RJEŠENJE NIJE NA VIDIKU

Autoindustrija u problemima zbog akutnog nedostatka mikročipova i drugih elektroničkih komponenti, a problem postaje sve veći

05.10.2021 u 15:53

Bionic
Reading

Zbog globalne krize s čipovima mnogi proizvođači proizvode aute, koji se zatim nedovršeni isporučuju trgovcima. Potom se nadograđuju, brzinom kako pristižu neophodne komponente

Nakon upravo pristiglih rezultata prodaje, odnosno novih registracija novih automobila u Hrvatskoj smo vidjeli da je rujan polučio lošije rezultate i od mjeseca kolovoza ove godine. No situacija je čini se još i dramatičnija na svim velikim globalnim tržištima, gdje dominiraju i veliki proizvođači automobila. Prije svega na ovu krizu utječe akutni nedostatak mikročipova i drugih elektroničkih komponenti, koji nažalost postaje sve veći. Stoga nije niti čudno da se ta kriza osjeća i u malim zemljama poput Hrvatske.

Prema procjenama savjetnika za menadžment, gubitak proizvodnje u svjetskoj automobilskoj industriji dovodi do toga 'da se ove godine ne može proizvesti deset do jedanaest milijuna vozila, rekao je Albert Waas, partner u konzultantskoj tvrtki za upravljanje Boston Consulting, njemačkim novinama 'Welt am Sonntag'.

Prema izvješću 'Spiegela', konzultantska tvrtka PwC zabilježila je slično visok pad prodaje automobila. Izračunala je da će do kraja godine u svijetu biti proizvedeno i prodano do jedanaest milijuna automobila manje nego prošle godine. 'Problemi su se pogoršali u trećem tromjesečju i nastavit će se i sljedeće godine', rekao je Felix Kuhnert, voditelj automobilske divizije u PwC-u.

Tek nedavno, konzultantska tvrtka Alix Partners procijenila je da će automobilska industrija ove godine izgubiti ukupno 210 milijardi američkih dolara (179 milijardi eura) prihoda zbog nedostatka poluvodiča. U svibnju je pretpostavila globalni gubitak od 110 milijardi dolara. Prema Alixu, gubitak proizvodnje u cijeloj industriji vjerojatno će biti gotovo dvostruko veći nego što se ranije pretpostavljalo, sa 7,7 milijuna vozila. U svibnju se još prognozirao gubitak u proizvodnji od 3,9 milijuna automobila.

GM teško pogođen

Najveći američki proizvođač automobila General Motors posebno je teško pogođen uskim grlima u opskrbi čipovima u prošlom tromjesečju. Prodaja GM-a na domaćem tržištu iz godine u godinu pala je za gotovo trećinu na nešto manje od 447.000 vozila, kako je grupa objavila u petak. Toyota je, s druge strane, čak mogla blago rasti i znatno je ispred dugogodišnjeg lidera na tržištu GM-a nakon prvih devet mjeseci ove godine. U japanskom industrijskom gigantu američka prodaja porasla je za 1,4 posto na dobrih 566.000 vozila u trećem tromjesečju. Nakon tri kvartala 2021., Toyota je prodala nešto manje od 1,858 milijuna vozila - a GM 1,777 milijuna komada.

Trenutni nedostatak čipova posebno zabrinjava proizvođače automobila u cijelom svijetu. Zbog toga su različiti proizvođači morali obustaviti proizvodnju u posljednjih nekoliko mjeseci ili nisu mogli dovršiti vozila. GM je posebno ukazao na uska grla u proizvodnji poluvodiča u Maleziji, ali situacija se poboljšava.

Drugi japanski proizvođači nisu prošli tako dobro kao Toyota na američkom tržištu. U Hondi je prodaja pala za jedanaest posto na nešto manje od 346.000 vozila, a u Nissanu za deset posto na oko 199.000 automobila.

Nedovršeni automobili muče trgovce

Zbog globalne krize s čipovima situacija u njemačkim tvornicama pogoršala se, u nekim slučajevima drastično. Mnogi proizvođači proizvode aute, koji se zatim nedovršeni isporučuju trgovcima. Potom se nadograđuju, brzinom kako pristižu neophodne komponente.

Automobili su parkirani u ogromnim logističkim područjima, ne očekuje se da bi se ova situacija mogla smiriti do 2022. godine, ali niti u dogledno vrijeme.

U njemačkoj trgovini automobilima raste nezadovoljstvo kaosom isporuke kao posljedicom stalnog nedostatka čipova. Ponekad nedostaju električna vrata prtljažnika, ponekad je funkcija osvjetljenja ograničena.

Tržište rabljenih automobila

Rabljeni automobili i dalje su u velikoj potražnji, tako barem kaže njemački DAT. Zbog povećane važnosti osobnih automobila zbog pandemije i napete situacije na tržištu novih automobila, rabljeni automobili i dalje su vrlo popularni. U prvoj polovici godine vrlo je stabilna razina cijena bila vidljiva za trogodišnje rabljene automobile. Od sredine godine trend vrijednosti čak je porastao. Trgovci trenutačno prodaju rabljena vozila na benzin za 56,8 posto cijene novog vozila iz cjenika, dizel za 54,1 posto.