KOMUNIKACIJSKO ŽIVO BLATO

Stručnjaci pokopali Todorićevo 'sve predajem Hrvatskoj': Loše i egoistično!

10.04.2017 u 16:35

Bionic
Reading

Što je Ivica Todorić, predsjednik Agrokora, imao na umu kad je 'uvaženu javnost', nakon dugotrajne šutnje o potresu u kompaniji s više od 60.000 radnih mjesta, obavijestio da je aktivirao lex Agrokor i sve što je izgradio predao hrvatskoj državi? Za ocjenu njegova kriznog priopćenja upitali smo komunikacijske stručnjake Aleksandru Kolarić i Danijela Koletića

U dijelu javnosti posljednje priopćenje Ivice Todorića, do jučer neprikosnovenog vladara Agrokora ili jednostavno 'predsjednika', kako mu se sa strahopoštovanjem obraćaju zaposlenici koncerna, naišlo je, naime, na vrlo burnu reakciju. Godinama okružen klimoglavcima, je li uopće mogao pretpostaviti da će njegovo priopćenje u javnosti biti dočekano s potpunom nevjericom?

Aleksandra Kolarić, vlasnica konzultantske agencije Quadrans, konstatira da s komunikacijskog aspekta, gledajući izvana, nije jasno što se u kompaniji događalo tog petka, kada je objavljeno sporno priopćenje.

'Može se pretpostaviti da su stručnjaci vjerojatno savjetovali određena komunikacijska rješenja koje Ivica Todorić i bivše vodstvo Agrokora nisu prihvaćali. U takvoj situaciji, na komunikacijskom stručnjaku je da pruži savjet, ali zadnja odluka je uvijek na klijentu, u ovom slučaju - Todoriću. Vrlo vjerojatno, on je taj koji je odlučivao i o odsutnosti svake prethodne komunikacije, što je dodatno produbilo krizu, jer se time rušio i zadnji tračak vjerodostojnosti i reputacije kompanije', procjenjuje Kolarić.

Iz posljednjeg priopćenja, dodaje stručnjakinja, vidi se da komunikacijska kriza u Agrokoru i dalje nije svladana.

'Kada se i pokušava komunicirati, vuku se pogrešni potezi. Priopćenje od petka nije dobro sjelo kod građana ni kod medija, nije bilo dobro prihvaćeno. Očigledno je nerazumijevanje situacije i stavova većine građana kojima se obraćalo. Još uvijek čekamo trenutak da vidimo profesionalne komunikatore na djelu, dakle, da vidimo smirenu, sažetu, redovitu, jasnu i transparentnu komunikaciju, otvorenu i u dijelu priznavanja pogrešaka u razvoju kompanije', zaključuje Kolarić.

Koletić: Imao sam prilike upoznati Todorića...

Komunikacijski strateg Danijel Koletić, direktor agencije Apriori World, kaže da Todorić neosporno ima svoju ulogu u razvoju hrvatskog gospodarstva, ali je pretenciozno izjaviti da je uložio sebe u razvoj Hrvatske i regije kada se zna da je razvoj Agrokora svih tih godina bio čvrsto naslonjen na interese pojedinaca unutar bankarskih i političkih krugova.

'Svi smo mi bili fascinirani Agrokorom, dok su iz meni nepoznatih razloga svi oni koji trebaju raditi svoj revizorski i bankarski posao dopustili da nas Agrokor na čelu s Ivicom Todorićem dovede u ovu situaciju. Todorića nikako ne možemo prozivati kao jedinog krivca, jer se ovaj slom odvija u percepciji o nesposobnosti hrvatskog gospodarskog sustava i hrvatskih institucija', upozorava Koletić.

Sredinom 90-ih godina Koletić je prilikom osnivanja Hrvatske udruge poslodavaca imao priliku osobno upoznati Ivicu Todorića, a i nakon toga bio na njegovu privatnom lovištu.

'Stvorio je carstvo bez odgovarajućeg menadžmenta koji bi se mogao nositi s takvim razvojem kompanije. Za razliku od Luke Rajića koji je sebe školovao, učio i nadograđivao se u međunarodnoj poslovnoj zajednici, Todorić je ostao voditi tvrtku po staroj recepturi lokalnog poduzetnika. Svima je bilo poznato da se radi o obiteljskoj tvrtki i da su veoma stručnim ljudima u odjelu za komunikacije, s posebnim naglaskom na odnose s javnošću, bile ponekad vezane ruke. Iz zadnjeg priopćenja vidljivo je da iza svega zaista osobno stoji Ivica Todorić', kaže Koletić.

Objašnjava da direktori velikih tvrtki u većini slučajeva nemaju dodira sa stvarnošću, a interesne skupine koje ih okružuju nastoje sačuvati pozicije govoreći im ono što oni žele čuti.

'Svaki čovjek u sebi nosi ego, samo je pitanje veličine tog ega. Pitanje je samo je li Todorić zbog pojedinaca koji su ga okruživali izgubio kompas ili je jednostavno vjerovao u snagu i veličinu svog brenda misleći da će država i banke razumjeti njegovo neprestano širenje unedogled', napominje Koletić.

On napominje da u ovom trenutku glavne komunikacijske sadržaje Agrokora kreira Antonio Alvarez, glavni izvršni direktor za restrukturiranje, jer je riječ o ključnim financijskim i gospodarskim porukama.

'O tome ne odlučuje ni jedna PR agencija niti strateg, jer nažalost u Hrvatskoj nemamo specijalizirane PR agencije za financijski sektor, a agencije su angažirane tek nakon što je došao g. Alvarez, što također govori o pomalo slijepoj vjeri vlasnika da će sve završiti u redu', tumači Koletić.

Iz Todorićeva priopćenja vidljivo je pak da njegova 'percepcija nema dodira sa stvarnošću'.

'Svatko od nas želi zadržati percepciju i imidž za koji smatra da mu pripada, ali u konačnici, Hrvatska je gospodarski ranjena, regija je u iščekivanju, a radnici su u strepnji. Priopćenje ne pokazuje stvarnu sliku. Komunikacijski bi bilo mnogo pametnije da se ispričao i sazvao konferenciju za novinare. Ako nije bilo snage sazvati presicu u Agrokoru, onda se to moglo strateški i mudro odraditi u Vladi, nakon čega bi barem dio građana razumio da Ivica Todorić možda i nije imao sve informacije koje je trebao imati ili bi se barem ostavio dojam', ističe Koletić.

Soliranje Ive Balent

A zašto bi Vlada trebala ugostiti Todorićevu presicu? Sve su hrvatske vlade, u manjoj ili većoj mjeri, paušalno podržavale Agrokor, možda misleći da stvaraju gospodarski ponos Hrvatske u očima regije, kaže Koletić, dodajući da je Todorić trebao uzeti državu kao partnera u komunikacijskoj strategiji već i zbog toga što su se o problemu Agrokora počeli oglašavati i premijeri susjednih država. Umjesto toga, hrvatskoj javnosti servirao je 'priopćenje neprimjereno trenutku koje zaprepašćuje svojom pisanom retorikom i sadržajem jer se intelektualno naglašava ego i pomalo omalovažava javnost'.

Inače, koliko je loše na trenutke izgledalo komuniciranje iz Agrokora ovih dana, govori i informacija koju je dobio tportal - da je, primjerice, ideja o uključenju poznatih Hrvatica u kampanju za spas koncerna izvorno pripada Ivi Balent, izvršnoj direktorici korporativnog marketinga Agrokora, koja se navodno nije dala obeshrabriti stručnim upozorenjima da će takva izvedba biti kontraproduktivna.