Za njegov dizajn je zaslužan Fiatov stari partner Bertone, odnosno Marcello Gandini, jedan od njegovih slavnih dizajnera i poznat po dizajnu automobila kao što su Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos, Lamborghini Miura, Bugatti EB 110
Starodobni automobili ili oldtimeri svaki na svoj način su sjećanja na neka potpunodrugačija vremena koja redovito privlače pažnju ljubitelja automobila. Modeli talijanskog Fiata iz 70-ih godina prošlog stoljeća su po mnogima najpoznatiji, ali i najprodavaniji modeli.
Fiat je od 1970. do 1979. proizveo je više od 10 različitih modela uključujući osnovne verzije, uz karoserijske izvedenice dolazimo i do brojke od 15 modela, a uz razne varijante i specijalne modele i do brojke 20.
Model iz tog doba, manje poznat ali veoma cijenjen među kolekcionarima, je Fiat X1/9 Bertone čiji se vlasnici i danas redovito okupljaju, izmjenjuju iskustva te vrijeme provode u vožnji i druženju. Tako bilježimo okupljanja početkom 90-tih godina prošlog stoljeća kad se znalo okupiti preko 40 vlasnika iz Slovenije i Hrvatske. Ista su potrajala do početka 21. stoljeća kada se prekidaju.
Od 2012. nastavljaju se druženja koja se organiziraju dva puta godišnje. Na proljeće su domaćini vlasnici Fiat X1/9 Bertone iz Slovenije, a krajem ljeta iz Hrvatske. Ovog vikenda pridružili smo se tom tradicionalnom skupu koji se održao na Krku, a okupio je blizu dvadesetak ovih oldtimera.
Zaljubljenici u Fiat X1/9 Bertone kažu kako je to ikona stila, tehnologije tog vremena, ali emocija koje ne prestaju do danas.
Zašto je toliko cijenjen i privlačan?
Po mnogima Fiat X1/9 Bertone je jedinstveni sportski automobil moderne karoserije sa dva sjedišta koja je po konstrukciji više targa nego spider i za čiji je dizajn zaslužan Fiatov stari partner Bertone, odnosno Marcello Gandini, jedan od njegovih slavnih dizajnera i poznat po dizajnu automobila kao što su Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos, Lamborghini Miura, Bugatti EB 110 i mnogi drugi.
Vidjevši ga kao konceptni automobil tijekom posjete 1971. godine, čelnik Fiata Gianni Agnelli odobrio je razvoj modela pod internom oznakom X1/9 koja je ostala i komercijalna. Tako je 1972. godine nastao automobil klinastog oblika karoserije sa krovom koji se lako skida i sprema ispod prednjeg poklopca prtljažnika, a da pri tome ne smanjuje značajno obujam prtljažnika.
Tako je ovaj praktičan targa-style krov pružio veliko uživanje u vožnji na otvorenom uz svevremenski stil. Koliko je bio popularan najbolje govori o popularnosti najbolje govori podatak da je na američkom i tržištu Kanade nazivan 'Mali Ferrari'.
Ideja sa zaštitnim lukom iznad sjedala u kojem je ugrađen zadnji prozor i prednjim pop-up svjetlima na podizanje, naprosto je oduševila pa su ga i drugi proizvođači preuzeli. Osim odličnog izgleda naziv Mali Ferrari, Fiat X1/9 mogao je zahvaliti i novim poprečno smještenim motorom iza putničkog prostora, odnosno ispred zadnje osovine, preuzetim iz Fiata 128, opremljen disk kočnicama na svim kotačima i neovisnim ovjesom.
Uz odličan raspored težine na osovinama, a težak nepunih 900 kg, pokretan je motorom zapremine 1290 cm³ i snage 75 KS i dostizao brzinu od 169 km/h uz ubrzanje 0-100 km/h od 12,5 sekundi. Prijenos snage na zadnje kotače uparen s četverostupanjskim ručnim mjenjačem pružao je fantastičan osjećaj u vožnji, koji i danas predstavlja neponovljivi doživljaj.
Ohrabreni uspjehom Fiat je 1979. godine predstavio i novi model sa motorom zapremine 1498 cm³ i snage 86 KS uparen s peterostupanjskim ručnim mjenjačem, pa je maksimalna brzina povećana na respektabilnih 180 km/h.
Nakon prestanka proizvodnje u Fiatu 1982. godine, Bertone je otkupio sva prava na model X1/9 i nastavio proizvodnju u svojim pogonima do kraja 1988. godine pod nazivom Bertone X1/9. Tako je u ukupno 16 godina proizvodnje, model X1/9 proizveden u 160.000 primjeraka.
Ono što je krasilo Fiat X1/9 Bertone su čiste i jednostavne, ali veoma moderne i pomalo futurističke linije za svoje vrijeme, ostalo je i danas.
Bezvremenski automobil koji i danas oduševljava
Gdje god je za vrijeme ovog skupa prolazila ova šarena kolona izazivala je mnogo pažnje potakavši brojne emocije. Stoga i ne čudi kako ovaj bezvremenski automobil okuplja na ugodno druženje njegove vlasnike koji uživaju u izuzetnom iskustvu vožnje zahvaljujući centralnom motoru i skoro savršenoj raspodeli mase.
Većina ovih zaljubljenika uložila je mnogo truda, vremena, znanja i novčanih sredstava da bi sami restaurirali i doveli svoj Fiat X1/9 Bertone u gotovo originalno stanje. Zanimljivo je kako neki od vlasnika koji su bili na skupu imaju i po nekoliko primjeraka ovog malog sportaša koji pruža nesvakidašnju funkcionalnost spojenu s estetikom uz jedinstveni vozački doživljaj što sve zajedno potiče emocije i užitak.