domaća pamet

Pametne bilježnice, aplikacije, otključavanje mobitela uz ponavljanje gradiva: Kako digitalizirati školarce i popraviti im uspjeh

06.09.2022 u 06:20

Bionic
Reading

I u ovoj školskoj godini roditelji i školarci suočavaju se s novim izazovima, a jedan od njih je i vrijeme provedeno na pametnim uređajima koje često nema previše veze sa školskim gradivom. Sve to uz manjak koncentracije i organizacije među tinejdžerima koji su, kako to u tim godinama često biva, mislila negdje drugdje

Premda nove generacije praktički odrastaju s pametnim uređajima u rukama, velik dio njih i dalje ih uglavnom koristi za razonodu, snimanje videa, fotkanje, gledanje serija, igrice i društvene mreže, premda je ideja pametnih uređaja i njihove primjene puno šira. To se odnosi i na školu, školske obaveze, pa i zadatke koji nas muče.

Krajem svibnja ove godine popisali smo hvalevrijedne logopedske projekte hrvatskih tvrtki i stručnjaka, dostupnih bez listi čekanja, zahvaljujući kojima roditelji, skrbnici i obrazovne ustanove dobivaju digitalna rješenja kojima mogu pristupiti bilo gdje, a koja je odobrila i struka. Ovaj put smo se, povodom početka nove školske godine, prisjetili četiri hrvatska projekta koji pomažu školarcima da se bolje organiziraju, ali i da uče pomoću digitalnih alata koje svakodnevno koriste.

Školski asistent

Zagrebačko poduzeće MAR-MAR d.o.o. bavi se proizvodnjom papirne konfekcije za školu i ured, a svoje proizvode robne marke Lipa Mill Škola plasira u više od 20 zemalja na tri kontinenta. U digitalnom dobu 2021. godine odlučili su, kažu, zakoračiti i u svijet mobilnih aplikacija, stoga su u suradnji s tvrtkom Undabot, koja se bavi izradom mobilnih i web aplikacija, razvili mobilnu aplikaciju SmartLines, koju, kako ističu, 'konstanto nadograđuju i ulažu u nju'. Aplikacija je namijenjena boljoj organizaciji učenika, a ujedno je inovativan koncept koji spaja bilježnicu Lipa Mill i pametne telefone.

'Mladi danas koriste pametne telefone isključivo za zabavu, a prava smisao tih uređaja bolja je povezanost, uz brži protok informacija i produktivnost. Nije li odlično to da mladima, osim obavijesti s Instagrama, YouTubea, Snapchata, dolaze i obavijesti koje ih podsjećaju na to da slože školsku torbu za nadolazeći dan ili pak jesu li napisali domaću zadaću, lektiru, pripremili ispit, projekt, pokus? Svaki roditelj složio bi se da je takav tip obavijesti poželjan, jer dok im mi roditelji svakodnevno postavljamo ta pitanja i služimo kao podsjetnik, oni gledaju u mobitel i ne doživljavaju ono što im govorimo. Iznenadili bismo se time kako klinci pozitivno reagiraju kada im mobitel izbaci obavijest ako su spakirali školsku torbu', pojašnjava za tportal Mario Tica, izvršni direktor tvrtke MAR-MAR.

Aplikacija SmartLines može se koristiti s pametnim bilježnicama Lipa Mill, ali i bez njih. Pametne bilježnice mogu se prepoznati po pametnim markerima koji se nalaze na unutarnjim listovima. Ideja je da učenici za vrijeme nastave, kada se uređaji ne smiju koristiti, sve svoje nadolazeće obaveze koje im profesori najave mogu upisati u bilježnicu troslovnom skraćenicom, a kasnije pod odmorom ili nakon nastave jednostavno skenirati upisani sadržaj. Sve se prenosi u digitalni planer. Kako Tica pojašnjava, troslovnu skraćenicu svaki korisnik može definirati prema svom ukusu. Primjerice, troslovna skraćenica za domaću zadaću bila bi 'ZAD', za lektiru 'LEK', za usmeni 'USM', projekt 'PRO' i slično.

Pametne bilježnice Lipa Mill su, osim pametnim markerima, opremljene školskim planerom za upis obaveza te tablicom za upis rasporeda sati. Aplikacija SmartLines koristi kameru i njome skenira upisani sadržaj. Kad kamera detektira sva četiri markera, automatizmom sve dalje čini sama: skenira, procesuira te tehnologijom OCR rukom pisan tekst pretvara u digitalni zapis. Sve se to prenosi u digitalni kalendar unutar aplikacije te na kraju obavještava korisnika o nadolazećim obavezama. Osim pomoću pametne bilježnice Lipa Mill, nove obveze se na jednostavan i brz način mogu unositi i direktno u aplikaciju pritiskom na određeni datum u kalendaru ili određeni predmet u rasporedu sati.

Jedna od značajki aplikacije SmartLines je i dijeljenje s prijateljima i roditeljima. Kako svaki razred danas ima internu grupu na WhatsAppu, dovoljno je da jedan učenik pošalje datoteku i cijeli razred može je jednostavno importirati u svoj uređaj ako ima instaliranu aplikaciju. Učenici koji ne mogu biti na nastavi zbog raznoraznih razloga i obaveza tako mogu biti u toku sa svime. Roditelji također mogu instalirati aplikaciju ako žele pratiti obaveze svoje djece u stvarnom vremenu.

