OTKRIVA TOMAŠEVIĆEVA KNJIGA

Zašto je papa Franjo čovjek koji budi nadu, ali i otpor

25.09.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Papa Franjo je drukčiji od svojih prethodnika, od kojih je ponešto baštinio i svakoga od njih pomalo popravio. Ovaj Papa je odlučan i mudar, čovjek snažne vjere i velike ljudskosti. Već je samim odabirom svog imena po skromnom franjevcu Franji Asiškom dao naslutiti da na čelo Katoličke crkve dolazi iznimna figura spremna za velike promjene..., neke su od rečenica koje su se o prvom katoličkom poglavaru iz Latinske Amerike mogle čuti na predstavljanju knjige 'Papa Franjo - Kako papa nade i nježnosti mijenja Rim, Crkvu i svijet' autora Silvija Tomaševića

Uz autora, vatikanologa i dopisnika više hrvatskih medija iz Italije te Vatikana, na promociji knjige u Profilovu Megastoreu u Zagrebu govorili su glavni urednik Večernjeg lista Goran Ogurlić i recenzent knjige, don Anton Šuljić.

Tomašević, koji je pratio izbor Bergoglija za papu, u svojoj knjizi opisuje kako je papa Franjo sve iznenadio svojom neposrednošću, izravnim komuniciranjem s vjernicima, brojnim javnim nastupima, ali i novim idejama o razvoju Katoličke crkve u novom dobu. S druge strane, Tomašević otkriva i mnoge (mračne) događaje iza vatikanskih kulisa koje papa Franjo, zakleti neprijatelj korupcije i pedofilije, nastoji izbaciti iz svog bližeg, ali i daljeg okruženja.

'Tko zgriješi, pokaje se i moli oprost, osjeća se slabim, Božjim sinom i moli Isusa za oprost. Ali korumpirana osoba nastavlja s grijesima i pravi se da je kršćanin: evo, to je dvostruki život. A dvostruki život kršćanina veliko je zlo. Ima onih koji govore: 'Ali, oče, ja sam dobročinitelj Crkve. Iz džepa uzimam i dajem Crkvi.' Ali drugom rukom krade od države, od siromašnih. On je nepravedan. I taj zaslužuje, to kaže Isus, ne ja, da mu se stavi mlinski žrvanj oko vrata i baci u more. Isus tu ne govori o oprostu', žestoko je prozvao korumpirane papa Franjo tijekom homilije u Svetoj Marti 12. studenoga 2013, otkriva nam Tomašević u svojoj knjizi.

Recenzent don Anton Šuljić istaknuo je kako mu ova knjiga više od svih do sada pročitanih o papi Franji, odnosno kardinalu Bergogliju – a pročitao ih je, kaže, podosta – na najbolji način približila paletu raznovrsnosti i jarkih boja pape Franje. Posebna vrijednost ove Tomaševićeve knjige, dodaje Šuljić, mnogi su zanimljivi podaci o odnosu papa prema Hrvatskoj, povijesti, politici…

'Čitao sam je kao najuzbudljiviji roman i kao štivo koje me popravlja, potiče i snaži. Čitao sam je s veseljem i zanimanjem, s uzbuđenjem i napetim očekivanjem. Čitao sam je kao netko tko ponovno otkriva blago koje je već otkrio, možda malko zapostavio ili zaboravio – a s ovom je knjigom to blago ponovno isplivalo na površinu. Pa premda sam i sam osjećao da ovaj Papa ima nešto posebno, nešto što niti jedan prije njega u takvoj mjeri ili u jednoj osobi nije imao – nakon čitanja uvjeren sam u to još više. Papa Franjo drukčiji je papa – papa za ovo vrijeme i za sva vremena. Papa koji bježi od divinizacija, uklanja se pompama i manipulacijama, traži čovjeka i ne sklanja se od dodira… Papa Franjo čovjek je snažne vjere i snažne ljudskosti. Čovjek jednostavne i neposredne blizine, tople i nježne nazočnosti, sućutne brige i posve predana života. Čovjek vizija i hrabrosti, poduzetnosti i kontemplacije u isti mah. U jednu riječ – Papa kakvog smo samo poželjeti mogli', ponovio je napisano Šunjić.

