končarova proizvodnja

Vozili smo se prvim elektrobaterijskim vlakom: 'Danas je povijesni dan za hrvatsku željeznicu'

13.05.2025 u 14:55

Bionic
Reading

U utorak rano ujutro sa zagrebačkog Glavnog kolodvora prema Bjelovaru krenuo je prvi elektrobaterijski vlak. Riječ je o proizvodu domaće tvrtke Končar, a maksimalna brzina vožnje je do 160 km/h, dok na baterijski pogon može postići najviše 120 km/h

Putovanje istočno od Zagreba započelo je u prvom elektrobaterijskom vlaku na hrvatskim tračnicama. Radi se o niskopodnom vozilu opremljenom prostorom za bicikle, toaletima, internetom (Wi-Fi) i utičnicama za punjenje elektroničkih uređaja. Čak svira i pozadinska glazba, što nije uobičajeno za javni prijevoz u Hrvatskoj. Uz to, Končar je prilagodio vlak osobama s invaliditetom, pa su ulaz, izlaz i toaleti inkluzivno osmišljeni. Moguće je prevesti 315 osoba, a njih 157 ima mjesta za sjedenje. Hrvatske željeznice su se držale voznog reda - vlak je krenuo i stigao nakon sat i 15 minuta u Bjelovar točno na vrijeme.

Vlakovi proizvedeni u skladu s 21. stoljećem

'Danas je povijesni dan za hrvatsku željeznicu, ali i za hrvatsko gospodarstvo jer se radi o promotivnoj vožnji novog elektrobaterijskog vlaka. Ugovor je potpisan još prije dvije i pol godine, a to je dokaz sveukupne modernizacije željezničkog sustava koja je krenula i koja traje', rekao je potpredsjednik Vlade i ministar prometa Oleg Butković.

Spomenuvši velik investicijski ciklus nabave novih vlakova, pokrenut prije nekoliko godina, ministar Butković naglasio je da se trenutačno u voznom parku HŽ Putničkog prijevoza nalaze 63 nova niskopodna vlaka, od čega je više od polovice nabavljeno u posljednje tri do četiri godine.

Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak stavio je naglasak na održivost i brigu za okoliš, što su neophodni koraci u današnjoj proizvodnji. Također, ovaj sustav doprinosi smanjenju buke i emisije stakleničkih plinova iz prometa. Osim slabo razvijene infrastrukture, ovo je zasigurno jedan od najvećih izazova hrvatskog željezničkog prometa.

'Baterijski elektromotorni vlak predstavlja značajan tehnološki i ekološki iskorak hrvatske industrije. Uvodimo nove elemente sa značajnim kapacitetom pohrane električne energije, gdje je potrošnja predvidljiva, pa su moguće visoke optimizacije u ukupnim uvjetima vožnje. U tijeku je i razvoj sveobuhvatnog sustava koji će omogućiti optimizaciju flote vlakova i punionica', naglasio je Kolak.

Prvi elektrobaterijski vlak
  • Prvi elektrobaterijski vlak
  • Prvi elektrobaterijski vlak
  • Prvi elektrobaterijski vlak
  • Prvi elektrobaterijski vlak
  • Prvi elektrobaterijski vlak
    +24
Prvi elektrobaterijski vlak Izvor: Pixsell / Autor: Damir Spehar/PIXSELL

Dolazi još ovakvih modela

Ovo neće biti jedini ovakav vlak u Hrvatskoj. Željko Ukić, predsjednik Uprave Hrvatskih željeznica, kazao je da je u planu nabava još 13 njih na hibridni i alternativni pogon.

'Ovaj vlak označava prekretnicu za obnovu voznog parka na neelektrificiranim prugama jer omogućuje prijevoz na ekološki prihvatljiv način', izjavio je Ukić.

Elektrobaterijski vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, a financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO). Također su postavljene punionice u šest hrvatskih gradova – Splitu, Osijeku, Varaždinu, Bjelovaru, Virovitici i Puli. Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a.