mall of split

Kraj trakavice: Grad Split dobio spor, investitor mora riješiti ceste ili platiti 27,5 milijuna kuna

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 21.07.2022 13:14
  • Objavljeno 21.07.2022 u 13:05
tportal

Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

Višegodišnja trakavica i spor oko kompleksa 'Mall of Split', najvećeg trgovačkog centra u Dalmaciji, završila je velikom sudskom pobjedom Grada Splita protiv tvrtke 'Mejaši Prvi d.o.o.': u presudi koju tportal posjeduje ovom investitoru se nalaže da u roku od šest mjeseci otkupi zemljište i izgradi pristupne prometnice centru, te ih preda u gradsko vlasništvo. U suprotnom, u splitski proračun mora uplatiti 27,5 milijuna kuna

'Mall of Split' otvoren je 2016. godine i u tom trenutku bio je drugi najveći trgovački centar u državi. Njegovu gradnju pratio je niz kontroverzi: jedan radnik je poginuo, a okolni stanovnici organizirali su više prosvjeda zbog prometnih gužvi i nedostajuće infrastrukture. Centar je imao poteškoća i zato što nije prošao tehnički pregled, pa nije mogao dobiti uporabnu dozvolu. Kako proizlazi iz najnovije presude, problem je riješen tako da je izdano više desetaka uporabnih dozvola za njegove manje segmente.

No pristupne prometnice ovom trgovačkom centru, glavni predmet sudskog spora, imaju još nevjerojatniji status: investitor ih je izgradio tek djelomično, u manjem profilu, te potpuno bespravno. Građevinski inspektori, naime, izdali su rješenje za njihovo uklanjanje!

Investitori su pored svega prije nekoliko godina pokušali izgraditi priključak svog centra na obližnju državnu cestu D-8, žilu kucavicu cijelog Splita, no to su željeli učiniti mimo projekta i građevinskih dozvola. Hrvatske ceste to su spriječile i ondje postavile betonske barijere.

U najnovijoj presudi u korist Grada Splita detaljno se opisuje kronologija cijelog slučaja. Projekt izgradnje 'Mall of Split' započeo se razvijati od 2007. do 2009. godine, a 2011. godine - u doba gradonačelnika Željka Keruma - investitoru Kristijanu Geli odobren je značajan 'urbanistički bonus', odnosno dozvoljena mu je znatno veća izgrađenost pod uvjetom da o svom trošku izgradi infrastrukturu. To se prije svega odnosi na splet prometnica ovog dijela grada.

tportal

Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL

O tome su se vodili intenzivni pregovori, odlučivalo je i Gradsko vijeće, a potom su donesene izmjene Generalnog urbanističkog plana kojima je omogućeno sklapanje ugovora. Raniji maksimalni koeficijent izgrađenosti povećan je s 0,4 na 0,759, pa je na svojoj parceli investitor mogao izgraditi objekt tlocrta 29,5 tisuća kvadrata, umjesto dotad dozvoljenih 15,5 tisuća kvadrata. Za nekoliko tisuća kvadrata povećana je i nadzemna izgrađenost pa ona umjesto 97 tisuća narasla na 102 tisuće četvornih metara.

Ukratko, bez benevolentnosti Grada Splita, za izgraditi ovoliki trgovački centar investitoru bi bila potrebna dvostruko veća površina zemljišta.

No, s druge strane, investitor je u roku od 24 mjeseca trebao otkupiti zemljište, izgraditi veliki kružni tok i niz drugih prometnica te ih predati Gradu Splitu. To nije učinio: planirani rotor izmjestio je s originalne lokacije i izgradio ga u užem profilu, kao i prometnice koje uglavnom ne završavaju nigdje. Građevinski inspektori naložili su njihovo uklanjanje.

Najvećem šoping centru u Dalmaciji tako se danas, umjesto sa gradskih avenija, može pristupiti jedino kruženjem okolnim gradskim ulicama.

Presuda Grad Split v. Mejaši Prvi d.o.o. - P-12-2021 by Tportal.hr on Scribd

U dugotrajnom postupku pred Trgovačkim sudom uzeti su iskazi niza svjedoka, od samog investitora Kristijana Gele preko niza gradskih službenika do nekadašnjeg Kerumovog zamjenika Jure Šundova. Iskristaliziran je jasan stav da je dodjeljivanje urbanističkog bonusa i veće izgrađenosti bilo u skladu sa zakonom i GUP-om, te da je sklopljeni ugovor iz 2011. godine vrlo jasan i precizan, te da obaveze investitora nisu ispunjene.

Grad Split zastupao je gradski odvjetnik Kruno Peronja, a investitore odvjetnik Mladen Parčina. U idućim mjesecima očekuje se pravomoćnost presude, a od tada započinje teći rok investitoru da izgradi prometnice i preda ih Gradu, odnosno uplati 27.5 milijuna kuna umjesto toga. Ukoliko to ne učini, izvjesno je određivanje golemih novčanih sudskih penala na dnevnoj razini.

Oko istog trgovačkog centra vodi se još sudskih sporova, između ostalih i onaj u kojemu tvrtka Kristijana Gele tuži Grad Split i zahtijeva da mu plati 66 milijuna kuna upravo za nedovršene i bespravne prometnice. Još uvijek je nepoznata i sudbina spora vrijednog desetak milijuna kuna zbog jednog neobičnog potpisa bivšeg gradonačelnika Ive Baldasara, koji je pristao vratiti investitoru sve instrumente osiguranja koje je Grad Split tada imao, od mjenica do založnog prava, te povući sve ovrhe na računima i nekretninama, premda nisu bile naplaćene goleme zatezne kamate na zakašnjelo uplaćeni komunalni doprinos.

Tportal je o tome također pisao.

Dolaskom Baldasarovog nasljednika Andre Krstulovića Opare i angažiranjem respektabilnih odvjetničkih snaga po svemu sudeći znatno ozbiljnije su se počeli štititi gradski interesi, a to su - kao i u slučaju niza sporova oko Spaladium arene - počeli potvrđivati i sudovi.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!