tko je nominiran? Ke Huy Quan (Everything Everywhere All at Once), Barry Keoghan (The Banshees of Inisherin), Brendan Gleeson (The Banshees of Inisherin), Judd Hirsch (The Fabelmans), Brian Tyree Henry (Causeway)

Moj favorit: Judd Hirsch u 'Fabelmanovima' (osvrt na film). Jest da ga u filmu ima strašno malo i kratko, ali jako mi se svidio.

Moj antifavorit: Nemam ga u klasičnom smislu, ali ova kategorija sadrži jednu debilnu nominaciju – Brendana Gleesona kao SPOREDNOG glumca u The Banshees… O čemu oni to? Lik je jednako 'glavni' kao i Colin Farrell, a ako su ih htjeli rasporediti po kategorijama, ovime Gleesonu uopće nisu učinili uslugu jer je Barry Keoghan BOLJI. Svašta.

Dobit će: Waymond! Točnije rečeno, glumac koji ga glumi u filmu Everything Everywhere…, Ke Huy Quan. Sve drugo bi me jako iznenadilo.

Judd Hirsch o svojoj ulozi u 'Fabelmanovima' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA

Tko je nominiran? Cate Blanchett za Tár, Michelle Yeoh za Everything Everywhere…, Andrea Riseborough za film To Leslie, Michelle Williams za The Fabelmans i Ana de Armas za film Blonde

Moja favoritkinja: Bila bi svemirska nepravda da Oscara u ovoj kategoriji ne dobije Cate Blanchett. To priznajem čak i ja, koja imam velikih problema s prihvaćanjem tog filma (ovdje piše i zašto), jer je Cate u ovu ulogu doista dala sve što ima i naprosto je sjajna. No unatoč tome što to moram priznati jer nisam ni slijepa ni gluha, bilo bi mi MOŽDA mrvicu draže da se svemirska nepravda ipak dogodi i da Oscara dobije Michelle Yeoh. Em je isto fantastično odigrala svoje u Everything Everywhere, em Cate već ima Oscara, kao i mnogo drugih bijelih glumica. Glumice azijskog porijekla nemaju još nijedan, a Michelle im je zbilja na čast.

Moja antifavoritkinja: Ana de Armas. Ne zbog nje same, nego zbog filma, koji mi se nije nimalo svidio (osvrt) i u kojem je njezin lik izložen izrazito eksploatacijski i kontraproduktivno za poantu koju je redatelj htio prenijeti.

Dobit će: Cate Blanchett. Zasluženo. Ali postoji malena šansa da će to ipak biti Michelle Yeoh jer ima adut historijskog momenta prve azijske glumice nominirane za tu nagradu. A i ona je zaslužila.

Tar, najava Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJI GLUMAC

Tko je nominiran? Austin Butler (Elvis), Brendan Fraser (The Whale), Colin Farrell (The Banshees of Inisherin), Bill Nighy (Living), Paul Mescal (Aftersun)

Moj favorit: Paul Mescal za predivan, predivan film Aftersun, koji smatram jednim od najboljih filmova prošle godine (što sam ovdje i napisala). Svi glumci u ovoj kategoriji maestralno su odigrali svoje likove, ali ta suptilnost, prirodnost, uvjerljivost, tankoćutnost koju je u ulogu mladoga oca desetogodišnje djevojčice donio Mescal rijetko se viđa – dapače, djeluje kao nešto sasvim novo i svježe. Mescal je čak i u ovako jakoj konkurenciji zaslužio Oscara i prava je šteta što nema gotovo nikakve šanse da ga i dobije.

Moj antifavorit: nemam ga u ovoj kategoriji. Tkogod da ga dobije, dobio ga je zasluženo.

