poslovanje u 2023.

Svi ZET-ovi problemi: Prodano 900.000 karata manje, pola tramvaja u kvaru, a zaposlenici...

17.06.2024 u 12:09

Bionic
Reading

ZET je prošle godine ostvario 207,8 milijuna eura prihoda i 207,7 milijuna eura rashoda. Dobit prije oporezivanja iznosila je 39.000 eura, ali je nakon poreza na dobit od 119 tisuća eura ostvaren gubitak od 80 tisuća eura i sve to uz subvencije iz gradskog proračuna u iznosu od 130 milijuna eura. Ono što je zabrinjavajuće to je da je tehnička ispravnost tramvaja iznosila 57,47 posto

Tijekom 2023. godine, piše u Poslovnom izvješću ZET-a, upućenom na Skupštinu grada, prodano je 916 tisuća karata manje nego u 2022. godini, što je rezultiralo manjim prihodom za oko 1,6 milijuna eura, odnosno za 4,5 posto.

Ukupan prihod od karata iznosio je lani 35,1 milijun eura, a godinu ranije 36,6 milijuna eura. Kada se pogleda struktura prodanih karata, i dalje su najprodavanije (15,1 milijun) one najjeftinije – polusatne od 0,53 eura. Pad prodaje bilježe gotovo sve vrste karata, a značajniji pozitivan skor u odnosu na 2022. godinu imaju tek dnevne karte (31 tisuća – 42 tisuće komada), mjesečni pokazi za umirovljenike (77 – 86 tisuća) te karte za veseli božićni tramvaj (3895 – 5967 komada) i žičaru Sljeme (220 tisuća, odnosno 235 tisuća komada).

Lošiju prodaju Uprava ZET-a pravda neizvjesnošću gospodarskih kretanja u Hrvatskoj i svijetu te visokom stopom inflacije.

I dok na prihodovnoj strani najznačajniji udio čini subvencija Grada od 62 posto, na rashodovnoj strani najveća stavka je trošak osoblja od 48,6 posto te materijalni troškovi s 32,4 posto.

Troškovi energije iznosili su 40,3 milijuna eura i bili su veći za 9,5 milijuna eura ili 30,9 posto od realizacije u istom razdoblju u 2022. godini.

U 2023. godini tramvaji su ostvarili 5,9 posto manje kilometara u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, a trošak električne energije za vuču tramvaja i žičare iznosi 22,4 milijuna eura i veći je za 10,6 milijuna. Autobusi su ostvarili pola posto više kilometara u odnosu na 2022. godinu dok trošak goriva za autobuse (nafta i plin) ukupno iznosi 14 milijuna eura i manji je za 2,2 milijuna eura u odnosu na 2022. godinu. Manji trošak obrazložen je padom cijena dizelskog goriva na svjetskim tržištima.

Zbog poremećaja na domaćem tržištu energije Vlada je donijela Uredbu kojom se uvode posebne mjere za ublažavanje nastale situacije. Na temelju te mjere ostvarene su potpore u iznosu od 20,2 milijuna eura: za umanjenje cijene električne energije 17,8 milijuna eura, toplinske energije 449 tisuća eura i dizelskog goriva 1,9 milijuna eura. Cijena plina nije bila pokrivena mjerama pa se njegova potrošnja obračunavala po tržišnim cijenama.

Visoki troškovi vanjskog održavanja

ZET i dalje muče visoki troškovi održavanja voznog parka. Tako je za održavanje tramvaja (tip 2200) Končaru plaćeno 8,8 milijuna eura. U vanjskoj usluzi održavanja autobusa najveću stavku čine troškovi održavanja plinskih autobusa, za koje ne postoje uvjeti održavanja u ZET-ovim servisima. U 2023. godini za održavanje 91 plinskog autobusa utrošeno je 2,1 milijun eura.

Prosječna starost 477 autobusa bila je 10,4 godine, a 262 tramvaja i 45 prikolica - 29,52 godine. Ono što je zabrinjavajuće to je da je tehnička ispravnost tramvaja iznosila 57,47 posto, što je za 30,50 posto manje od planiranog.

Uz ovaj problem, ZET muči starost zaposlenika. Od 3780 zetovaca, koliko ih je zaposleno u tvrtki, njih dvije trećine starije je od 45, a čak 37 posto ima više od 55 godina. Prosječna dob zaposlenika sa zadnjim danom prošle godine bila je - 48 godina.

  • +6
Zastoj tramvaja u Zagrebu Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl

Lani je pak radni odnos prestao za 250 djelatnika, većina ih je otišla u mirovinu, no otkaz je dalo njih 72, što je triput više nego tijekom 2022. godine. Podaci također pokazuju da otkaz najčešće daju vozači autobusa pa je tako lani tvrtku napustio 51 vozač, a godinu prije toga njih 19.

U ZET-u navode da će svoja nastojanja u narednoj godini usmjeriti na poboljšanje kvalitete usluge u cilju povećanja broja putnika. Lani je potpisan ugovor s Ministarstvom regionalnog razvoja i fondova EU-a za nabavku novih 65 autobusa, Končar izrađuje 20 novih tramvaja vrijednih 47,2 milijuna eura, a dok zadnji ne bude isporučen krajem 2025. godine, situaciju bi trebalo premostiti 11 polovnih iz Njemačke, vrijednih dva milijuna eura.

Istaknuli su da je od 1. ožujka 2024. godine na snazi novi kolektivni ugovor za djelatnike ZET-a. Njime su osigurana veća prava radnika, što će rezultirati i većim troškovima za zaposlene u narednoj godini.

Dnevno je u javnom gradskom prometu oko 160 tramvaja i 288 autobusa. U 2023. godini vozila ZET-a prevalila su 43,2 milijuna kilometara i prevezla oko 158,7 milijuna putnika.