Papa Franjo nikada ne osuđuje pa ni zakone o pobačaju i eutanaziji. Premda su neke agencije objavile kako se papa Franjo usprotivio zakonima o pobačaju i eutanaziji, u njegovu govoru takvi izrazi ne postoje. Nije ih riječju spomenuo… Nije ni osudio zakone kojima se to omogućava. Nije pozvao ni političare katolike na prosvjede protiv zakona o pobačaju…', ističe Tomašević.

'Stoga u njegovu pontifikatu ni jednom kao novinar nisam mogao čuti ni zaključiti da Vatikan osuđuje...'.

Tome u prilog Tomašević podsjeća na njegove riječi pune pomirenja i milosrđa: 'Kažimo 'da' ljubavi i 'ne' egoizmu, kažimo 'da' životu i 'ne' smrti, kažimo 'da' slobodi i 'ne' ropstvu i tolikim idolima današnjice, odnosno kažimo 'da' Bogu koji je ljubav, život i sloboda i koji nikada ne razočarava.'

Papa Franjo, ističe Tomašević, nije zaprijetio ni onima koji se nisu pridržavali ili se neće pridržavati tih naputaka. Ne viče protiv zakona koji krše tzv. nepovredive vrijednosti kršćanstva, već upućuje.

'Svi moraju biti u službi vjere, a ne da se vjernici poklanjaju Crkvi... Crkva nije svrha sebi samoj. Ne treba se trošiti na traženje oprosta grijeha, jer Božje milosrđe je neiscrpno. Bog se nikada ne umori dajući oprost, a čovjeka uvijek umori traženje oprosta...', neke su od poruka argentinskog pape, kojima je pribavio simpatije vjernika, ali i ateista diljem svijeta.


No svojim jednostavnim, skromnim i pristupačnim stavom prema čovjeku kao divljenja vrijednom ljudskom biću zamjerio se mnogima iz vatikanskih krugova. Vatikanske tradicionaliste posebno su razljutili njegovi pomirljivi stavovi koji pozivaju na ljubav i dobrotu prema svim ljudima bez obzira na vjeroispovijest, spol, rod, dob i bračno stanje. Protiv njega je ustala konzervativna frakcija u Vatikanu koja ne želi otvaranje Katoličke crkve prema osobama u drugom braku. Naime petorica konzervativnih kardinala upozoravaju u knjizi koja će uskoro biti objavljena u Italiji na opasnost od izdaje dogme o nerazrješivosti katoličkog braka.

Pitanje nerazrješivosti crkvenog braka nije jedini izvor nezadovoljstva. Papa Franjo u više je navrata svećenstvo pozivao na skromnost, javno je prozvao 'mondene' i biskupe 'karijeriste' i pozvao ih da budu milosrdni te primaju sve vjernike 'bez diskriminacije'.

Jasno je da dio kardinala strahuje od gubitka visokih položaja u Rimskoj kuriji nakon reforme.

Zamjerki sadašnjem Papi ima dosta. Staru gardu i njihove istomišljenike naročito su razljutile njegove tvrdnje da je odreknuće od papinske dužnosti, čemu je pribjegao njegov prethodnik Benedikt XVI, zapravo 'institut', a ne 'iznimka'. U toj Papinoj tvrdnji vide opasnost od desakralizacije papinstva. Neki teolozi smatraju da se nakon takve Papine izjave u sljedećih nekoliko godina može očekivati uvođenje mirovine za pape, odnosno ukidanje doživotnosti papinske funkcije.

Konzervativni krugovi također zamjeraju papi Franji odstupanje od ustaljenog protokola i normi, stalno preispitivanje, pa čak i oštre kritike kapitalizma i vatrenu obranu useljenika.

Hoće li netko zaustaviti papu Franju na njegovu reformatorskom pohodu ili prisiliti ga da odstupi s čela Katoličke crkve
?, pitali su iz publike Tomaševića i don Šuljića, a obojica smatraju da se to neće dogoditi.

Ovaj put je reforma u Crkvi krenula od glave i bit će nezaustavljiva jer ovaj Papa ima snagu, odlučnost i mudrost, uvjereni su.