KINOPORTAL

Avatar 3: Najgora bića u svemiru su i dalje - ljudi

21.12.2025 u 19:39

Bionic
Reading

Tri godine nakon drugog dijela znanstvenofantastičnog serijala 'Avatar' u kina je stigao treći dio epske priče smještene u drugu polovicu 22. stoljeća o stanovnicima i osvajačima mjeseca Pandora, udaljenog od Zemlje nekoliko svjetlosnih godina. Premda se čini da autor serijala i redatelj James Cameron i dalje reciklira zaplet koji je logično zaokružen u izvorniku iz 2009., ovogodišnja dionica priče, naslovljena 'Vatra i pepeo', ima dovoljno elemenata za zabavu…

'Idite do Nebeskog naroda. Ubijte ih. Ubijte ih sve.' Kaže to isprva miroljubiva i produhovljena Kiri, usvojena kći glavnog junaka znanstvenofantastičnoga akcijskog spektakla 'Avatar: Vatra i pepeo' nakon što više nema nikakve dvojbe da su ljudi, tj. Nebeski narod, pristigli na njezin matični mjesec Pandoru - smješten u orbiti plinovitog diva Polifema - odlučili pokoriti ili istrijebiti glavninu autohtonog stanovništva. Ukratko, Pandori, od Zemlje prema priči udaljenoj 4,37 svjetlosnih godina, prijeti ono što je čovječanstvo na vlastitom planetu pod različitim tiranima, većim ili manjim, radilo stoljećima: genocid.

Tako i treći nastavak serijala 'Avatar', započetog 2009. godine, kroz znanstvenu fantastiku i filmsku zabavu zapravo govori o ljudskoj prošlosti i sadašnjosti, o osvajačkim ratovima, manipuliranju istinom i podgrijavanju mržnje prema drugima i drukčijima. U odnosu na prethodna dva dijela serijala, inicijalnog, koji je i dalje najkomercijalniji film u svjetskim kinima u povijesti kinematografije, i njegova nastavka 'Avatar: Put vode' iz 2022., novo redateljsko djelo Jamesa Camerona najizravnije šiba ljudsku agresiju, pohlepu i zadrtost. Ne nužno tim redoslijedom.

Milom ili (preporučljivo) silom

Iako se radnja odvija u zamišljenoj drugoj polovici 22. stoljeća, naličje ljudske prirode nije se puno promijenilo od uvodne sekvence iz zasigurno najboljega znanstvenofantastičnog filma svih vremena. To je '2001.: Odiseja u svemiru' iz 1968. godine redatelja Stanleyja Kubricka, nastala prema priči Arthura C. Clarkea. Kada u završnici prvog dijela ovog klasika jedan od čovjekolikih majmuna spozna da mu životinjska kost ne služi samo kao puko oruđe, nego i kao oružje u osvajanju teritorija, budućnost čovječanstva je trasirana.

Izvor: Društvene mreže / Autor: 20th Century Fox

A budućnost je u (zasad) sva tri 'Avatara' na samoj Zemlji mračna, no na Pandori je i dalje svijetla te ne čudi da se čovječanstvo, u Cameronovoj imaginaciji, nakon uništavanja matičnog planeta, ostaloga bez ključnih resursa i devastirane prirode, okrenulo kolonizaciji u svemiru. I to milom ili silom. Prednost ima ovo drugo.

I dok su se u prvom 'Avataru' došljaci sa Zemlje na Pandori posvetili eksploataciji neprocjenjivog minerala unobtainiuma, a u drugom nasilnom iskorištavanju žlijezda visokointeligentnih morskih bića tulkuna, čiji je sadržaj djelotvoran protiv starenja, u aktualnom dijelu serijala Zemljani, tj. korporacija Resources Development Administration (RDA) te vojnici i znanstvenici u njezinoj službi – neovisno o razlozima svog dolaska na udaljeni mjesec – tragaju za odmetnutim Zemljaninom, bivšim desetnikom Jakeom Sullyjem, koji je u tijelu pripadnika naroda Na'vi postao avatarom, odrekavši se ljudskog obličja i zasnovavši obitelj s mjesnom princezom Neytiri. Jake je, prema tumačenju ljudskih vlasti, izdajnik koji je svojim suprotstavljanjem osvajanju Pandore najveća prepreka izvornom planu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Avatar

Tehnički najsuperiorniji dio serijala

Treći 'Avatar' istodobno je sniman s drugim, a prva je klapa pala još 2017. godine te su u narativnom i produkcijskom smislu filmovi iz 2022. i 2025. jedna cjelina. Aktualni je pritom i jedan od najskupljih filmova svih vremena, s proračunom od 400 milijuna dolara, pri čemu se nagađa hoće li u kinima biti gledaniji od prethodnika jer je i 'dvojka' zaradila manje od prvog 'Avatara'. Ovogodišnji rad je u tom slijedu, razumljivo, tehnički superioran jer se Cameron odlučio – nakon više odgoda – na realizaciju drugog i trećeg dijela tek nakon što je postupak performance capture usavršen za uvjerljive prizore i u vodi. Naime ovaj postupak podrazumijeva snimanje pokreta glumaca koji se senzorski prenose u računala te u postprodukcijskoj obradi povezuju s računalno animiranim likovima.

Serijal 'Avatar' u biti je 3D računalno animirani niz filmova u kojima je glavnina radnje dočarana trenutačno najsofisticiranijim računalnim programima, a glumci svojim likovima podaruju glasove i pokrete. I u trećem dijelu malo je glumica i glumaca koji interpretiraju ljudske likove, pri čemu je najistaknutiji Jack Champion kao usvojeni sin Jakea Sullyja, a koji je izvorno biološko dijete vodećeg antagonista priče, brigadira Milesa Quaritcha, također oživljenoga u tijelu na'vijskog avatara.

