vlastita dostava

SWA - što se krije iza tri slova kojima Amazon ulijeva strah u kosti FedExu i UPS-u

17.02.2018 u 21:06

Bionic
Reading

Nizom poteza u posljednjih nekoliko godina Amazon.com pokazao je namjeru postepenog jačanja svoje uloge u distribucijskom lancu, čime će polako uzimati sve veći dio tržišnog kolača logističkim i poštanskim kompanijama

Najveći svjetski maloprodajni internetski lanac Amazon.com uskoro će pokrenuti vlastitu uslugu dostave proizvoda koji se mogu kupiti preko njihovih popularnih stranica, objavili su prije nekoliko dana američki mediji. Usluga koja će se nuditi pod imenom Shipping with Amazon (SWA) za početak će biti dostupna na području Los Angelesa, a nakon toga bi se trebala proširiti i u druge gradove.

Novom odlukom Amazon je još jednom potvrdio namjeru preuzimanja jače kontrole u distributivnom lancu koji leži između internetskih stranica na kojima korisnici kupuju proizvode i njihovih kućnih adresa na koje oni stižu. Amazon će svoju novu uslugu prvo nuditi tvrtkama što prodaju svoje proizvode preko njegovih stranica, odnosno robu koju one prodaju Amazon će od njihovih skladišta svojom flotom kamiona dostavljati kupcima. Internetski trgovački lanac će na taj način nadopuniti paletu svojih usluga partnerima kojima već od ranije nudi i pomoć oko skladištenja i popunjavanja narudžbi.

Vijest o novoj usluzi nakratko je spustila vrijednosti dionica najvećih svjetskih logističkih kompanija koje su posljednjih dvadesetak godina vrlo dobro profitirale od rasta internetske trgovine koju je predvodio Amazon. Analitičari i konkurenti su zasad suzdržani u reakcijama, pa tako stručnjaci Deutsche banke kažu da su 'vrlo skeptični' oko rizika koji Amazonov pilot-program predstavlja za dostavljačke divove FedEx i UPS.

Iz tih dviju kompanija također su stigli komentari koji su pokazali da potez Amazona zasad ne smatraju kao prijetnju svojem poslovanju. Prema nekim objavljenim brojkama, oko šest posto UPS-ovih prihoda dolazi zahvaljujući dostavi Amazonovih paketa, dok se taj udio u FedExu kreće oko tri posto, a u obje kompanije smatraju da bi Amazon trebao investirati vrlo visoke iznose kako bi stvorio logističku mrežu koja bi im mogla ravnopravno konkurirati.

  • +3
Jeff Bezos, glavni čovjek Amazona Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Dio analitičara smatra da internetski trgovački lanac na ovaj način želi srezati svoje troškove distribucije, a jačanjem vlastite pozicije u logistici stvarat će i pritisak na konkurente poput FedExa, UPS-a ili DHL-a da svoje cijene drže niskima. Amazon je, prema nekim procjenama, lani za troškove dostave izdvojio oko 20 milijardi dolara. Iako su mu prihodi istovremeno dosegnuli 178 milijardi dolara, a dobit tri milijarde dolara, novac koji izdvaja za distribuciju jasno govori zašto tvrtka na čijem se čelu nalazi Jeff Bezos posljednjih godina povlači niz poteza kako bi što više srezala te rashode.

Tako je poznato da Amazon već dulje vrijeme eksperimentira s dostavom paketa uz pomoć bespilotnih letjelica, vrstom dostave koju se već mnogo puta proglašavalo revolucionarnom. No do trenutka kad će takva dostava zaživjeti u ozbiljnijoj upotrebi puno veća prijetnja etabliranim logističkim kompanijama jest činjenica da je Amazon lani počeo s izgradnjom logističkog središta za zračni teretni promet u američkoj saveznoj državi Kentucky. Amazon već od ranije unajmljuje teretne avione za transport robe između vlastitih skladišta, a projekt za koji se procjenjuje da vrijedi oko 1,5 milijardi dolara već jasnije pokazuje koliko se ozbiljno namjerava boriti s konkurencijom.

Prva dostava paketa uslugom Amazon Prime Air Autor: Amazon

Uz cestovni (Amazon u vlasništvu ima flotu kamiona) i zračni promet, kompanija se prije dvije godine uplela u najveću logističku mrežu svijeta – morski promet. Kineska podružnica Amazona je tada dobila špeditersku dozvolu američkih vlasti koja joj omogućuje da zakupljuje kapacitete na brodovima između Kine i Amerike te ih, uz svoje potrebe, nudi drugima.

Odgovorni iz Amazona nisu izravno komentirali najave o širenju poslovanja, nego su američkim medijima kazali kako 'uvijek inoviraju i eksperimentiraju za dobrobit korisnika i prodavača koji trguju preko Amazona kako bi im osigurali brže i jeftinije načine dostave'.

Jačanje logističke mreže samo je jedan od primjera koji pokazuju da Amazon.com nastavlja nezaustavljivo širiti svoj utjecaj i poslovanje. Lani je glasno odjeknulo preuzimanje klasičnog trgovačkog lanca Whole Foods koji posluje na petstotinjak lokacija u SAD-u, Kanadi i Ujedinjenoj Kraljevini, a nedavno je Amazon, nakon više od godinu dana testiranja, za javnost otvorio i svoju pokusnu trgovinu u kojoj ne postoje blagajne.

Sve se to pozitivno odrazilo na vrijednost dionica Amazona koja je u posljednje tri godine porasla za više od 300 posto. Zahvaljujući takvom trendu Jeff Bezos, osnivač i glavni izvršni direktor Amazona, probio se na sam vrh poznate Forbesove liste milijardera. Njegovo se bogatstvo ovih dana procjenjuje na više od 120 milijardi dolara, čime je daleko iza sebe na drugom mjestu ostavio legendarnog Billa Gatesa (91,2 milijarde dolara), kao i investitora Warrena Buffetta (86,1 milijardu dolara). Listu pet najbogatijih ljudi na svijetu popunjavaju francuski biznismen Bernard Arnault (74,5 milijardi dolara) te osnivač Facebooka Mark Zuckerberg s bogatstvom koje se procjenjuje na 72,4 milijarde dolara.

Nije pretjerano reći da je Amazon donio korjenite promjene na svjetsko tržište maloprodaje. Sama kompanija već nekoliko godina ima tržišnu vrijednost višu od najvećeg svjetskog klasičnog trgovačkog lanca Walmart. No maloprodaja i dalje ostaje djelatnost s relativno niskim profitnim maržama, zbog čega je Amazon prisiljen tražiti dodatne izvore prihoda, odnosno nove načine rezanja troškova. Jačanje uloge u distribuciji je samo logičan korak u tom smjeru, a Bezos i drugi šefovi u Amazonu mogu se nadati da će im se ta odluka i isplatiti.