Aplikacija je besplatna i ne traži podatke korisnika. Projekt je sufinanciran sredstvima iz fondova EU-a, a iz tvrtke MAR-MAR otkrivaju nam da su upravo sklopili ugovor s velikim proizvođačem bilježnica u Brazilu koji želi koncept SmartLines ugraditi u svoje proizvode. Taj će koncept prezentirati i na nadolazećim međunarodnim sajmovima u Frankfurtu, Nürnbergu, Bologni i Dubaiju, na kojima su redovno prisutni.

Umjereno i zdravo korištenje ekrana uz zaštitu djece

Premda roditelji često daju djeci mobitel u ruke kako bi se odmorili na nekoliko trenutaka, Leu Perić počelo je zabrinjavati to što mobitel više odgaja dijete nego ona. Stoga je odlučila razviti Xoink, prvu edukativnu aplikaciju roditeljske zaštite na svijetu, pomoću koje mogu ograničiti vrijeme koje dijete provodi na mobitelu ili u nekoj aplikaciji. Cilj pritom nije da se djetetu oduzme mobitel, već da upotreba potakne na stvaranje dobrih navika. Naime pomoću takvog alata potiče se umjereno i zdravo korištenje ekrana, a istovremeno se štiti djecu.

Kako podsjećaju idejni začetnici, djeca često preko pametnog mobitela imaju pristup sadržaju koji nije uvijek prikladan za njihovu dob, a Xoink omogućava da im sa svog uređaja privremeno i trajno onemogućite pristup takvim aplikacijama i sadržajima.

Međutim iz Xoinka podsjećaju i da su djeca spremna na sve kako bi ponovno došla do svog pametnog telefona. Aplikacija tako omogućava da zarade dodatne minute na mobitelu odgovaranjem na pitanja iz kviza znanja o gradivu koje uči u školi. Namijenjena je djeci od dvije do 18 godina, a nudi četiri modula – Roditelj, Dječji kutak, Starije dijete, Mlađe dijete. Dostupna je za preuzimanje na Google Play i iOS App Storeu.

Shape 404 ju je programirao, stručnjaci iz Obrnute učionice zaslužni su za edukativni dio, Genius Consulting je pružio suradnju oko fondova EU-a, a Vlaho Hrdalo pomogao je s pravnim savjetima. Aplikacija je dobila i potvrdu Ministarstva znanosti i obrazovanja za korištenje u školama.

Digitalni instruktor matematike

Matematika oduvijek slovi kao jedan od najtežih i manje dragih predmeta te kao onaj s kojim muku muče i roditelji i učenici. Međutim hrvatska pamet osmislila je i razvila Photomath, najpopularniju aplikaciju za učenje matematike u svijetu, koja mjesečno riješi više od milijardu zadataka i djeluje poput kakvog digitalnog instruktora matematike.

Za zadatak napisan ručno ili računalno aplikacija Photomath koristi računalni vid i strojno učenje kako bi prepoznala i riješila sve od osnovnih aritmetičkih pa do složenijih zadataka diferencijalnog i integralnog računa. Dugujemo je istoimenoj tvrtki Photomath i njezinom začetniku, inovatoru Damiru Sabolu, koji je već ranije istaknuo 'da Photomath transformira način učenja matematike te pomaže u savladavanju zapreka povezanih s instrukcijama i učenjem na daljinu'.

Prošle godine osigurali su investiciju od 23 milijuna dolara za financiranje iz serije B, pod vodstvom investitora Menlo Venturesa, a uz sudjelovanje GSV Venturesa, Learn Capitala, Cherubic Venturesa i Goodwater Capitala. 'Photomath će nastaviti pružati prijeko potreban most između virtualnog učenja i interaktivnog pristupa rješavanju zadataka kako bi svim učenicima omogućio jednake prilike', rekao je ranije Sabol.

Znanja i tehnologije za osobe sa složenim komunikacijskim potrebama

Sastavnice Sveučilišta u Zagrebu, udruge i poduzeća, suradnici na IPA projektu ICT-AAC 'Kompetencijska mreža zasnovana na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama za inovativne usluge namijenjene osobama sa složenim komunikacijskim potrebama', uspostavili su Kompetencijsku mrežu ICT-AAC kako bi se ostvario kontinuitet suradnje te omogućilo da znanja i tehnologije pridonesu osobama sa složenim komunikacijskim potrebama.

'Pisalica olakšava učenje pravilnog pisanja velikih tiskanih slova (grafema), što nije dovoljno zastupljeno u dostupnim aplikacijama. Poznato je to da je poznavanje i imenovanje slova, uz fonološku svjesnost, jedan od najznačajnijih pretkazatelja spremnosti za poduku čitanja. Osim samog imenovanja slova, od djece se već početkom školovanja očekuje da savladaju pravilnu orijentaciju pisanja slova te pravilo pisanje za svako slovo.

Međutim djeca predškolske dobi često sama pokušavaju pisati slova prema primjerima koje vide u svojoj okolini (primjerice iz slikovnica, novina, s jumbo plakata). Nerijetko tako upamte pogrešnu orijentaciju slova (poznato kao zrcalno pisanje) ili pogrešan smjer pisanja. Takav pogrešno naučen način pisanja često je teško ispraviti. Aplikacija je namijenjena djeci predškolske i školske dobi, a dostupna je putem web preglednika na poveznici', navode iz ICT-AAC-a.

Kompetencijska mreža u svom portfelju ima nekoliko besplatnih web aplikacija razvijenih za djecu predškolske i školske dobi.