ANALIZA SAXO BANKE

Što čeka dionicu Volkswagena nakon skandala iz SAD-a

24.09.2015 u 11:14

Bionic
Reading

Jednostavna matematika pokazuje da Volkswagenu prijeti kazna od oko 20 milijardi dolara zbog prevare s automobilima na dizel u SAD-u

Njemački proizvođač ostvaruje 13,6 posto prihoda iz Sjeverne Amerike što znači oko 10 do 12 posto iz SAD-a i pojednostavljenim izračunom ispada da Volkswagen ostvaruje od 1,1 do 1,3 milijardi eura profita iz SAD-a.

Za sada još nije zabilježeno da je neka tvrtka dobila kaznu koja je toliko neproporcionalna godišnjim prihodima, smatra u ovom trenutku Peter Garnry, rukovoditelj strategije za dionice u Saxo Banci te da su u tom kontekstu, posljednji događaji s cijenom dionice pretjerana reakcija ulagača na burzama.

'Sve u svemu ovo je vrlo volatilna godina za Volkswagen. Njemački proizvođač automobila uzletio je početkom godine zahvaljujući programu Europske središnje banke s otkupom državnih obveznica kako bi smanjili tečaj eura i osigurali daljnji kreditni rast. No, nakon vrhunca u ožujka, cijena dionica ipak je stalno padala zbog kontinuiranih loših vijesti iz Kine i usporavajućih gospodarstava općenito, da bi smo stigli do skandala s prevarom oko količine emisije plinova u automobilima na dizel pri čemu se dionica strmoglavila oko 22 posto u jednom trenutku. Izgubljena tržišna vrijednost procjenjuje se na oko 19 milijardi dolara, ali i dalje ostaje pitanje što tek slijedi', podsjeća Garnry na širu sliku gospodarskih kretanja i utjecaja na Volkswagen.

Uobičajeno je da se cijena dionice brzo oporavi, nakon što izbije određeni skandal jer ulagači pretjerano reagiraju na takve događaje, pojašnjava Garnry i navodi tvrtku Standard Chartered i skandal iz kolovoza 2012. kada je cijena dionice pala čak 26 posto na vijest da je banka pomogla iranskoj vladi u zataškavanju 250 milijardi dolara ilegalnih transakcija. Nekoliko tjedana kasnije banka se dogovorila s regulatorima iz SAD-a i kažnjena je s 340 milijuna dolara, a do kraja godine cijena dionice vratila se na nove visoke razine.

'Zašto se stoga ulagači sada ne vraćaju kada je riječ o Volkswagenu? Nesigurnost je očito još uvijek prevelika i nije zabilježen ovakav primjer za sada. U slučaju Standard Chartered analitičari su već za nekoliko tjedana imali predodžbu o kakvoj bi se kazni moglo raditi', kaže Garnry.

Ako proizvođač automobila krši američki propis 'Clean Air Act', to ga košta 37.500 dolara po vozilu što znači da je ukupna moguća kazna oko 20 milijardi dolara, s obzirom na broj prodanih dizel vozila. VW vozila mogla bi se početi kontrolirati i u drugim državama, kao što je Australija i u tom slučaju ako skandal iz SAD-a ne ostane izolirani slučaj, rizik za Volkswagen postaje višestruko veći, nabraja brojke Garnry i ipak smatra da će u najgorem slučaju, prema situaciji koja ja trenutno javno dostupna, Volkswagenu biti zabranjeno prodavati vozila na dizel u SAD-u na određeno vrijeme kao što su BNP Paribasu zabranjene određene transakcije u SAD-u na godinu dana, povrh devet milijardi kazne, zbog sudjelovanja francuske banke u pomoći Sudanu, Kubi i Iranu.

Poanta je da američki regulatori nisu sramežljivi u slanju snažne poruke tvrtkama koje krše pravila, smatra prvi čovjek za dionice u Saxo Banci.

'Ono što se uobičajeno događa u kratkoročnom smislu je da se dogodi obrat i ulagači počnu kupovati dionice. No, ako je pritisak s prodajom od velikih i dugoročnih igrača prevelik i igrači na 'kratke staze' stanu, ponovno dolazimo do obrata – kaže Garnry i dodaje da smo pred vratima listopada i tisuće dugoročnih takozvanih quant equity fondova počet će s analizom brojki. To su fondovi zasnovani na kvantitativnim analizama i tvrtka kao što je Volkswagen vjerojatno će biti prepoznata kao jedna s atraktivnim dionicama s obzirom da nijedna baza podataka neće imati nove procjene rezultata za fiskalnu 2016. godinu. Ti fondovi vrlo često imaju stotine pozicija i njih ne zanima specifičan rizik za tvrtku kao što je ovaj skandal. I kao rezultat toga, njihovi će računalni programi početi kupovati Volkswagenove dionice.

Sljedećih će dana dionica VW-a i dalje vrludati kako se mijenja navala kupaca i prodavatelja dionica na burzama. Kratkoročno gledano čini se da se obrat još nije dogodio i u obrani stoje još samo pojedini igrači koji doduše osiguravaju samo malu likvidnost, a može potrajati još barem tjedan dana da se dionica ustabili kada u igru uđu i quant equity fondovi', zaključuju iz Saxo Banke.