Proslavljeni talijanski redatelj gost je Sarajevo Film Festivala. Nagradu je primio uz poruku da mu je to priznanje veliko zadovoljstvo, ali da je još važnije ono što festival predstavlja za Europu. Festivalski dan obilježio je i Masterclass meksičkog redatelja Michela Franca
Počasno Srce Sarajeva, jedno od najznačajnijih priznanja koje dodjeljuje Sarajevo Film Festival, dodijeljeno je u ponedjeljak proslavljenom talijanskom redatelju Paolu Sorrentinu, koji je tom prilikom istaknuo koliko mu nagrada znači, ali i naglasio važnost samog festivala. Publika, koja je dupkom ispunila gledalište na otvorenom, nagradila ga je ovacijama, potvrdivši koliko Sorrentinovi filmovi već desetljećima oblikuju europsku kinematografiju.
"Počašćen sam, ovo je veliko zadovoljstvo. Kada bi ovo bilo priznanje za karijeru, nadam se da bih došao ponovo, za dvadeset godina, da dobijem još jednu nagradu. Ovo je važno priznanje, ali važnije od toga je što je ovo važan festival za Europljane", rekao je autor filmova Velika ljepota, Mladi papa, Božja ruka i Mladi.
Počasno Srce Sarajeva redovito se dodjeljuje autorima čiji rad nadilazi nacionalne kinematografije i oblikuje širu filmsku kulturu. Dosad su ga primili istaknuti redatelji poput Rubena Östlunda, Cristija Puiua i Charlieja Kaufmana, a ove godine pripalo je Sorrentinu, autoru koji je talijanski film vratio u središte europskog i svjetskog interesa, istovremeno osvajajući Oscara, Zlatni globus i nagrade u Cannesu i Veneciji.
"Večeras je posebna noć, jer ćemo gledati jedan europski filmski klasik. Također je posebno zadovoljstvo što ćemo predstaviti jedan od najprepoznatljivijih glasova u suvremenoj kinematografiji, Paola Sorrentina", rekao je Jovan Marjanović, direktor Sarajevo Film Festivala, uručujući nagradu. Podsjetio je kako je upravo Velika ljepota jedno je od njegovih najpoznatijih djela i film koji definira kinematografski portret njegovog vremena, koji je opisao kao spoj dekadencije, ironije i ljepote ispričan autentičnim vizualnim stilom.
Dan je obilježilo i gostovanje renomiranog meksičkog redatelja Michela Franca, koji je u jutarnjim satima održao Masterclass. Autor nagrađivanih filmova Novi poredak, Kronični, Zalazak sunca i Nakon Lucije okupljenima je otkrio svoj nekonvencionalni proces rada. "Nikada ne razmišljam o filmovima koje sam već snimio. Ne gledam ih ponovno, ne želim živjeti u prošlosti, već u sadašnjosti", rekao je Franco.
Film je uvijek vizija jednog čovjeka
Govoreći o svojim počecima, otkrio je da je umjesto filmske škole izabrao – praksu. Snimio je petnaestak kratkih filmova, "od kojih je tek trećina imala smisla", no upravo je to, kako kaže, bila njegova prava škola filma. Danas i dalje sam piše scenarije, režira i producira, a njegova metoda ostala je jednostavna: scene snima kronološki, odmah montira i uvijek se prilagođava budžetu. "Ako trebam smanjiti budžet s 1,5 milijuna na 150 tisuća dolara, napravit ću to jer želim snimiti film. Vrijeme je najvrjednija stvar koju imamo, zašto ga trošiti na čekanje?", istaknuo je.
Za njega film uvijek počinje od likova, a tek potom se rađa priča i tema. U svemu veliku ulogu imaju glumci, zbog čega njegovi filmovi često privlače zvijezde poput Jessice Chastain, Tima Rotha i Petera Sarsgaarda. "Pravi trik je okružiti se talentiranim ljudima koji bolje od vas znaju što zapravo želite", poručio je redatelj, ali dodao i važnu rečenicu: "Film je uvijek vizija jednog čovjeka. Rade ga mnogi ljudi i svi su oni važni, ali mora postojati jedna osoba čija se vizija slijedi. Najčešće je ta osoba redatelj."
Sinoć je festivalski program donio svjetsku premijeru filma Zvijezde manjeg značaja Renáta Olasza te regionalnu premijeru Bijelog puža Else Kremser i Levina Petera, dok je u Open Air programu prikazan dokumentarac Tarika Hodžića Bosanski vitez. Danas publiku očekuju regionalna premijera filma DJ Ahmet Georgija M. Unkovskog, svjetska premijera Glave obitelji Andamiona Murataja te projekcije u programima U fokusu i Open Air.