Naš testni model je imao 2.0 TDI evo motor snage 150 KS (110 kW), a riječ je o dobro provjerenom četverocilindričnom dvolitrenom turbodizelskom motoru snage 150 KS (110 kW), najvećeg okretnog momenta od 360 Nm. Mjenjač je automatizirani 7-stupanjski DSG s dvije spojke
Cupra Formentor je pravi predstavnik CUV tipa vozila, dizajnerski je to prekrasno osmišljen crossover coupé. Od svog prvog pojavljivanja u konceptnom obliku u Ženevi u ožujku 2019. godine pa do izlaska na tržište proizvodnog modela trebalo je proći viđe od dvije godine. Otada je Formentor naglašenih sportskih linija do danas postao pravi mamac za sve one koji vole lijepi dizajn i posebice sportsku vožnju.
Mi smo u Autozoni model Formentor vozili u četiri verzije što se razine opreme i pogona tiče: Formentor 1.4 e-Hybrid DSG VZ s plug-in hibridnim pogonom ukupne izlazne snage od 180 kW (245 KS), Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive s benzinskim turbomotorom od 190 KS (140 kW), 7-brzinskim DSG automatskim mjenjačem i pogonom na sva četiri kotača, potom najsportskiju verziju Formentor 2.5 TSI DSG 4Drive VZ5 i naposlijetku krajem 2024. osvježeni Formentor točne oznake 1.5 e-Hybrid VZ.
Sada je na red došao i peta verzija, za Formentor naizgled nespojiva kombincija s dizelskim motorom. Rekli smo 'naizgled', jer upravo ova kombinacija pokazuje da i ovaj tip motora, koji smo već bili prisiljeni pomalo zaboraviti, ima što za ponuditi. I te kako!
Točna oznaka našeg petog testnog modela je Cupra Formentor 2.0 TDI evo DSG, koji koristi dvolitreni turbodizelski motor snage 150 KS (110 kW) sa 7-brzinskim DSG mjenjačem.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Nova vanjština osvježenog Formentora uključuje logotip 'CUPRA' na prednjem poklopcu motora koja definira agresivan izgled s novim trokutastim matričnim LED svjetlima i veliku, hrabru donju rešetku hladnjaka. Tu su i nove trkoutaste maglenke ispod glavnih svjetala, koje su zamijenile one kružnog oblika.
S bočne strane stakla su od toplinsko-izolacijskog stakla, a stražnja bočna te stražnje staklo dodatno su zatamnjeni. Okviri porzora imaju crni okvir, a na krovu su crni uzdužni nosači. Tu su i standardna svjetla dobrodošlice u vanjskim osvrtnim zrcalima uz projekciju CUPRA logotip-a na podlogu.
Straga je trokutasti dizajn svjetala, koja su osvježenjem 2024. godine modernizirana. Povezna svjetleća crvena LED linija djeluje kao točka okvira za središnji logotip 'CUPRA' straga. Stražnji branik je sada s okomito na, rubove vozila postavljenim, reflektorskim 'mačjim očima' u zasebnom okviru daje još agresivniji izgled. Tu je i redizajnirani donji difuzor s dvostrukim završecima ispušnih cijevi.
Naš je testni model imao LED prednja svjetla s lećama, uz standardnu dinamičku kontrolu dometa prednjih svjetala (samopodesiva za vrijeme vožnje) te High-beam kontrolom automatskog paljenja i gašenje dugih svjetala. Dnevna svjetla su s automatskom kontrolom i automatskom 'Coming and Leaving Home' funkcijom. Prednja svjetla za maglu su s funkcijom zakretanja. Straga su LED svjetla s dinamičkim pokazivačima smjera i ceremonijalnim osvjetljenjem.
Kad je riječ o strukturi vozila, Formentor održava odnos između pogonskog sklopa i podvozja kako bi pružio dinamičan pogon. Kao model, Formentor nudi na izbor benzinski TSI, dizelski TDI i plug-in hibridni pogonski sklop, kao i pogon na prednje kotače ili na sve kotače (4Drive). Polazište koje omogućuje jednostavnu integraciju različitih tehnologija kako bi se ponudilo najkompromisnije iskustvo omogućeno je korištenjem provjerene MQB Evo arhitekture Volkswagen grupe. Formentor ima MacPherson neovisni ovjes sprijeda i multi-link straga.
