Tvrtka Rotoplast

Prethodno ulaganje u digitalizaciju pomoglo nam je da se lakše nosimo s krizom

03.08.2020 u 11:34

Bionic
Reading

Vaša omiljena kava, vaša najdraža čokolada, sok ili voda koji su naša svakodnevnica, sladoled bez kojeg se ljetnih mjeseci ne može… za njihovu prepoznatljivu ambalažu zaslužna je prosječnoj osobi možda nepoznata tvrtka, ali proizvođačima neizostavni Rotoplast

Tvrtka Rotoplast, koja sljedeće godine navršava 50 godina postojanja, pozicionirala se kao jedan od vodećih proizvođača fleksibilne ambalaže u Hrvatskoj i regiji. Zajedno sa svojim partnerima Bakrotiskom i Honingom, Rotoplast, na četiri proizvodne lokacije, zapošljava gotovo 400 djelatnika ostvaruje godišnji prihod od 40 milijuna eura te otisne 350 milijuna metara. Posljednjih je godina Rotoplast usmjeren na izvoz na zapadna tržišta, pa tako, uz standardne ISO certifikate posjeduje i visokocijenjeni BRC standard za koji je tvrtka dobila najvišu ocjenu, a tvrtka Rotoplast kontinuirano ulaže u nove tehnologije te svoje djelatnike jer je to, ističe direktor tvrtke Dorijan Naletina, jedini put kako bi se nastavili uspješno razvijati i osigurali daljnji rast.

1) Kako ste vi minimizirali utjecaj Corone na svoje poslovanje, tj. jeste li i kako zadržali prihode koje ste imali prije lockdowna?

U vrijeme kada je korona bila problem samo u Kini, odnosno dok se nije proširila na Europu, mi smo zajedno s našim partnerima Bakrotiskom i Honingom pojačali komunikaciju sa svim dobavljačima. Tražili smo i alternativne dobavljače, pripremali se za ''crni'' scenarij ukoliko situacija eskalira kako ne bismo osjetili nestašicu sirovina te na taj način prevenirali probleme i našim kupcima. Htjeli smo biti sigurni da možemo osigurati dovoljnu količinu ambalaže svim našim kupcima. Tu je i naša dodatna odgovornost prema široj zajednici s obzirom da oko 80 posto ambalaže proizvodimo za prehrambenu industriju.

Navedene aktivnosti smo dodatno pojačali nakon što se korona pojavila u Europi te smo odmah osigurali dovoljne količine svih sirovina, često i uz osjetno višu cijenu, ali na prvom mjestu nam je bila sigurnost, kvaliteta i stabilan kontinuitet poslovanja. U tom trenutku definirali smo interni operativni krizni stožer koji je na dnevnoj razini nadgledao razvoj situacije, a radi brzine djelovanja smo komunicirali i odluke donosili koristeći online kolaboracijske alate. Tu praksu njegujemo i dalje.

Unatoč svim izazovima i činjenici da nitko za koronu nije bio u potpunosti spreman uspjeli smo osigurati isporuku svih narudžbi prema našim kupcima i na to smo ponosni, pogotovo jer smo bilježili zamjetan rast narudžbi u samim počecima korone kada su se police u trgovinama ubrzano praznile. Morali smo reagirati brzo i profesionalno, a s obzirom da nismo mogli normalno organizirati sastanke uz fizičku prisutnost obje strane, doslovno smo se preko noći okrenuli drugim rješenjima poput video sastanaka kroz Microsoft Teams.

2) Kako ste organizirali posao sa vašim djelatnicima koji su počeli raditi od kuće, što ste sve morali osigurati da se posao nastavi u takvim okolnostima „udaljenog rada“? Kakav efekt je to imalo na brzinu donošenja poslovnih odluka, interni protok informacija, dostupnost zaposlenika i njihovu kolaboraciju, te na kraju i na njihovu produktivnost? Kako ste to mjerili?

