USPJEH U SJENI DIVOVA

Krenuo s 'jugoslavenskim Apollom', a danas oprema megalopolise u Kini i Indiji: 'Hrvatsku želim vratiti u svjetski vrh'

16.11.2025 u 07:18

Bionic
Reading

Željezničkom industrijom dominiraju multinacionalke – njemački Siemens, francuski Alstom i japanski Hitachi. Među njima, iako nemjerljivo manji, uspio je opstati hrvatski ALTPRO. Štoviše, pronašao je tržišnu nišu u kojoj je svjetski lider. Uređaji za sigurnost željezničkog prometa 'Made in Croatia' koriste se u više od 55 zemalja diljem svijeta. Kako mu je pošlo za rukom u sjeni divova izgraditi globalno jak biznis, za tportal je ispričao osnivač i direktor ALTPRO-a Zvonimir Viduka

Sjedište tvrtke smješteno je u zagrebačkom prigradskom naselju Odra, u prostoru nekadašnjeg salona namještaja. Ondje danas stoluju inženjeri koji razvijaju najnapredniju signalno-sigurnosnu tehnologiju za željeznice na svijetu.

Sjedimo u showroomu okruženi desecima uređaja, što starih, što novih, proizvedenih u tri desetljeća postojanja ALTPRO-a.

'Još u srednjoj školi bio sam tipični samograditelj elektroničar', prisjeća se Viduka.

Od TV igre do 'jugoslavenskog Apolla'

'Radio sam glazbena pojačala s cijevima i tranzistorima, regulatore svjetla s tiristorima, uređaje za light show s triacima – sve ono što je tada zanimalo nas koji smo gutali časopise SAM i ABC tehnika. U svibnju 1978. godine za maturalni sam rad napravio uređaj za TV igre, a on je i danas u showroomu tvrtke – na televizoru omogućuje igranje nogometa, tenisa i sličnih igara. Kutiju mi je napravio stolar kojem sam popravljao strojeve, dijelove sam vadio iz starih televizora, a čip s 32 nožice donio sam iz Trsta u – trapericama, kao najveće blago.'

Skoro pola stoljeća kasnije taj uređaj i dalje radi. 'Nedavno su me posjetili unuci i igrali smo se na toj istoj televiziji. Kad nešto radi 47 godina, znači da je dobro napravljeno', ne skrivajući ponos kaže Viduka.

Njegov tinejdžerski hobi ubrzo je prerastao u profesiju. Kao student elektrotehnike bio je stipendist Končara, a nakon diplome radio je kao ispitivač električnih lokomotiva i vlakova u tvrtki Končar - Električne lokomotive. Ondje je vodio ispitivanja prve serije tiristorskih električnih lokomotiva serije 442, među željezničarima poznate pod nadimkom Brena.

U to vrijeme bila je to jedna od najjačih električnih lokomotiva na ovim prostorima, snage 4400 kW. Dominantna i dinamična na pruzi, podsjećala ih je na pjevačicu Lepu Brenu, tada veliku zvijezdu, poznatu po energičnim nastupima na koncertima.

Brena je bila prva električna lokomotiva u potpunosti razvijena i proizvedena u Hrvatskoj – projekt koji su tada zvali 'jugoslavenski Apollo' jer je predstavljao vrhunac domaće tehnološke ambicije i inženjerskog znanja.

'Končareva Tvornica električnih lokomotiva bila je u ono vrijeme u samom svjetskom vrhu. Bio je to kompleksan proizvod, a Kinezi tad nisu imali ništa slično i bili su zainteresirani za Brenu. Danas je to teško shvatiti kad je Kina tehnološki u mnogim stvarima daleko ispred nas', govori Viduka.

Početak u ratu, rast ni iz čega

U Končaru se zadržao do 1994. godine, da bi usred rata i industrijskog rasula osnovao ALTPRO. Počeli su skromno u Tehnološkom parku Zagreb, današnjem Ziceru.

'Čitao sam knjigu Petera Druckera 'Inovacije i poduzetništvo' i shvatio da su promjene u gospodarstvu poput prozora – jednom se otvore i onda se zatvore. Iskoristili smo taj trenutak. Mnoge tvrtke koje su tada bile veće i jače od nas propale su jer nisu pronašle svoj put, a mi smo odlučili stvarati vlastiti proizvod i izvoziti', prisjeća se.

Prvih su godina opstajali zahvaljujući kompenzacijama. U to vrijeme bio je to uobičajen oblik poslovanja jer je ekonomija 'bolovala' od sindroma neplaćanja. Izvoz su pokrenuli 1997. godine u Austriju, BiH i Srbiju, a već su krajem devedesetih jasno definirali smjer: razvoj sigurnosnih sustava za željeznicu i željeznička vozila.

'Morate biti najbolji u svojoj niši'

ALTPRO je danas svjetski lider u toj specifičnoj niši. Njihovi proizvodi – s imenima kao da su rođaci droida R2-D2 i C-3PO iz 'Ratova zvijezda', poput brojača osovina serije BO23 i sustava za zaštitu cestovno-željezničkih prijelaza RLC23, koriste se na više od 55 tržišta na šest kontinenata.

'Hrvatski proizvod mora biti inovativan i rijedak da bi se uspješno izvozio. Moramo biti najbolji u dvije stvari kojima se bavimo, a ne imati tisuću proizvoda koji se ne prodaju', objašnjava Viduka.

ALTPRO-ov najpoznatiji izum, takozvani M senzor, postao je globalna referenca. Riječ je o senzoru koji detektira smjer, brzinu i položaj monorail vlakova – jedinstvenom rješenju koje danas koriste megalopolisi poput Kaira u Egiptu te Makaa i Wuhua u Kini. 'Nitko drugi u svijetu nije razvio senzor koji može pouzdano detektirati monorail vlak na betonskoj tračnici. To je naša niša – i naša prednost', ističe.

Indija i Kina – tržišta bez kraja

Najveći uspjeh ALTPRO-a došao je probojem na golema tržišta Azije. U partnerstvu s indijskom kompanijom Sigma Rail krenuli su s isporukama za Indijsku željeznicu, a do danas su u toj zemlji ugradili više od 14 tisuća senzora s pripadajućom elektronikom.

'Naš proizvod je među prvima takve vrste ugrađen u Indiji. Trebalo nam je 15 godina testiranja, certificiranja i uvjeravanja da dobijemo priliku. Nedavno nas je udruga Hrvatski izvoznici – HIZ proglasila najboljim hrvatskim izvoznikom u Indiju, a to je tržište koje se ne može usporediti ni s jednim drugim: imaju više od 6000 kolodvora, a mi smo zasad opremili tek djelić toga', kaže Viduka.

Tvrtka Sigma Rail dio je grupacije Texmaco, ključnog igrača u indijskom željezničkom sektoru. Između ostaloga su jedan od najvećih proizvođača teretnih vagona na svijetu. Kako je uopće mala tvrtka iz Odre uspjela 'zavesti' moćnog indijskog diva?

Snažan rast prihoda

ALTPRO ima oko 250 zaposlenika. Većinu njih čine visokokvalificirani stručnjaci, inženjeri i tehničari s VSS-om i VŠS-om. Prošlu godinu tvrtka je završila s 32,7 milijuna eura ukupnih prihoda, što je bilo za gotovo 10 milijuna eura više nego 2023. U zadnjih pet godina promet joj je porastao za više od tri puta.

'Izvozni biznis vam je specifičan. Tu ne prolazi šarm, već samo znanje. U Končaru sam stekao veliko iskustvo jer sam kao industrijski elektroničar ispitao skoro 60 lokomotiva. Naučio sam što je to 25.000 volti, upoznao mehaniku, pruge… Jednom prilikom sam prema Slavonskom Brodu vozio Brenu 170 kilometara na sat. Baratam cijelom željezničkom strukom. To je prvi preduvjet da veliki svjetski igrači uopće žele razgovarati s vama', objašnjava Viduka.

Velika uloga HGK

Dok govori o izvoznim uspjesima ALTPRO-a, više puta ističe da je važnu ulogu prilikom prvih izlazaka tvrtke na strana tržišta imala Hrvatska gospodarska komora (HGK). Na inozemne sajmove došli su upravo zahvaljujući Komori.

'HGK je odlično odrađivao taj dio sa sajmovima. Osobito kad smo 2004. prvi put izlagali na vodećem svjetskom sajmu željezničke industrije u Berlinu, InnoTransu. Kad vam dođe mala firma iz neke male zemlje, ni ne pogledaju vas. Ali kad vide nacionalni štand, to je druga priča. Na sajam dolaze brojne nacionalne delegacije, komunicirate s njima, umrežavate se. Dosta naših stranih prodajnih agenata upoznali smo zahvaljujući HGK-u', ističe Viduka.

Od te 2004. godine ALTPRO više nije propustio nijedan InnoTrans, za koji Viduka kaže da je 'svjetsko prvenstvo' za željeznički biznis. Ako niste tamo, onda ne postojite. Na prvom sajmu imali su štand u podrumu, a danas tvrtka iz Odre, kao jedina iz jugoistočne Europe, izlaže u ekskluzivnom paviljonu HUB 27. Veliko je to priznanje u industriji koja je, prema riječima direktora ALTRPO-a, izrazito konzervativna i zatvorena.

'Nove tvrtke nemaju šanse ući u to društvo. Trebat će im desetljeća da ih priznaju i prihvate. Isto je s proizvodima. Uređaji koje sada razvijamo koristit će se narednih 20 godina. Postojeći su nepromijenjeni od 2000-ih', kaže Viduka.

Priču sličnu onoj s Indijom imali su probijajući se na tržište Kine. Trebalo im je također 15 godina da bi im se 2020. godine, pronalaskom snažnog partnera, otvorila vrata. Danas je ALTPRO prisutan u sedam kineskih gradova. Njihovi sustavi ugrađeni su u monorail, tramvajske i linije metroa, a proizvodi su certificirani za najviše sigurnosne standarde.

Viduka proglašen EY Poduzetnikom godine

ALTPRO je dobitnik brojnih domaćih i međunarodnih priznanja – od nagrade Zlatna kuna i Inovacija godine do najvišeg priznanja londonskog sajma inovacija Double Gold i INOVA-e u Zagrebu. Vrhunac priznanja stigao je nedavno, kada je Viduka proglašen EY Poduzetnikom godine.

Partner globalnim gigantima

ALTPRO se ne natječe izravno sa Siemensom, Alstomom ili Hitachijem – surađuje s njima. Njihova tehnologija ugrađena je u projekte koje vode najveće svjetske korporacije, od kanadskog Bombardiera i švicarskog Stadlera do američkog Progress Raila.

'Grickamo njihov kolač, ali nas poštuju jer donosimo nešto što nemaju. Radimo male, tehnološki zahtjevne segmente u kojima smo najbolji. Kad vas partner poput Bombardiera pozove da radite na projektu u Kairu, a vaša oprema se ugrađuje u vlakove koji će voziti bez strojovođe – znate da ste postigli nešto veliko', ističe Viduka.

Pitamo ga što kada bi došla ponuda nekog od tih giganata za preuzimanje ALTPRO-a, bi li je prihvatio?

'Ne bih. Praktički smo tek na početku, još smo u rastu. Zašto bismo se prodali? Imamo svoju viziju i još puno ideja. Što ćemo raditi u Hrvatskoj ako sve prodamo? Hrvatska elektronička industrija je prije 40 godina, kada sam počeo raditi, bila u svjetskom vrhu: proizvodili smo tranzistore, integrirane krugove, televizore, radio, gramofone, lokomotive i mnogo toga zaboravljenog i uništenog. Otvaranjem tržišta Indije i Kine ispred nas je ciklus daleko veće proizvodnje i prihoda te prilika stvaranja nove elektroničke industrije', uvjeren je Viduka.

Nova industrijska renesansa

ALTPRO je prvo veliko ulaganje u proširenje proizvodnih kapaciteta imao 2011. godine, kada se preselio iz Tehnološkog parka u Odru. Zatim je 2018. otvorio Razvojno-inovacijski centar za vozila ODRA 2, a prošle godine krenuo je s radom najveći pogon za proizvodnju elektronike za željeznice u jugoistočnoj Europi, vrijedan osam milijuna eura, u Velikoj Gorici.

'Najveću pomoć u financiranju rasta i razvoja tvrtke dali su nam HBOR i HAMAG-BICRO. Moram priznati da su oni sve ove godine bili naša najvažnija financijska karika. Bez njih, i bez razumijevanja toga koliko je izvoznoj industriji važan kapital, pitanje je kakav bi bio naš poslovni put', ističe Viduka.

Altpro - Odra 1
  • Altpro - poligon
  • Zvonimir Viduka s peharom sajma inovacija INOVE
  • Pogon Altproa u Velikoj Gorici
  • Pogon Altproa u Velikoj Gorici
  • Pogon Altproa u Velikoj Gorici
ALTPRO Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Altpro

Moderni pogon u Velikoj Gorici djelomično je robotiziran, ima svoju nabavu, tehnologiju i skladište repromaterijala te je njime, naglašava direktor ALTPRO-a, firma dobila industrijsku organizaciju i kapacitete kakve prije nije imala. Spremno tako dočekuju proizvodnu renesansu otvaranjem velikih azijskih tržišta.

Temelji za daljnji stabilan rast kompanije je postavljen. Razmišlja li Viduka o povlačenju iz operative i prepuštanja kormila mladim nasljednicima? Član Uprave ALTPRO-a njegov je sin Tin, a u tvrtki mu radi i kći, kao i njezin suprug. Osim njih, kompanija je, spomenuo je to direktor više puta, stvorila niz vrhunskih mladih menadžera s prosjekom od oko 35 godina.

'Ma ja sam vam generacija koja ima jaku energiju u sebi. Još nije došlo do zamora. Tek sada imam mogućnosti. Kada se samo sjetim kakvu sam opremu imao u pradavna vremena – kada sam kao srednjoškolac kupio unimer, instrument za mjerenje napona, struja i otpora, mislio sam da sam na Mjesecu. Danas ima instrumenata kakve tada nisam mogao ni zamisliti…,' odgovara entuzijastično Viduka, iz čega se može zaključiti da će potomstvo još morati malo pričekati.