SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ

'Iz javnih poduzeća otići će oko 10.000 ljudi'

09.04.2013 u 13:36

Bionic
Reading

Upravama javnih poduzeća nedostaje sposobnosti i volje da podignu razinu prihoda i poboljšaju profitabilnost, ocijenila je analitičarka Suzana Košćak na okruglom stolu o poslovanju i restrukturiranju javnih poduzeća. U svojoj analizi naglasila je da su javna poduzeća u 2012., u cjelini, poslovala s gubitkom, a planovi restrukturiranja za većinu još nisu izrađeni

Na temelju preliminarnih rezultata poslovanja, Košćak je procijenila da su prihodi javnih poduzeća u prošloj godini zabilježili blagi pad (na 34,1 milijardu kuna), a ukupni gubitak iznosio je 788,7 milijuna kuna. Značajniji rast prihoda ostvarili su jedino HEP i Hrvatska lutrija, a ostalima prihodi stargniraju ili padaju.

Za razliku od 2011. kada je s gubitkom poslovalo šest javnih poduzeća, u 2012. njihov je broj povećan na devet. Novi su gubitaši HŽ Cargo, Hrvatske vode i Hrvatska pošta.

Uz trend rasta gubitka, zabrinjava i odnos prema plaćanju obveza, o čemu svjedoči podatak da se javna poduzeća i dalje dvostruko brže naplaćuju nego što plaćaju.

Ministar prometa i voditelj Vladine radne skupine za investicije javnih poduzeća Siniša Hajdaš Dončić rekao je da su javna poduzeća dugo bila 'bastion kupovanja socijalnog mira'. Naglasio je da je ubrzano restrukturiranje prioritet svih direktora javnih poduzeća. 'Koncem ove godine, realno će biti vidljivi rezultati', rekao je Hajdaš-Dončić najavljujući odlazak oko 10.000 ljudi iz ovog dijela javnog sektora.

'Kroz restrukturiranja i promjenu politike ponašanja i poslovanja želimo stvari postaviti na prave i zdrave temelje, sačuvati osnovnu djelatnost i stvoriti trgovačka društva sposobna da budu konkurentna, da ostvaruju dobit, a ne gubitke', rekao je ministar.

Problem koji usporava restrukturiranje poduzeća stroga su europska pravila o potporama, kojih se prilikom restrukturiranja i privatizacije treba pridržavati. Ministar je naveo primjer Croatia Airlinesa, koji je država sanirala pretvaranjem potraživanja u kapital. 'Dokapitalizacija Croatia Airlinesa tretira se kao državna potpora koju automatski moraju pratiti kompenzacijske mjere – otpuštanje 200 ljudi, smanjivanje broja aviona i sl.', rekao je Hajdaš Dončić.

Olgica Spevec, predsjednica Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, naglasila je da je Zakon o državnim potporama na snazi već 10 godina, ali da država nije na vrijeme pokretala procese restrukturiranja. 'Brodogradnja je mogla uštedjeti poreznim obveznicima 20 milijardi kuna da je restrukturiranje provedeno u vrijeme konjunkture', rekla je Sevec. Upozorila je da Vlada prilikom procesa restrukturiranja, predstečajnih nagodbi i privatizacija vodi računa o pravilima dodjeljivanja potpora.


'Državne potpore za restrukturiranje mogu se dodijeliti isključivo poduzetnicima u teškoćama i pod uvjetom izrade plana restrukturiranja koji jamči dugoročnu tržišnu održivost i napuštanje aktivnosti koje generiraju gubitke', upozorila je Spevec naglašavajući da te potpore i plan restrukturiranja također moraju biti odobreni od AZTN-a odnosno Europske komisije

Napomenula je da se i projekti koji se financiraju sredstvima EU-a moraju prilagoditi pravilima korištenja državnih potpora da nam se ne bi dogodilo da moramo vratiti novac, kao što je bio slučaj s nekim državama iz drugog kruga proširenja EU.

U raspravi o planovima restrukturiranja javnih poduzeća, pogotovo Hrvatskih željeznica, HAC-a i ARZ-a, sudjelovali su i Marko Remenar, član Uprave Zagrebačke banke te Tomislav Josip Mlinarić, profesor Prometnog fakulteta i bivši predsjednik Uprave HŽ-a.