Nakon što je MOL Grupa optužila Janaf za ugovaranje 'ratnih' cijena za transport nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj, javili su se iz domaćeg operatera naftovodnog sustava. Ističu kako su svi uvjeti transporta nafte koje je MOL potpisao u ugovoru s kraja veljače ove godine bili zajednički dogovoreni te da ovise o nizu faktora. Ipak, ne bježe od toga da je potrebno još ulaganja u naftovod koji povezuje Hrvatsku, Mađarsku i Slovačku
Dok Europa prijeti Rusiji novim sankcijama Rusiji ako ne dogovori prekid vatre u Ukrajini i ne započne mirovne pregovore, brojne zemlje koje su još uvijek ovisne o ruskim energentima u teškom su položaju. Rusi su od 2022. godine već doživjeli nebrojeni niz ekonomskih sankcija povezanih prije svega s trgovinom naftom i plinom. Ne čudi da je u proteklim godinama uvoz ruske nafte pao na svega tri posto. Pritom su u posebno teškoj situaciji zemlje koje nemaju izravan izlaz na more, Mađarska, Češka, Slovačka, pa i Srbija koja je poslovnim i političkim odnosima vezana uz Rusiju.
No, prve tri navedene zemlje bi mogle trpjeti ozbiljnije reperkusije. Naime, unatoč nastojanjima MOL Grupe da diverzificira nabavu nafte putem naftovoda Adria, kojim upravlja Janaf, dobar dio nafte i dalje stiže iz Rusije. Pritom je u posebnoj situaciji Slovačka, čija naftna kompanija Slovnaft još uvijek obrađuje 65 do 70 posto ruske nafte, a derivate potom izvozi mahom u Češku i Ukrajinu. No, 5. lipnja istječe izuzeće od sankcija za izvoz derivata od ruske nafte u Češku, čime bi Slovnaft praktički izgubio 50 posto izvoza.
'Uz rusku naftu, već sada prerađujemo razne vrste nafte koja dolazi morem, recimo, iz Saudijske Arabije, SAD-a, Kazahstana i Norveške. Trenutna geopolitička situacija potvrđuje da imamo ispravnu strategiju sigurnosti opskrbe: radimo na postizanju 100-postotne tehnološke fleksibilnosti u našoj rafineriji i osiguranju što više opskrbnih ruta za zemlje u regiji koje nemaju izlaz na more', poručio je nedavno direktor Proizvodnje Slovnafta, Branislav Vinter.
Jedina alternativa
Tu u igru dolazi Janaf kao praktički jedini alternativni dobavni pravac sirove neruske nafte za Mađarsku i Slovačku. 'Ako bi se u sadašnjoj situaciji plinovod Družba zamijenio plinovodom Adria, ponovno bismo se našli u situaciji jednostrane ovisnosti, unatoč desetljećima truda i stotinama milijuna dolara ulaganja', naveo je Vinter.
Treba podsjetiti kako je Janaf s MOL Grupom krajem veljače sklopio ugovor o transportu 2,1 milijuna tona nafte tijekom ove godine. Uz to, potpisan je i ugovor o skladištenju na terminalima Omišalj i Sisak do kraja 2027. godine.
Nedugo zatim, javili su se iz MOL-a tvrdeći da zajedno sa Slovnaftom žale 'što je potpisan tek jednogodišnji ugovor - po znatno višim cijenama od europskih transportnih tarifa u ovom sektoru'.
'MOL Grupa smatra kako bi višegodišnji sporazum bolje osigurao sigurnost opskrbe u regiji. Visoke transportne tarife određene potpisanim ugovorom sigurno neće pomoći u obuzdavanju cijena energenata. Istodobno, kompanije MOL Grupe s nestrpljenjem očekuju dugo najavljivana poboljšanja sustava JANAF-a, koja bi omogućila stabilne, cjelogodišnje i količinski značajnije isporuke proizvoda putem hrvatskog dijela naftovoda', dodajući da praktički nisu imali izbora nego potpisati ugovor s Janafom zbog specifične geografske, geopolitičke i infrastrukturne situacije.