Dobit će: Brendan Fraser. I opet ću ponoviti da mi je 'Kit' grozan film s groznim momentima ponižavanja patološki debele osobe (pa ću ponoviti i link na osvrt), ali Brendan Fraser nije samo najbolje što taj film nudi, nego je i istinski fantastičan glumac širokog raspona, što je u ovom filmu i dokazao. Osim toga, Akademija voli ovakve uloge – uloge bolesnih i onih s nekom tjelesnom manom, deformacijom, nedostatkom. Doduše, vole i dobro odigrane uloge u biografskim filmovima, što je adut još jednom jakom favoritu, Austinu Butleru, koji je čarobno odglumio Elvisa Presleyja (evo i osvrta na taj film), a kažu da velike šanse ima i Colin Farell za The Banshees… Ipak, da se moram kladiti, kladila bih se na Brendana.

'Kit', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJI REDATELJ

Tko je nominiran? Daniel Kwan & Daniel Scheinert (Everything Everywhere All at Once), Steven Spielberg (The Fabelmans), Todd Field (Tár), Martin McDonagh (The Banshees of Inisherin), Ruben Östlund (Triangle of Sadness)

Moj favorit: Steven Spielberg za 'Fabelmanove' (klikni za osvrt), čudo od filma koje u naizgled običnu feelgood priču o odrastanju mladog filmaša (očigledno samog Spielberga) uspijeva utkati toliko redateljevih osobnih momenata, referenci, simpatičnih migova i slojevitog promišljanja o odnosu života i filma. U ovoj kategoriji svi su filmovi odlično režirani, ali nitko nije kao Spielberg.

Moj antifavorit: Svi su ovdje izvanserijski odradili svoj posao, ali s obzirom na to da sam u imaginarnoj svađi s filmom Tár, ajmo reć da bi mi bilo najmanje drago da dobije Todd Field. Ali nije da aktivno navijam protiv njega. Film mi je problematičniji u scenariju.

Dobit će: Vjerojatno Spielberg, iako i Danieli imaju šanse.

Fabelmanovi, najava Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

KATEGORIJA: NAJBOLJI FILM

Što je nominirano? Everything Everywhere All at Once, All Quiet on the Western Front, Top Gun: Maverick, Tár, The Banshees of Inisherin, Elvis, The Fabelmans, Triangle of Sadness, Avatar: The Way of Water, Women Talking

Moj favorit: 'Fabelmanovi', već sam gore napisala zašto. Jedini film koji bi, po mojem mišljenju, mogao konkurirati 'Fabelmanovima' po kvaliteti jest 'Aftersun', a on nije nominiran.

Moj antifavorit: 'Na zapadu ništa novo', koji, po mojem mišljenju, nije zaslužio ni nominaciju, a to da ga se uopće razmatra, pa čak i smatra jednim od favorita za ovog, 'glavnog' Oscara, smatram odrazom starosti glasačkog tijela za Oscare, koje još nije preboljelo Prvi svjetski rat. Popriličnom debilanom smatrat ću i ako Oscare dobije novi 'Avatar' ili 'Top Gun', ali to se ionako neće dogoditi.

Dobit će: Stevo, odnosno 'Fabelmanovi'. Brine me jedino to što mislim da će mu Akademija dati Oscara iz svih krivih razloga – ne toliko zbog toga što im se film stvarno sviđa i stvarno ga razumiju, nego zbog toga što će Spielbergu na taj način uručiti svojevrsni Oscar za životno djelo, krunu dugogodišnjeg filmskog rada i slične razloge za dodjeljivanje plaketa. Postoji, doduše, i ne tako mala šansa – barem tako tvrde kladionice, da će u ovoj kategoriji pobijediti Everything Everywhere All At Once. Iako su mi 'Fabelmanovi' značajno bolji, to bi me također obradovalo jer bi pokazalo da Akademija ipak ne brije na te fore s nagradama za životno djelo i bla, nego da je spremna i za nešto novo, svježe i kaotično. No sumnjam. Ipak je to Akademija. Što klasičnije to vjerojatnije da će se okititi zlatnim kipićem. A gdje ćeš klasičnije od Steve?

Foršpan za film 'Sve u isto vrijeme' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube