UPOZNAJTE SVOJA PRAVA

Jeste li i vi među žrtvama lažnog oglašavanja?

  • Autor: V. P. P.
  • Zadnja izmjena 20.04.2015 12:45
  • Objavljeno 20.04.2015 u 12:45
sniženje

sniženje

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Lukunic/PIXSELL

Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ministarstva gospodarstva nedavno je napravila velik iskorak u sankcioniranju nepoštene trgovačke prakse po pitanju 'gratis' proizvoda koja je u posljednje vrijeme zabilježena u Hrvatskoj. Prema rezultatima studije Eurobarometra, više od petine ispitanika u Hrvatskoj (21 posto) smatralo se žrtvom zavaravajućeg oglašavanja ili nepoštene trgovačke prakse tijekom protekle dvije godine

Prodaja proizvoda ili pakiranja koje nosi oznaku 'gratis', a taj isti proizvod se istovremeno naplaćuje, smatra se nepoštenom trgovačkom praksom koja je zabranjena u Europskoj uniji. Prvi korak je napravljen, no potrošači trebaju znati koja su njihova prava i prijavljivati nepoštenu trgovačku praksu, stoji u priopćenju

'Pozdravljamo aktivnosti tržišne inspekcije vezano uz sankcioniranje nepoštene prakse trgovaca po pitanju gratis proizvoda, no pozivamo i potrošače da budu aktivniji te da prijavljuju sve nepravilnosti koje uoče u trgovinama', izjavila je Hana Jurić iz Društva za zaštitu potrošača Istre i dodala: 'Potrošači s povjerenjem kupuju proizvode označene kao 'gratis' jer na prvu stječu dojam uštede. Nije za očekivati da će potrošači odlaziti u kupNJU naoružani kalkulatorima i računati je li taj proizvod uistinu gratis. Velik je problem i to što tako označena pakiranja ponekad dolaze od samog proizvođača, dakle već od izlaska proizvoda na tržište. Nadamo se da će u budućnosti EU još preciznije regulirati ovu problematiku s ciljem bolje zaštite potrošača.'


Osim zavaravajućeg oglašavanja gratis proizvoda, trgovac također ne smije lažno tvrditi da je roba ili usluga dostupna samo u ograničenom razdoblju; obećavati nagradu, a onda je ne dati te predstavljati prava koja su zajamčena zakonom kao 'posebne uvjete prodaje'.

Trgovačka praksa smatra se zavaravajućom ako sadrži netočne informacije ili ako na neki drugi način zavarava prosječnog potrošača, čime ga navodi da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio. Prema rezultatima studije Eurobarometra, više od petine ispitanika u Hrvatskoj (21 posto) smatralo se žrtvom zavaravajućeg oglašavanja ili nepoštene trgovačke prakse tijekom protekle dvije godine.

Savjeti za pametnu kupnju:
•Koristite se logikom zdravog razuma: ne vjerujte oglašavanju koje zvuči predobro da bi bilo istinito. Ako se suočite s nepoštenom trgovačkom praksom, o tome odmah obavijestite tržišnu inspekciju Ministarstva gospodarstva.
•Nikad ne dopustite da vas prisile na kupnju: imate pravo slobodno odlučiti hoćete li nešto kupiti ili ne. Nemojte dopustiti trgovcu da vas prisili na kupnju agresivnim i zavaravajućim pristupom.
•Budite oprezni sa sponzoriranim člancima: ako su novinski članci, televizijski programi ili radijske emisije sponzorirani, tvrtka koja na taj način reklamira svoje proizvode mora o tome informirati kupce.

Ako sumnjate na nepoštenu trgovačku praksu, nazovite lokalni potrošački centar ili potrošački info telefon 072 414 414 .

Za potrošače je od iznimne važnosti da donose informirane odluke o kupnji i budu aktivni. U slučaju da posumnjaju na zavaravajuće oglašavanje ili bilo koji drugi oblik nepoštene trgovačke prakse, potrošači bi trebali:

•Kontaktirati Centar za savjetovanje potrošača kako bi provjerili je li reklama ili poslovna praksa bila zavaravajuća
•Podnijeti prijavu protiv trgovca tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva, koje može zabraniti nepoštenu trgovačku praksu i novčano kazniti trgovca
•Zahtijevati povrat novca od trgovca ako misle da je njegova trgovačka praksa bila zavaravajuća.

Više o nepoštenoj trgovačkoj praksi mogu posjetiti internetsku stranicu informativne kampanje Europske komisije 'Potrošači, upoznajte svoja prava'.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!