JANAFOVA BOMBA NA ŽITNJAKU

Skladište za 42.000 m3 goriva bez nadzornih kamera

27.07.2010 u 08:36

Bionic
Reading

Službene potvrde koliko je eurodizela iscurilo u ekološkom incidentu iz Janafova cjevovoda na Žitnjaku prilikom pretakanja goriva iz rezervoara u kojima Janaf skladišti gorivo za Petrol ni pet dana nakon što se on dogodio još uvijek nema, iako neslužbene informacije govore da je riječ o približno 135 m3. No gore od toga je to što skladište u koje stane 42.000 m3 uopće ne nadziru kamere

Krivac za to je, kako doznajemo iz više izvora bliskih istrazi, zastarjelo postrojenje, koje je prije nešto više od godinu dana Janaf otkupio od Diokija Roberta Ježićaa staro je više od pola stoljeća. Skladište je, kako su tada izvijestili mediji, kupljeno na izričit zahtjev tadašnjeg premijera Ive Sanadera, koji je na taj način pomogao prijatelju Ježiću.

Kalinićev demanti

U ponedjeljak ujutro iz gradskog Ureda za upravljanje hitnim situacijama ukojem stoluje Pavle Kalinić poslano je podulje priopćenje u kojem suzbog zataškavanja priče pozvali na odgovornost predsjednika Uprave Janafa Antu Markova i odgovorne kojima je nadređen. Naslov kojim smoopremili tekst ('Traži se ostavka šefa Janafa') zaključak je kojiproizlazi iz priopćenja. Međutim, nekoliko sati kasnije iz istog uredastigao je demanti u kojem tvrde da oni ostavku ne traže. Što točno značipozvati na odgovornost, od njih nismo uspjeli saznati.

I dok je na dijelu rezervoara, od njih tridesetak, u koje prema podacima s Janafovih internetskih stranica stane 42.000 m3 goriva, obavljena rekonstrukcija i posjeduju moderni radarski sustav mjerenja trenutne količine u njima, u dva gdje se dogodio incident takav sustav ne postoji.

Janaf je, podsjetimo, isprva pokušao zataškati cijelu priču tvrdeći da se nije dogodilo ništa, a kasnije je u javnost puštena priča kako je riječ o 2,5 m3 eurodizela, što je zapravo bio samo dio koji je prikupljen u tom trenutku i privremeno odložen u spremnik za nesukladnu robu.

Taj podatak zaveden je i u zapisniku koji je napravio inspektor zaštite okoliša iz MZOPUG-a Ivan Pušić i koji je tportal.hr dobio na uvid.

U njemu piše da bi točnu količinu goriva koje je iscurilo mogle dati samo dvije kontrolne kuće koje mjerenje goriva u tankovima obavljaju za Janaf i Petrol.

Riječ je, doznajemo, o tvrtkama Croatiainspect koja radi za Janaf i Saybolt koji stanje u tankovima kontrolira za Petrol.

Dan nakon incidenta pročelnik gradskog Ureda za upravljanje hitnim intervencijama Pavle Kalinić ustvrdio je da je iz cjevovoda isteklo 130 m3. Mjerenja su, neslužbeno doznajemo, pokazala da je iscurilo 135 m3 eurodizela.

Hoće li MZPOUG podnijeti prijavu protiv odgovornih, tek se treba vidjeti jer postupak je još u tijeku, a u srijedu bi trebao biti okončan sa svim potrebnim podacima, nakon čega bi trebali odlučiti o eventualnoj prijavi sudu.

'Ovisno o tome po kojim osnovama će biti podignuta eventualna prijava, moći ćemo reći i kolika je zakonom propisana maksimalna kazna', stoji u odgovoru iz MZPOUG-a

Zbog ljudske pogreške Janaf je pak do okončanja postupka odlukom Uprave suspendirao upravitelja terminala te glavnog manipulanta terminala Žitnjak. Uz to u Janafu tvrde da će'istražno povjerenstvo dati svoje konačno izvješće po dobivanju službenih izvješća svih nadležnih tijela te će o tome pravovremeno izvijestiti javnost'.

Iako smo od Janafa tražili i odgovor vezan uz nepostojanje nadzornih kamera na Žitnjaku, nismo ga dobili.

Naime, premda se radi o visokorizičnom postrojenju na rubu grada, koje može biti i meta terorističkih napada, Janaf u njemu, za razliku od skladišta u Sisku i na Krku, uopće nema nadzorne kamere, u što su se novinari sami mogli uvjeriti dan nakon incidenta kada su prošetali kompleksom.

Ovo pitanje dodatno postaje zanimljivo kada se zna da ni ulazna porta na Žitnjaku više nije zajednička, već se na njoj, u što su se novinari opet uvjerili na licu mjesta, nalazi samo zaštitar Diokija

A riječ je o tvrtki koja bi se uskoro trebala naći u prvoj kotaciji Zagrebačke burze i koja bi osim Petrolova goriva u budućnosti na Žitnjaku trebala skladištiti i OMV-ovo Lukoilovo i tko zna čije još gorivo, ali prvenstveno bi trebala brinuti i o sigurnosti građana.