Novi njemački vojni padobran, koji je njemačka vojska hvalila, potencijalno je opasan za padobrance prilikom skokova
Ova šokantna tvrdnja proizlazi iz internog dokumenta njemačke vojske (Bundeswehr), dostavljenog medijima NDR, WDR i Süddeutsche Zeitung, i u njemu se navode konkretni rizici korištenja padobrana EPC-B, a koji je već u upotrebi u njemačkoj vojsci, doduše u ograničenom obimu, piše Tagesschau.
Medij podsjeća da se u proljeće 2023. vojska izuzetno pozitivno izražavala o padobranu koji je trebao ući u upotrebu, navodeći da je uspješno testiran i da je time rizik od ozljeda tijekom skokova smanjen na minimum.
Padobran trajno predstavlja prijetnju
Međutim interni dokument Saveznog ureda za opremu, informacijsku tehnologiju i podršku u službi Bundeswehra (BAAINBw), koji je dostavljen na uvid NDR-u, WDR-u i Süddeutsche Zeitungu (SZ), prikazuje potpuno drugačiju sliku novog padobrana. Jedan pukovnik vrlo jasno opisuje dosadašnja iskustva s novim padobranskim sustavom naziva EPC-B: 'Padobran trajno predstavlja potencijalnu prijetnju fizičkom integritetu padobranaca tijekom redovitih skokova.'
Kao probleme navodi da je posebno kritično istovremeno iskakanje s obje strane aviona A400M, da dolazi do sudara kupola padobrana i do toga da se jedan skakač zaglavi u padobranu drugog te da se te opasne stvari događaju redovito i znatno češće nego prilikom skokova s prethodno korištenim padobranima T-10. Prema navodima medija, rizici nisu ni ublaživi ni kontrolirani, a dugoročno su neprihvatljivi.
Prema tom internom izvještaju, navedeni sudar kupola padobrana dva skakača dogodio se u ožujku 2025., tijekom vježbe padobranske pukovnije. Fotografija incidenta uključena je u dokument, ali sam incident nije detaljno opisan. U izvještaju se navodi i da izbacivačka opruga padobrana nema dovoljnu povratnu silu, što također predstavlja sigurnosni problem prilikom korištenja, a i troškovi održavanja znatno su veći nego kod prethodno korištenog sustava.
Manji rok trajanja od traženog
Novi padobran EPC-B u upotrebi je od travnja 2024., no zasad samo u ograničenoj mjeri i ne smije se koristiti na visinama većim od tisuću metara. Rok trajanja trenutno mu je ograničen na šest godina ili 60 skokova, što je daleko od prvotno planiranog minimuma od 18 godina ili 180 skokova. Ostane li tako, njemačka bi vojska imala oko 11,5 milijuna eura neplaniranih troškova za dodatne padobrane da pokrije tražene uvjete od 18 godina i 180 skokova.
Tehnički podaci padobranskog sustava EPC
- minimalna operativna visina otvaranja: 80 m
- ukupna težina (s glavnim i rezervnim sklopovima): 22,9 kg
- maksimalna bruto težina: 180 kg
- broj zemalja korisnika: 9
- kompatibilan sa svim zrakoplovima, uključujući A400M i balone
Njemačko ministarstvo obrane nije demantiralo postojanje internog izvještaja, ali nije odgovorilo na konkretan upit medija o problemima ovog padobrana. Glasnogovornica je poručila da načelno ne komentiraju internu i povjerljivu korespondenciju te da su specifične informacije o sustavima naoružanja ili komponentama opreme povjerljive iz razloga vojne sigurnosti. Padobranski sustav ECP-B trebao je biti u potpunosti operativan do 2025. No medij postavlja pitanje treba li se to uopće dogoditi.
'Nedostaci u tehničkom znanju o vlastitom proizvodu'
Proizvođač dotičnog padobranskog sustava njemačka je podružnica francuske tvrtke Safran. Interni dokument njemačke vojske jasno kritizira Safran, navodeći da 'u mnogim područjima postoje značajni nedostaci u detaljnom tehničkom znanju o vlastitom proizvodu'. To dovodi do problema koji se ne mogu brzo riješiti.
Tvrtka je također odbila odgovoriti na pitanja medija, već je poručila da nema pristup internom izvještaju njemačke vojske. Samo su naveli da je padobran prošao sveobuhvatni program testiranja u njemačkim oružanim snagama koji je potvrdio njegovu plovidbenost i time osigurao sigurno korištenje, kao i da su mnoge članice NATO-a odlučile nabaviti padobrane EPC.