Za dva mjeseca, odnosno točnije od 1. siječnja 2026. godine, banke će morati građanima ponuditi besplatni paket osnovnih bankarskih usluga, odnosno besplatni tekući račun, no način na koji će ta pogodnost funkcionirati još nije posve definiran. Zakon je tek okvirno propisao uvjete, a bankama ostavio prostor za vlastita pravila i prilagodbe
Ono što je već sada sigurno jest da se besplatni računi neće aktivirati automatizmom. Građani će sami morati podnijeti zahtjev za aktivaciju besplatnog paketa, i to isključivo za račun na koji primaju plaću ili druga redovita primanja.
I Hrvatska udruga banaka (HUB) je za tportal potvrdila da aktivacija besplatnog paketa neće biti automatska, nego isključivo na zahtjev klijenta. Ne postoji rok u kojem se zahtjev mora predati – mogućnost aktivacije ostaje trajna, pa će građani sami birati kada žele aktivirati račun s besplatnim uslugama.
Nema novog računa, ali aktivacija je obavezna
Zakon predviđa da klijent može zadržati postojeći IBAN, što znači da banke neće morati otvarati nove račune. Prema procjenama, većina će institucija vjerojatno samo aktivirati besplatne usluge na postojećem tekućem računu da bi se izbjegli dodatni troškovi poput izrade novih kartica i PIN-ova.
Potrošači će, dakle, zadržati svoj IBAN, a banke će u okviru istog računa omogućiti besplatne usluge, no tek nakon što klijent to zatraži.
Što s korisnicima koji imaju minus na računu?
Jedna od nejasnoća odnosi se na građane koji na svojim računima imaju ugovoren dozvoljeni minus. Zakon ne nalaže bankama obvezu da tu uslugu uključe u besplatni paket, pa se očekuje da će svaka institucija razviti svoj model.
Kako su za tportal pojasnili iz HUB-a, prekoračenje će se moći ugovoriti i na besplatnim računima, ali uz uvjet da klijent ispunjava zakonske kriterije i da kamatna stopa ne bude viša od one koja se primjenjuje na ostale račune.
Internet ili mobilno bankarstvo – ne i oboje
Zakon propisuje da banke u okviru besplatnog paketa moraju omogućiti jednu elektroničku uslugu – ili internet ili mobilno bankarstvo, ali ne nužno obje. U praksi to znači da će korisnici koji se više oslanjaju na mobilno bankarstvo možda morati i dalje plaćati tu uslugu ako banka odluči ponuditi besplatno samo ono internetsko. OTP banka potvrđuje da će odluku o tome donijeti svaka banka zasebno, u skladu sa svojom poslovnom politikom.
Što ako ostanete bez posla?
Besplatni račun veže se isključivo uz redovita primanja poput plaće, mirovine, stipendije ili naknade za nezaposlene. Ako klijent tri uzastopna mjeseca ne prima nikakva redovita primanja, banka ima pravo ukinuti mu besplatni paket i početi naplaćivati naknade. U tom slučaju mora najmanje 15 dana ranije obavijestiti klijenta o početku naplate i jasno navesti iznose naknada koje će se primjenjivati.
Iz OTP banke su za tportal potvrdili da će upravo tako postupati: besplatne usluge prestaju vrijediti ako klijent tri mjeseca ne ostvaruje redovna primanja, a o promjeni će biti obaviješten na vrijeme.