Naš Formentor 2.0 TDI evo DSG je sljedećih dimenzija: duljina 4451 mm, širina 1839 mm (s otvorenim retrovizorima 1992 mm), visina 1508 mm (1525 mm s krovnim nosačima), međuosovinski razmak 2680 mm. Prednji trag kotača je 1585 mm, a stražnji 1559. Krug okretanja je 11,4 m.
Inače, kapacitet prtljažnika Formentora varira: modeli s benzinskim i dizelskim motorom (u našem slučaju) s pogonom na prednja dva kotača imaju volumen od 450 l, dok e-Hybrid model ima 345 l. Kada se preklopi naslon stražnjih sjedala volumen raste do 1410 l. Razlika u modelima je i u volumenu spremnika goriva, pa tako e-Hybrid ima spremnik od 40 l, 4Drive 55 l, a ostale verzije 50 l. Mi smo imali i standardnu funkciju Virtualna pedala za električno otvaranje vrata prtljažnika putem senzora.
Što se težine našeg testnog modela tiče vozilo je teško 1541 kg, a pri tome treba reći da se radi rasponu težine praznog vozila s 90 posto napunjenim spremnikom i s vozačem (75 kg). Naš model može vuči kočenu prikolicu od 1600 kg ili nekočenu od 750 kg.
Kad govorimo o kotačima, naš je testni model imao doplatne 19-colne (8Jx19“ ET40) lakometalne 'Sandstorm' Machined Sport crno / srebrne naplatke, s izvrsnim sportskim ljetnim gumama Bridgestone Turanza T005 dimenzija 245/40R19 94W. Rezervna guma je na čeličnom naplatku i smanjenih je dimenzija T125/70R18 99 M.
Što se boje karoserije tiče, mi smo imali na našem modelu Midnight Black boju, koja je doplatna.
Unutrašnjost
Interijer testnog Formentora kombinira sportski duh i održivost s nizom digitalnih tehnologija i izbora materijala. Vidi se dojam više kvalitete, s novodizajniranim elementima poput središnje konzole. Također je poboljšan novim materijalima, a istovremeno prihvaća održiviji pristup, uključujući sjedala u obliku žlice omotana ili 73 posto recikliranim mikrovlaknom ili ekološki osviještenom kožom.
U našem testnom modelu sportska sjedala, presvučena u atraktivnu tkaninu Pico Ridder, nisu izvedena kao cjelina s naslonima za glavu kao u npr. e-Hybrid modelu koji smo prethodno testirali, ali su i dalje vrlo profilirana. Oba prednja sjedala, vozačko i suvozačko, su sportska i ručno podesiva, a oba su grijana (Zimski paket). Prednja sjedala su s ručno podesivom potporom lumbalnog dijela.
Stražnja sjedeća klupa je nedjeljiva, no djeljiv je sklopivi naslon klupe, sa središnjim naslonom za ruke. Mjesta ima za troje odraslih, ali je središnje sjedalo izvedeno kao pomoćno.
Tu je naravno i sportski, kožom presvučeni grijani volan s polugicama za ručno mijenjanje stupnjeva prijenosa. Sustavom Servotronic je omogućeno izravnije ponašanje upravljača i smanjen je napor upravljanja. Progresivnim upravljanjem je olakšano upravljanje pri velikim brzinama te smanjen napor pri malim brzinama te parkiranju. Tu su i sportske metalne papučice kočnice i akceleratora.
Digitalizacija je u središtu pozornosti vozača. Novi i poboljšani HMI implementiran je u digitalni kokpit Medium 10,25" iza upravljača, kao i u veći 12,9-inčni infotainment sustav, koji sada također dolazi s retro osvijetljenim klizačem.
Imali smo i 2 USB Type C utičnice sprijeda i 2 USB Type C utičnice straga. Tu je i standardni Connectivity Box - bežični punjač za mobilni telefon (uključuje Bluetooth sučelje za mobilni telefon). Kao i ISOFIX i Top Tether prihvat na bočnim stražnjim sjedalima (1+1) plus ISOFIX na suvozačkom sjedalu.
Imali smo i standardni Climatronic, trozonski klima uredaj s upravljačkom pločom klima uređaja straga. Osim toga, imali smo i standardni audio sustav sa 7 zvučnika (6 + 1 eCall).
Sigurnost i sustavi pomoći
Mješavina tehnologija stvara najvišu razinu sigurnosti, ali su integrirane na način koji donosi praktičnost bez oduzimanja osjećaja kontrole vozaču.
