NENAD MEĆAVA, Addiko:

'Mikro, mali i srednji poduzetnici kralježnica su hrvatskog gospodarstva, a država i banke trebaju im više izlaziti u susret'

25.11.2022 u 14:42

Bionic
Reading

Mikro, mala i srednja poduzeća danas su kralježnica gospodarske strukture i njihov je doprinos gospodarskim aktivnostima značajno veći nego prije deset godina. Međutim okruženje za razvoj tih tvrtki više neće biti tako povoljno kao dosad jer će dostupnost kapitala biti manja i on će biti skuplji, stoga je potreba za dodatnim kanalima njihovog financiranja još naglašenija

Da su mikro, mali i srednji poduzetnici doista motor razvoja cjelokupnog gospodarstva, smatra i izvršni direktor Addiko banke Nenad Mećava. Kaže da je vrlo važno kako će se prema toj činjenici postaviti prvenstveno država, ali i banke koje djeluju kao glavni pomagači razvoja poduzetništva. Mećava nam je otkrio da su, prema novijim istraživanjima, porezna opterećenja i birokracija najveća prepreka za jačanje i širenje poslovanja poduzetnika, a nepredvidljivost je najveći izazov za svakog petog poduzetnika.

Prema podacima FINA-e, mikro, mala i srednja poduzeća u 2021. godini ostvarila su preko 515 milijardi kuna prihoda te nešto više od 28 milijardi kuna neto dobiti. Čak 143.887 mikro, malih i srednjih poduzeća, koliko ih je registrirano prošle godine, čine više od 99 posto hrvatskog gospodarstva i zapošljavaju preko 700.000 ljudi, odnosno oko 73 posto ukupno zaposlenog stanovništva. Protekla godina donijela je i zamjetan rast u broju mikro i malih poduzeća, kojih je bilo za 5312 više nego u 2020. godini, uslijed čega je došlo i do rasta BDP-a za 10,2 posto.

'Nismo tipična banka'

'Kao stručnjaci za potrošačko kreditiranje i financiranje malih poduzetnika, u Addiku zastupamo brzinu i fleksibilnost i tu smo uz naše klijente u situacijama u kojima im je potreban dodatan poticaj. Po mnogočemu smo netipična banka i želimo postati prvi izbor za brze kredite u Hrvatskoj. Ne želimo imati cijelu paletu bankarskih proizvoda, već želimo biti najbolji u onome što radimo, zbog čega smo transformirali Addiko u specijalističku banku.

Građanima te malim poduzetnicima donosimo brz i jednostavan proces odobrenja kredita, potpomognut digitalnim rješenjima. Osjetili smo što je bitno poduzetnicima i tu se vide jako dobri rezultati. Ukupno stanje kredita mikro i malih poduzetnika u Addiko banci je u odnosu na isto razdoblje prošle godine povećano za 93 posto, a za 46 posto u godinu dana porastao je i broj financiranja novih mikro i malih poduzetnika, pri čemu su neto isplate kredita narasle za čak 147 posto', navodi Mećava.

  • +11
Nenad Mećava Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Financijska znanja

Iako poduzetnici razumiju poslovanje i dobro rukovode svojim biznisom, naš sugovornik kaže da se nerijetko nađu u situaciji nedovoljnog razumijevanja uobičajenih termina financijskog izvještavanja, što u konačnici može rezultirati pogrešnim poslovnim odlukama. Mnogo poduzetnika početnika nema potrebna financijska znanja pa ne razumiju u dovoljnoj mjeri financijska izvješća, financijsko planiranje ili budžetiranje.

'Upravo zato smatramo da se i financijske institucije trebaju što više uključivati u financijsko obrazovanje građana i poduzetnika kako bi im omogućili donošenje odgovornih i informiranih odluka vezanih za financije. Addiko se posljednjih godina uključio u različite projekte na području financijskog opismenjavanja poduzetnika, a jedan od njih je i projekt financijske pismenosti 'Upoznaj svoje poslovanje', proveden u suradnji sa Štedopisom – Institutom za financijsko obrazovanje Zagreb. U sklopu ovog projekta Addiko banka je osmislila i svojevrsni šalabahter koji poduzetnicima može pomoći pri donošenju poslovnih odluka – pet ključnih stvari koje bi svaki financijski pismen poduzetnik trebao znati', navodi Mećava.

Pomoć poduzetnicima

A kako točno pomažu poduzetnicima? 'Poduzetnicima možemo odmah reći hoćemo li im odobriti kredit ili ne – što im je vrlo vrijedna informacija koju mogu dobiti bez čekanja ili prethodnog prikupljanja dokumentacije. Razvili smo vrlo kvalitetne interne modele i procese koji nam omogućuju vrlo brzu obradu kreditnih zahtjeva tako da klijentima doista u vrlo kratkom roku možemo dati povratnu informaciju.

Kad govorim o kratkom roku, onda mislim na rok od jednog do tri dana od zaprimanja zahtjeva do finalne odluke ili čak isplate kredita, za što vjerujem da smo u tome apsolutni lider na tržištu. Glavna prednost su svakako brzina i jednostavnost procesa, kao i minimalan set dokumentacije', govori Mećava.

Ulazak u eurozonu

Nezaobilazna je tema ulazak Hrvatske u eurozonu. Poduzetnici su već dobro upoznati sa svim prilagodbama koje se uvode, poput dvojnog iskazivanja cijena, a usto ih do kraja godine čeka predopskrba eurima. Za većinu poduzetnika to znači dogovor s bankom oko predopskrbe, oko čega su već, kako Mećava pretpostavlja, u kontaktu sa svojim financijskim savjetnicima u bankama. Za mikro poduzeća ta će predopskrba trajati od 27. do 30. prosinca. Osim bankarskog, sektor maloprodaje također ima ključnu ulogu u prikupljanju i povlačenju novčanica i kovanica u kunama tijekom razdoblja dvojnog optjecaja, a koje će trajati od 1. do 14. siječnja 2023. godine, podsjeća Mećava.

'Zahvaljujući euru poduzeća mogu lakše, jeftinije i sigurnije kupovati i prodavati u cijelom europodručju te trgovati s ostatkom svijeta. Imamo mogućnosti za poboljšanu gospodarsku stabilnost i rast te bolje integrirana i stoga učinkovitija financijska tržišta. Vjerujem da će uvođenje eura doprinijeti razvoju gospodarstva i donijeti brojne prednosti građanima i poduzećima', smatra Mećava.

Ulaganje u digitalizaciju

Kaže da će Addiko banci u fokusu biti klijenti te da se žele što brže prilagoditi njima, ali i aktualnim okolnostima.

'Ključni faktori za opstanak bankarskog sektora u razdoblju pandemije koronavirusa bili su brzina reakcije na upite i potrebe klijenata, brzo ponuđena rješenja te digitalizacija i automatizacija bankarskih usluga. Tako je Addiko banka već od 2019. imala Virtualnu poslovnicu, koja je dobila i europska priznanja za inovaciju, a upravo su inovativni online proizvodi utemeljili nove odnose s klijentima.

To iskustvo pretvorilo se u osjećaj sigurnosti i pokazalo poduzetnicima da se mogu osloniti na svoju banku, a u tom smjeru nastavljamo svoje poslovanje i u budućnosti. Da smo visoko digitalizirana banka, potvrđuje i činjenica da nas je Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju uvrstila kao early adoptera na svoju mapu. Ulaganje u digitalizaciju je i na primjeru brzih kredita za male poduzetnika pokazalo da se ona višestruko isplatila', zaključuje Mećava.