Upravo je Jack pokretač radnje u trećem filmu, jer kada mu Kiri omogući disanje u atmosferi Pandore, koja je i dalje najveća prepreka ljudskoj kolonizaciji, oko njega će se sukobiti i Jake i Miles, ali i došljaci sa Zemlje. Njima je, naime, Jackova preobrazba uz pomoć pokretačke sile na Pandori, božanske svemajke Eywe, ključ ljudskog opstanka u resursima rajskom, ali zrakom opasnom okolišu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Avatar

Ratovi zvijezda za 22. stoljeće

Mada je i izvorni 'Avatar' bio kompilacija Cameronovih iščitavanja mnogobrojnih povijesnih, društvenih i umjetničkih nadahnuća, otprilike na isti način na koji je i George Lucas osmislio svoj svijet 'Ratova zvijezda', njegova je sinergija djelovala dovoljno svježe da temeljem poznatih motiva uspostavi vlastitu unutarnju logiku.

Prvi je film u biti prilagođen te do kraja modeliran revizionistički vestern u kojem su njegovi tadašnji autori dekonstruirali dominantnu, crno-bijelu sliku izvornog žanra o 'dobrim kaubojima i lošim Indijancima' te se predstavili slojevitim radovima u kojima se uvelike kritički prosuđuje američko osvajanje Divljeg zapada te zagovaraju prava domicilnog stanovništva. 'Avatar' shodno tomu kritizira čovjekovo osvajanje 'divljeg svemira', a zapravo bilo kakav imperijalizam i kolonijalizam, slaveći izvorne narode i kulture te prirodu koju čovjekova eksploatacija nemilice uništava bilo gdje, od rodnog planeta do potencijalnog širenja.

Ovaj je kontekst najnaglašeniji u trećem 'Avataru', u kojem ni središnji likovi nisu pošteđeni moralnih dvojba. Tako je Jakeova supruga Neytiri i sama sklona likvidaciji Jacka ako to znači spas njezina svijeta od ljudskog prodora. Tomu će se u presudnom trenutku priče prikloniti i sam Jake te je tako redatelj i ujedno koscenarist (uz supružnike Ricka Jaffu i Amandu Silver) ostvario svoj prvotni plan da 'Avatar: Vatra i pepeo' najviše doprinese serijalu dubljom profilacijom likova i njihove motivacije. Dakako, koliko je to moguće u ovakvom spektaklu i zaradi okrenutom projektu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Avatar

Treći dio ipak bolji od drugog

Pritom se može argumentirati da je treći dio uspjeliji od drugog, jer on je većim dijelom patio od žarišne točke zapleta i nedostatka novih sukoba i antagonista. Sada je to riješeno uvođenjem novoga bitnog lika. To je Varang, predvodnica klana Mangkwan, odnosno Pepelskog naroda koja se odmetnula od ostatka Na’vija ne vjerujući u (sve)moć Eywe nakon što je katastrofalni požar uništio njezinu šumu. Priklonivši se vatri i izabravši pepeo kao zaštitni znak (otuda i naslov filma), Varang postane saveznica (i ljubavnica) Milesa Quaritcha u zajedničkom cilju uništenja Jakea Sullyja i njegove obitelji.

Ovi elementi melodrame, pa i sapunice, očito su bili nužni da bi se serijal, čiji nastavci odreda traju oko tri sata ili više, dinamizirao ne samo akcijskim prizorima, nego i sve konfliktnijim odnosima među likovima. I dok glumačku ekipu i dalje predvode Sam Worthington kao Jake, ove godine za 'Emiliju Pérez' Oscarom nagrađena Zoë Saldaña, Sigourney Weaver kao Kiri, Stephen Lang kao Quaritch te Kate Winslet kao Ronal, najzvučnije je novo ime među interpretima Oona Chaplin kao zla Varang.

Unuka jednog od najvećih sineasta i komičara svih vremena Charlieja Chaplina i kći također glumice Geraldine Chaplin izvrsno se snašla u svojoj stripovski intoniranoj ulozi kao tipična, ali slikovita negativka koja će, u slučaju nastavka snimanja serijala, i dalje imati važan doprinos priči. Snimanje ranije najavljenih četvrtog i petog 'Avatara' ovisi o uspjehu trećeg jer je Cameron izjavio da će isključivo temeljem prijama aktualnog rada – i među publikom i među kritikom – krenuti s realizacijom završna dva dijela priče.

Uvišestruči li 'Avatar: Pepeo i prah' svoj golemi proračun (i očekivanja) u svjetskim kinima sljedećih mjeseci te i sam prijeđe zaradu od dvije milijarde dolara, može biti zadovoljan. Zasad mu je Američki filmski institut uvrstio film među deset najboljih ostvarenja u 2025., ali je primjerice izostala nominacija za Zlatni globus, kojemu se ipak nada Miley Cyrus za pjesmu iz filma 'Dream as One'. Broj prodanih kinoulaznica od SAD-a do Kine uvelike će oblikovati Cameronove planove, baš kao i broj oskarovskih nominacija. Hoće li 'Vatra i prah' dogorjeti ili razbuktati novi plam u serijalu, ovisi o spremnosti gledatelja da i dalje podržavaju ono u što vjeruje James Cameron. Ne samo kada je riječ o znanstvenofantastičnom spektaklu ovog tipa, nego i o njegovu kontekstu.