Duh u boci

Koz whiskey Nebo, Bušić i Anadolac nastavljaju pričati priču o letu, viziji i slobodi stvaranja

21.11.2025 u 12:58

Bionic
Reading

U svijetu craft pića rijetko kada naiđete na priču koja spaja strast, inovaciju i prijateljstvo kao što to čine Hrvoje Bušić i Tomislav Anadolac, kreativni umovi iza brenda Old Pilot’s. Od prve boce gina koja je osvojila prestižne međunarodne nagrade, do nove ere whiskeyja nazvanog Nebo, ova priča govori o hrabrosti, strpljenju i želji da svaki gutljaj donese dozu inspiracije i slobode

Old Pilot’s Gin i Vodka osvajali su međunarodne nagrade i time otvorili vrata tržištima – koliko je taj uspjeh pomogao da Nebo odmah ima prepoznatljivost?

Nasljeđe naših Old Pilot's proizvoda definitivno je pomoglo u prepoznatljivosti našeg novog brenda Nebo. Tržište dobro poznaje kvalitetu naših proizvoda i očekivanja uz whiskey Nebo su velika. Whiskey je kruna našeg dugogodišnjeg rada na stvaranju autentičnog, domaćeg, hrvatskog proizvoda u koji smo ugradili sva naša znanja, ljubav i kreaciju. Na samim počecima Old Pilot's gina susretali smo se sa puno sumnje i podsmjeha koji su s vremnom nestali tako da se nadamo da će ljudi, sada kada znaju iz koje kuće dolazi, lakše prihvatiti još jedan ne baš tradicionalan proizvod koji smo, vjerujte nam, proizveli kao autentično hrvatski. Nagrade su također pokazatelj kvalitete a za whiskey koji upravo stavljamo na tržište već je osvojio dva zlata i jednu platinastu nagradu na svjetskim natjecanjima.

Koliko su whiskey i gin različiti poslovni modeli – gin ima brzu rotaciju, a whiskey traži višegodišnje planiranje i kapital?

U pravu ste, postoji velika razlika u poslovnom modelu, ulaganjima i vremenu koje je potrebno za proizvodnju whiskeya u odnosu na gin. Upravo zato, na samim počecima naše destilerije nismo imali mogućnosti proizvodnje whiskeya za koju je potrebna posebna oprema, posebni kotlovi i puno prostora za skladištenje i odležavanje u drvenim bačvama. Ako pogledamo velike svjetske destilerije, one koje proizvode whiskey vrlo često se bave isključivo time. Proizvodnjom whikeya bez ostalih destilata. Veliki preokret u našoj destileriji desio se tijekom Covid pandemije. Kada su mnogi proizvođači smanjili ulaganja ili čak ugasili puno destilerija zbog neizvjesnosti krize mi smo svoja ulaganja povećali. Svi ugostiteljski objekti bili su zatvoreni i nama se otvorila mogućnost i vrijeme da se posvetimo ideji koja nas je i spojila. Stvaranju autentičnog, hrvatskog, domaćeg whiskeya.

U whiskeyju radite s više vrsta žitarica – ječam, pšenica, raž, kukuruz – i različitim bačvama. Koja kombinacija se pokazala kao vaš 'signature'?

U ovom trenutku je jako teško odgovoriti na to pitanje. Whiskey je jako široka kategorija koja ima jako puno kategorija, vrsta, metoda proizvodnje, sirovina i teško je odabrati samo jedan. Kada smo krenuli bilo je nemoguće znati koja će kombinacija sirovina, kvasca, temperatura, bačve biti 'ona najbolja' jer nakon proizvodnje destilat prema zakonu obavezno mora odležavati minimalno 3 godine u drvenim bačvama da bismo ga smjeli zvati 'whiskey'. S obzirom da nismo imali stoljetno iskustvo proizvodnje kao što to imaju škoti ili amerikanci bilo je nemoguće odmah znati što ćemo dobiti nakon 3 godine. Također, kombinacija i varijabli u proizvodnji je na stotine pa smo se odlučili na proizvodnju puno kombinacija koje upravo sada predstavljamo tržištu a koje radi jednostavnosti možemo podijeliti u 3 kategorije: 4 Grain Whiskey naša interpretacija američkog whiskeya, Single Malt Whiskey kao naše viđenje škotskog nasljeđa te Peated Single Malt u koji smo unjeli miris dima bukovine i hrasta a ne samo treseta. Male serije whiskeya kroz koje smo učili i sazrijevali zajedno s njima a koje krase vrhunske sirovine, neobični kvasci, hrvatski hrast i najmodernija tehnologija proizvodnje. Sigurni smo da će se kroz vrijeme i reakciju tržišta iskristalizirati naš 'signature'.

Koliko hrvatske sirovine čine razliku – imate li ambiciju da stvorite whiskey koji je u potpunosti lokalnog porijekla?

U proizvodnji našeg whiskeya koristimo 80% sirovina hrvatskog podrijetla. Kukuruz dolazi iz domaćih OPG-ova, ječam i raž sa slavonskih polja, drvene bačve proizvodi gospodin Milivoj Golub iz Jastrebarskog od minimalno 5 godina sušenog hrvatskog, slavonskog hrasta. Tek su 20% sirovine koje se, nažalost, ne proizvode u Hrvatskoj a radi se o specijaliziranim sladovima koje koriste i naši pivari te uvoznim bačvama od američkog hrasta. Whiskey od isključivo lokalnih, hrvatskih sirovina već je proizveden i odležava u bačvama hrvatskog hrasta. Za tržište će biti spreman za 2 godine.