Mi smo imali standardne sustave sigurnosti: adaptivni tempomat s 'follow-to- stop' funkcijom (ACC); sustav pomoći za pozornost i pospanost (ADA); Alarmni sustav - sustav alarma protiv krađe, nadzor unutrašnjosti, sigurnosna sirena i zaštita od vuče; ESS (Emergency steering support + turn assist) - potpora upravljanju u nuždi s pomoći pri skretanju; Front Assist - sustav nadzora okoline sprijeda i upozorenje na sudar, s funkcijom automatskog kočenja u slučaju nužde - vozila, pješaci i biciklisti; Indikator pritiska tlaka u gumama; Kamera za vožnju unatrag; Multifunkcionalna kamera (senzor) za sustave asistencije; Lane Assist - sustav registrira oznake na cesti te zadržava vozilo u voznoj traci; Poziv u slučaju nesreće; Sustav prepoznavanja prometnih znakova; Upozorenje za poprečni promet sprijeda (MY26); Vizualno i zvučno upozorenje za nevezan pojas.
Tu je i EDGE w SAFELOCK- Keyless Advanced sustav (po cijeni od 0 eura), koji uključuje: otključavanje i zaključavanje te pokretanje vozila bez upotrebe ključa (Start/Stop gumb), sa SAFELOCK funkcijom.
Ovome dodajte integraciju sedam zračnih jastuka, uključujući standardni prednji središnji zračni jastuk i rezultat je crossover SUV visokih performansi koji može zadovoljiti dinamičke potrebe ne samo marke već i entuzijasta, istovremeno pružajući sigurnosne standarde koje zahtijeva tržište.
Inače, Euro NCAP, program procjene sigurnosti vozila koji podržava EU, ocijenio je Formentor s najvišom ocjenom - 5 zvjezdica. U okviru procjene provode se sudarni testovi i provjera sigurnosnih tehnologija. Formentor pruža izvanrednu zaštitu od udara i opremljen je robusnim sustavima za izbjegavanje sudara, zbog čega je i zaslužio peticu.
Turbodizelski pogonski sklop 2.0 TDI 150 KS (110 kW) DSG
Raspon pogonskih sklopova osvježenog Formentora uključuje četiri različite tehnologije: TSI (benzinski), blagi hibrid (eTSI), TDI (dizel) i eHybrid (plug-in hibrid).
Naš testni model je imao 2.0 TDI evo motor snage 150 KS (110 kW), a riječ je o dobro provjerenom četverocilindričnom dvolitrenom (1968 cm³) turbodizelskom motoru (koji zadovoljava norme EU 6 EB) snage 150 KS (110 kW) pri 3000-4200 okr./min., najvećeg okretnog momenta od 360 Nm pri 1600-2750 okr./min.
Naš je model bio sa 7-stupanjskim DSG automatiziranim mjenjačem s dvije spojke, a polugica mjenjača je na središnjoj konzoli. Tiptronic ručno mijenjanje stupnjeva prijenosa je omogućeno polugicama na kolu volana. Pogon je na prednja dva kotača.
Ubrzanje od 0 do 100 km/h je 9,0 sekundi, a krajnja brzina impresivnih 205 km/h. Proizvođač deklarira sljedeće podatke: potrošnja goriva u kombiniranim uvjetima je 5,1-5,4 l/100 km, a emisije CO2 u kombiniranim uvjetima 133-141 g/km (WLTP). Spremnik goriva je 50 litara, a tu je i spremnik AdBlue tekućine. Ovo je i više nego dovoljno snage za naš testni model, a potošnja je uobičajeno vrlo niska.
Inače, vozač u našem testnom Formentoru ima na izbor tri načina vožnje: Comfort, Performance i Individual. Odabir načina vožnje se bira se bira ručno već prema odgovarajućim uvjetima vožnje.
Što se ovjesa tiče, sprijeda je MacPherson s donjim trokutastim polugama i torzijskim stabilizatorom, a stražnja osovina je s više elemenata, s jednom uzdužnom i tri poprečne poluge, s torzijskim stabilizatorom.
Za kraj, što se cijene tiče, naš testni model 2.0 TDI 150 KS (110 kW) DSG sa svom dodatnom opremom je u trenutku testiranja stajao 39.574,59 eura do registracije.
Napomenimo, kako naš model ima jamstvo, koje traje 6 godina od datuma isporuke ili do prijeđenih 150.000 km, ovisno što prvo nastupi, s time da nema ograničenja kilometraže za prve dvije godine. Ovo vrijedi za sva nova vozila kupljena i isporučena preko ovlaštene mreže u Republici Hrvatskoj nakon 01. rujna 2022. godine.