S obzirom da smo proizvodna djelatnost, nažalost nismo mogli svim našim djelatnicima omogućiti rad od kuće. Omogućili smo ga djelatnicima iz prodaje, nabave, računovodstva i ostalih odjela koji nisu usko povezani s proizvodnjom. Njima smo osigurali uvjete za rad po pitanju adekvatne informatičke opreme te siguran pristup do internih resursa u firmi. Već nekoliko godina intenzivno radimo na uvođenju raznih oblika digitalizacije u naše poslovanje i zbog toga nam je na neki način bilo lakše prebroditi ovaj period jer smo određeno predznanje i korake imali ranije. Na taj način smo u odjelima u kojima je to bilo moguće maksimalno smanjili fluktuaciju djelatnika u firmi i vodili smo računa da se međusobno što manje fizički susreću.

Kako bismo zadržali kontrolu nad poslovnim procesima i osigurali stabilnost tvrtke, uveli smo češće koordinacije putem video sastanaka između voditelja odjela te unutar svakog pojedinog odjela. S obzirom da Rotoplast ima dvije proizvodne lokacije, imamo određeno iskustvo funkcioniranja ''na daljinu'', ali ipak je to u ovim okolnostima bilo znatno jače naglašeno nego ranije. Morali smo se češće koordinirati kako bismo djelovali preventivno te pravovremeno.

Za djelatnike u proizvodnji, tehnologiji, kontroli, studiju te ostalim odjelima koji su zbog prirode svog posla morali biti na svojim radnim mjestima, osigurali smo zaštitnu opremu, uveli obavezno mjerenje temperature svim djelatnicima, obaveznu dezinfekciju ruku, osigurali smo dezinfekcijske barijere na ulazu u firmu, dezinficirali smo kamione koji su dovozili sirovine te zapakirane sirovine prije njihova istovara u naše skladište, kao i redovitu i temeljitu dezinfekciju svih proizvodnih, skladišnih i uredskih prostora.

3) Kako ste transformirali/modificirali radne procese unutar tvrtke u ovakvim „new normal“ radnim uvjetima?

Privremeno smo stopirali posjete dobavljača i kupaca našem pogonu, a kada je njihov posjet bio neophodan, odvijao se uz sve mjere opreza koje smo unaprijed definirali poštujući preporuke i odluke HZJZ i nacionalnog stožera. Na taj način htjeli smo zaštiti prvenstveno naše djelatnike, našu proizvodnju odnosno tvrtku u cjelini, a istodobno i naše kupce koji očekuju da im budemo pouzdan dobavljač fleksibilne ambalaže. Većinu komunikacije, sastanaka i prezentacija prebacili smo na digitalni način rada kroz videokonferencije te pojačanu komunikaciju mailom i telefonom.

Mogu reći da smo svi jako puno naučili iz ove situacije i da ćemo ubuduće moći brže i jednostavnije obavljati određene poslovne aktivnosti jer smo se uvjerili da nije baš uvijek nužno imati fizički sastanak s kupcima ili dobavljačima. Dapače, vremenski, logistički i troškovno je često učinkovitije to odraditi online.

4) Dugi period „new normal“ biznisa sigurno je imao utjecaja i na prihode kroz vaše tradicionalne kanale prodaje. Kupovna moć građana smanjila se u ovom periodu krize, a isto tako mnoge su tvrtke osjetile i negativni utjecaj na svojim prihodima. Jeste li i kako koristili mogućnosti upravljanja vašim digitalnim kanalima u smislu promocije, komunikacije sa kupcima (preko vaših web stranica, web shopa ili društvenih medija)? Jeste li uspjeli dosegnuti i nove klijente? Kakve ste rezultate ostvarili u odnosu na period prije ovih novih okolnosti?

