Unutar Volkswagenova koncerna planira se velika promjena u vrhu upravljačke strukture, zbog čega se u najvišim slojevima tvrtke osjeća nemir. No dok se razgovara o restrukturiranju, Škoda, jedna od najuspješnijih marki koncerna, šuti, ali jasno pokazuje otpor
Početkom srpnja glavni šef Volksawagena (VW) Oliver Blume sazvao je oko 200 menadžera u svojoj kompaniji i najavio da će se dosad 'prekomplicirana' organizacijska struktura u sljedećim mjesecima mijenjati.
Ovo je prvi put da je naznačen konkretan vremenski okvir glede promjena koje već gotovo godinu dana izazivaju napetosti unutar najvećeg europskog proizvođača automobila.
Među menažderima sada vlada nesigurnost - što će se dogoditi s njihovim pozicijama, tko će i gdje će biti premješten i ako netko bude premješten, tko će sjesti u njegovu fotelju.
Koncern se u posljednje vrijeme suočava s velikim izazovima: poslovni rezultati Audija i Porschea značajno su pali, kao i ukupni rezultati grupacije. Dobit koncerna pala je za trećinu, dok je Porsche s dobiti od samo 156 milijuna eura, zabilježio pad od čak 91 posto u odnosu na godinu ranije.
U takvoj situaciji očekivalo bi se da se svi menadžeri fokusiraju na operativni dio posla, no neizvjesnost oko buduće upravljačke strukture i reorganizacije koči brojne menadžere u VW-u, otkrilo je nekoliko njih za WirtschaftsWoche.
Manje upravnih odbora?
O reorganizaciji zasad raspravlja mali krug ljudi: Oliver Blume, vlasničke obitelji, predsjednik nadzornog odbora VW-a Hans Dieter Pötsch, direktorica ljudskih resursa Gunnar Kilian i pravni direktor Manfred Döss. Odbor radnika dobiva povremene informacije, ali ne i detalje. No iako oni svi službeno šute, nekoliko insajdera sugerira da Volkswagen razmatra transformaciju u holding s jasnim, operativnim upravljačkim vodstvom. Vlasničkoj obitelji i vrhu korporacije navodno smetaju višestruka preklapanja funkcija unutar brendova i koncerna te višestruki slojevi menadžmenta unutar kompanije.
Posebice se kod tzv. volumenskih marki Volkswagen, Škoda i Seat/Cupra razmatra smanjenje broja upravnih odbora te uspostava jedinstvene uprave za sve te marke zajedno. Posljedica bi bila gubitak funkcija za mnoge menadžere unutar pojedinih marki.
No ti brendovi su samouvjereni, a posebice Škoda koja bilježi rekordan rast i koja je svjetlo u ovom izazovnom razdoblju za VW. A prema informacijama WirtschaftsWochea, ugovori svih Škodinih upravitelja nedavno su produženi, barem do 2028. godine.
Škoda se suprotstavlja
Izvor blizak tvrtki otkriva da produženje ugovora nije slučajno – to je poruka protiv smanjenja broja upravnih odbora na razini marke. Ako koncern odluči smanjiti broj upravnih odbora, Škoda će svojim menadžerima morati isplatiti velike otpremnine koje su im obećane prema ugovorima. Odluku o produženju ugovora podržao je i šef brendova VW-a Schäfer, koji je ujedno i predsjednik nadzornog odbora Škode.
Međutim, takav pristup nosi i određene rizike. Prije nekoliko mjeseci čelnik Škode Klaus Zellmer u medijima se spominjao kao mogući nasljednik Olivera Blumea na čelu Porschea, što nije naišlo na odobravanje ni u Wolfsburgu, ni kod vlasničke obitelji u Salzburgu.
Tako da vjerojatno nije ni slučajno da se, kako je nedavno doznao WirtschaftsWoche, za mjesta direktora Audija i Porschea sada traže kandidati iz inženjerskih krugova, dok menadžeri iz prodaje imaju manje šanse. Zellmer dolazi iz prodajnog sektora.
Pitanja oko ugovora
U Wolfsburgu nisu previše zabrinuti zbog 'pobune' u Škodi te je smatraju beznačajnom. Navodno neki menadžeri u Škodi nemaju ni prave 'direktorske' ugovore već tzv. 'TMK-ugovore', ugovore o radu kao članovi top menadžmenta, podložne promjenama. To znači da bi ih se moglo premjestiti u Kinu ili Brazil u roku od dva tjedna – ne kao direktore, nego kao top menadžere, kažu insajderi.
Ipak, Blumeove izjave o roku za restrukturiranje ne treba doslovno shvaćati, kažu upućeni. Kada je početkom srpnja spomenuo rok od nekoliko mjeseci, to ne znači da je reorganizacija neizbježna u skoroj budućnosti.