Rekli ste da su prva izdanja whiskeyja poput 'Flight Number' serija. Je li to vaš način da spojite pilotsku priču s limitiranim craft serijama?

Naša destilerija od početka priča o spoju avijacije i vrhunskih destilata. Tako je i sa našim novim brendom whiskeya Nebo. Poseban odnos sa avijacijom i nebom nemamo samo mi već i cijelo čovječanstvo. Kako smo nastavili priču zrakoplovstva i osvajanja neba bilo nam je prirodno svaku našu ediciju označiti novim brojem leta, 'Flight Number'-om jer je svaka ta edicija i bila jedno malo putovanje i let u novo, nepoznato i drugačije. Naš whiskey je proizveden u malim serijama koje su zaista posebne. Svaka ima svoju kombinaciju žitarica, svoj kvasac, svoju bačvu i ne želimo se pretvarati da će svaka serija biti ista. To je nemoguće postići u maloj craft proizvodnji. Kako bismo naglasili posebnosti i istaknuli posebne vrijednosti odlučili smo sve te podatke na naše etikete pisati rukom i svaku seriju označiti posebnim, sljednim brojem, Flight Number-om, kako bismo kupcima omogućili poseban, jedinstven i neponovljiv 'let'.

Kako pristupate cijeni – craft whiskeyi često su skuplji od industrijskih. Koliko tržište u Hrvatskoj može prihvatiti taj premium segment?

Da, cijena craft proizvoda nužno je skuplja od industrijske proizvodnje. To nije bez osnove. Našu proizvodnju karakteriziraju male količine, vrhunske sirovine, ručno rađene bačve, prirodno sušeno drvo, specijalizirani sladovi i ručno pisanje etiketa te ručno punjenje i pakiranje. Sve to košta puno više nego široko dostupna sirovina i automatizirana proizvodnja. Da bi cijena našeg proizvoda bila manja i dostupnija široj publici, odlučili smo se za volumen pakiranja od 500 ml. Također, whiskey nije tradicionalan hrvatski proizvod i njegova je potrošnja puno manje nego recimo rakija ili likera. Samim time, sigurni smo da će autentični hrvatski premium whiskey naći svoju publiku i da će se u njemu uživati možda manje ali će prilike za uživanje biti posebnije.

Koje tržište vam je prioritet – domaće, regija, turisti, izvoz?

S obzirom da naša serija u prosjeku ima oko 700 boca, domaće, hrvatsko tržište nam je prioritet. Zbog malih količina whiskey neće biti dostupan u maloprodajnim lancima već isključivo u specijaliziranim trgovinama i ugostiteljskim objektima. Nadamo se da će kroz ugostiteljske objekte i hotelske lance i naši turisti zavoljeti naš proizvod.

Koliko je bilo važno ostati neovisni u svijetu u kojem velike korporacije sve više otkupljuju male craft destilerije?

Ostati samostalan i neovisan u maloj serijskoj proizvodnji izuzetno je važno. U velikim sustavima 'količina i prinos' su često najvažniji. Kao mali proizvođači svjesni smo da ne možemo konkurirati 'količinom'. Samo 'okusom' i 'kvalitetom'. Kada govorimo o proizvodnji whiskeya, industrijska proizvodnja većinom koristi modificirane žitarice koje donose velike prinose ali manje okusa. Okus se u velikim sustavim gradi kroz odležavanje u bačvama koje su prije toga služile za čuvanje nekih fortificiranih vina čije se arome onda prenose na destilat. Mi imamo drugačiji pristup. Koristimo sorte žitarica koje su se prestale koristiti u masovnoj proizvodnji jer imaju manji 'prinos' ali je okus i kompleksnost koje donose za nas nezamjenjiv. Smatramo da whiskey nastaje upravo kroz fermentaciju i destilaciju a da ga bačva samo oplemenjuje i donosi mu kompleksnost te da je za proizvodnju sirovina jednako važna kao i drvena bačva.

Postoji li plan za razvoj whiskey turizma – posjete destileriji, degustacije, ekskluzivne serije?

Apsolutno. Sve što ste naveli. Izgradnjom naše nove destilerije stvoriti će se uvjeti sa posjete, degustacije i edukacije. Trenutni proizvodni pogon to ne dozvoljava zbog ograničenog prostora. Što se tiče ekskluzivnih serija planiramo tržištu ponuditi 'Single Barrel' whiskey. To je whiskey iz jedne bačve iz koje obično možemo napuniti 100 do 200 boca ovisno o veličini bačve, gubicima tijekom odležavanja tzv. Angel's Share-a i mikroklimi. Puniti ćemo ga sa nešto višim postotkom alkoholne vrijednosti (50 – 60% alk.vol.) i bez posebne filtracije kako bismo još više naglasili autentičnost destilerije i terroira. Jedna bačva, jedna interpretacija. Bez spajanja sa ostalim bačvama. Kad se bačva isprazni, to je to. Whiskey koji se nikada više neće proizvesti.

Ako biste morali opisati Nebo u tri riječi koje vrijede i za vaš poslovni pristup – koje bi to bile?

Nebo: Autentičnost. Preciznost. Vizija.