IPO KAO REZERVNI PLAN

Ako ne upali monetizacija, Vlada će autoceste ponuditi građanima

27.02.2015 u 12:40

Bionic
Reading

Vlada je uvijek razmatrala nekoliko modela vraćanja dugova Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ), pri čemu je monetizacija najpovoljnija s obzirom na taj cilj, rekao je Hini dobro upućen izvor, komentirajući današnje napise u dnevnom tisku kako postoji rezervni plan za monetizaciju - privatizacija HAC ONC-a

Prema medijskim napisima, Vlada ima rezervni plan za monetizaciju autocesta, ako Ustavni sud odobri održavanje referenduma o monetizaciji i ako ona na referendumu propadne. U tom slučaju, piše današnji Jutarnji list, Vlada planira privatizaciju tvrtke za održavanje i naplatu autocesta, HAC-ONC-a kroz model inicijalne ponude dionica (IPO).

Po tome scenariju, ARZ bi bio pripojen HAC-u, a potom bi država kroz HAC dala na prodaju 51 posto vlasništva u HAC-ONC-u koje bi ponudila domaćim mirovinskim fondovima, zaposlenicima u HAC-u te ostalim građanima. Na taj način, prikupilo bi se 1,2 milijarde eura.

Hinin sugovornik kaže da Vlada cijelo vrijeme razmatra više modela koji bi osigurali vraćanje dugova HAC-a i ARZ-a, koji ukupno iznosi 4,2 milijarde eura. Pritom ističe da je monetizacija najpogodniji način s obzirom na cilj, a to je vraćanje dugova.

Provedbom modela o kojem pišu današnje novine, ukupni dug autocestovnog sektora smanjio bi se samo za trećinu, a dvije trećine ostale bi nepokrivene, dok je monetizacija znatno perspektivnija u tom pogledu, kaže Hinin izvor. Dodaje također da bi ARZ u svakom od razmatranih modela bio pripojen HAC-u.

Krajem prošle godine pristigle su neobvezujuće ponude za koncesiju hrvatskih autocesta. Ponude su navodno dostavili investicijska banka Goldman Sachs, zajedno s hrvatskim mirovinskim fondovima, austrijski Strabag i australska Macquarie grupa.

Uslijedili su pregovori s ponuđačima koji bi trebali potrajati četiri mjeseca. U travnju bi natjecatelji trebali biti pozvani na predaju obvezujućih ponuda, a potom bi bio proveden odabir najpovoljnije ponude. Odabrani natjecatelj imao bi rok od tri mjeseca da zatvori financijsku konstrukciju i uplati jednokratnu koncesijsku naknadu u državni proračun.

No, cijeli je taj proces u sjeni mogućnosti raspisivanja referenduma na kojem bi se građani izjašnjavali jesu li za monetizaciju. Za raspisivanje referenduma inicijativa "Ne damo naše autoceste" prikupila je dovoljan broj potpisa, a saborski Odbor za Ustav, poslovnik i politički sustav predložio je da se referendumsko pitanje uputi na ocjenu ustavnosti, o čemu će danas glasovati Sabor.