S obzirom da naše kupce predstavljaju druge tvrtke, nismo izravno mogli osjetiti sve posljedice koje se na tržištu događaju u segmentu maloprodaje. Međutim, neizravno itekako svjedočimo smanjenju potrošnje u gospodarstvu, što se sasvim sigurno mora odraziti i na količinu narudžbi za ambalažu koje zaprimamo od naših kupaca. Osim toga, primjećujemo i promjenu strukture određenih narudžbi zbog toga što ljudi u kriznim vremenima više kupuju neke druge namirnice u odnosu na vremena u normalnim okolnostima.

Kako bismo s posljedicama korone što bolje izašli na kraj, trudili smo se pronalaziti nove kanale komuniciranja s postojećim i potencijalnim novim kupcima. Ranije smo planirali odlaske na različite sajmove, radionice i seminare, a sada kad su se okolnosti promijenile, okrenuli smo se online sadržajima poput različitih webinara, online prezentacija te korištenje Linkedin sales navigatora. Putem navedenih alata, postojećim i potencijalnim kupcima na izvoznim tržištima prezentiramo rješenja koja im možemo ponuditi.

5) Za očekivati je da će prometi nakon ove krize i dalje biti ispod normalnih razina, kako zbog povećane nezaposlenosti tako i zbog smanjene ekonomske aktivnosti. Kako namjeravate osigurati profitabilnost koja je svakako potrebna da zadržite sva radna mjesta i ostanete konkurentni? Namjeravate li dalje unaprjeđivati procese, smanjivati troškove? Planirate li ulaganje u IT automatizaciju, poslovanje u cloudu, (dalje) razvijati digitalne prodajne kanale?

U izvozu vidimo najveću priliku za naše poslovanje. Istaknuo bih da tvrtka već nekoliko godina aktivno radi na privlačenju novih kupaca iz inozemstva i rezultati su zbog toga itekako vidljivi. Tijekom perioda jačeg istraživanja i izlaska na izvozno tržište, postali smo svjesni svojih prednosti i područja u kojima smo konkurentni. Sada, u ovim novim okolnostima, dodatno smo usmjerili našu energiju na izvoz, proširivanje tržišta te pronalaženje novih kupaca. Pritom su Teamsi i Linkedin sales navigator naš svakodnevni izvozni „kanal“.

S druge strane, vidimo i brojne prednosti takvog poslovanja jer je moguće uštedjeti ne samo na troškovima putovanja već i na vremenu koje se izgubi prilikom putovanja, a to je najveći trošak jer gubite dragocjeno vrijeme koje ste mogli usmjeriti na produktivnije stvari.

Već neko vrijeme trudimo se pojednostaviti odnosno automatizirati sve što možemo. Taj proces započeli smo uvođenjem novog ERP-a prije nekoliko godina koji nam je omogućio kvalitetniju i bržu cirkulaciju informacija i izvještaja te cjelovitiju kontrolu nad poslovanjem. Trenutno smo u fazi dogovora za uvođenje sustava DMS koji će nam dodatno automatizirati tijek cjelokupne dokumentacije u tvrtki. Također, planiramo investiciju u novu skladišnu halu i to s ciljem dodatnog unaprjeđenja i automatizacije poslovanja.

6) Koja su najvažnija poslovna saznanja koja ste stekli tijekom ove krize, odnosno najvažnije lekcije koje biste podijelili sa ostalim poduzetnicima u Hrvatskoj?

Shvatili smo da uvijek moramo tražiti nove prilike i rješenja te ukoliko naporno radimo, za svaki problem možemo pronaći rješenje. Ne treba posustajati i prepustiti se raznoraznim izgovorima zbog čega nešto nismo uspjeli ili ne možemo napraviti. Potrebno je istražiti mogućnosti koje su vam na raspolaganju, poput primjerice online alata kojima smo bili primorani koristiti se aktivnije. Naravno da bismo najsretniji bili da cijele ove krize nema, ali moramo biti pozitivni i reći da smo ipak naučili koje su prednosti digitalizacije poslovanja i korištenja digitalnih mogućnosti koje smo ranije na neki način spontano izbjegavali.