'Jednak tretman prema svima'
Svoju su kritiku o cijenama i trajanju ugovora o transportu nafte s Janafom uputili i nedavno. Ovoga puta, bili su puno konkretniji u svojim tvrdnjama, navodeći kako naftovod Adria trenutno ne ispunjava uvjete dugoročnog i konkurentnog komercijalnog rješenja, odnosno stvarne alternative u opskrbi. Ističu i da Janaf naplaćuje četiri puta veću cijenu od europskog tržišta.
'Premda težimo dobrim odnosima i dugoročnom ugovoru s Janafom, koji upravlja hrvatskim dijelom naftovoda, tvrtka koristi našu situaciju i definira 'ratne' cijene od 2022.', poručili su.
Na te su navode ponovno reagirali iz naše energetske kompanije, ističući kako su cijene dogovorene tijekom pregovaračkih postupaka. Dodaju da podnositelj zahtjeva, u ovom slučaju MOL Grupa, mora ispunjavati propisane tehničke uvjete.
'Cijene usluga JANAF-ovog naftovodno-skladišnog sustava utvrđene su u pregovaračkom postupku sukladno Pravilniku o utvrđivanju cijena transporta nafte naftovodnim sustavom JANAF-a. Istim Pravilnikom definirana su i osnovna načela metodologije za utvrđivanje cijena transporta nafte te terminski plan utvrđivanja cijena transporta nafte. Metodologija za utvrđivanje cijena transporta osigurava jednak tretman prema svima i nije vezana za pravne osobe, nego za dionice naftovoda. Iz navedenog je razvidno kako se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom JANAF-a dosljedno utvrđuju na temelju iste metodologije za sve partnere. JANAF i MOL su za sve godine, nakon obnove transporta, sklopili ugovore o transportu po zajednički utvrđenim komercijalnim uvjetima te je JANAF-ova metodologija izračuna poznata predstavnicima MOL Grupe', poručuju iz Janafa.
Uložili 170 milijuna dolara
Mađarska kompanija koja drži 49 posto dionica INA-e te 100 posto dionica Slovnafta, često se referira na europski 'benchmark' cijena transporta nafte. No, u Janafu tvrde da to - ne postoji.
Kao drugi argument zbog kojeg traže pojeftinjenje, Mađari naglašavaju kako su do 2022. godine u modernizaciju naftovoda Adria i povezane infrastrukture uložili 170 milijuna dolara te da bi za postizanje tehnološke fleksibilnosti, odnosno potpuni odmak od ruske nafte trebalo uložiti još pola milijarde dolara.
'Svaki je naftovod specifičan prema svom geografskom položaju i okruženju. U tom kontekstu JANAF-ov transportni sustav zahtijeva mnogostruko veća ulaganja u održavanje strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase koja prolazi različitim i vrlo zahtjevnim terenima, zbog čega je trošak sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša iznimno visok. JANAF je ujedno komercijalna kompanija koja ostvaruje dobit za vlasnika, dok je značajan broj preostalih naftovoda u vlasništvu vertikalno integriranih naftnih kompanija te vlasnici njima često transportiraju naftu do vlastitih rafinerija prema tarifama s minimalnim profitnim zahtjevima ili bez istih', objašnjavaju u Janafu.
S obzirom na geopolitičku situaciju, suradnja Janafa i MOL-a morat će se odvijati s više ili manje zadovoljstva s obje strane, zbog ranije danih jamstava koja u ovakvim uvjetima sve više dolaze do izražaja.
'Janaf kontinuirano razgovara sa svim korisnicima naftovodno-skladišnog sustava kako bi pružio što bolju uslugu i osigurao neometano i stabilno poslovanja svojih poslovnih partnera te može zadovoljiti sve potrebe srednjoeuropskih partnera za transportom sirove nafte. Uvjereni smo kako ćemo kao i dosad nastaviti razvijati naš partnerski odnos s MOL Grupom jer u potpunosti možemo zadovoljiti potrebe MOL-ovih rafinerija, za što smo dali garanciju kako MOL-u, tako i Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji', zaključuju u Jadranskom naftovodu d.d.