podaci iz hak-a

Otkrivamo gdje se u Hrvatskoj najlakše, a gdje najteže polažu vozački ispiti za kategoriju B

08.03.2023 u 11:47

Bionic
Reading

Kakva je prosječna prolaznost iz prvog pokušaja polaznika autoškola u Hrvatskoj danas, pitanje je koje se nametnulo nakon što smo prije gotovo mjesec dana objavili tekst o mogućem poskupljenju autoškola i o tome što se u tom segmentu dogodilo nakon liberalizacije tržišta prije pet godina

Tada je jedan od naših sugovornika, Petar Matić iz zagrebačkog Capitol Hilla, ustvrdio da njegovo višegodišnje iskustvo govori da prolaznost iz prve iznosi oko 70 posto, ali da je danas prosjek oko pedeset posto. Naveo je i da je zbog liberalizacije tržišta i škola koje imaju dampinške cijene prolaznost između 15 i 20 posto jer kandidati moraju uzeti dodatne sate pa ih sve to u konačnici košta puno više.

Odgovor na to kakva je prosječna prolaznost u autoškolama iz prvog pokušaja za kategoriju B i kakva je bila prije pet godina, kao i na niz drugih pitanja, potražili smo u Hrvatskom autoklubu (HAK). Prema njihovim podacima, prosječna prolaznost autoškola u Hrvatskoj iz polaganja prometnih propisa i pravila u 2022. iznosila je 57,15 posto, a iz vožnje 51,06 posto.

U odnosu na period prije liberalizacije, odnosno prije pet godina, naveli su, prolaznost za predmet Prometni propisi i sigurnosna pravila manja je za 1,29 postotnih bodova (prije pet godina – 58,44 posto), a iz upravljanja vozilom manja je za 0,66 postotnih bodova (prije pet godina – 51,72 posto).

Kada se pogledaju podaci po gradovima, najveća prolaznost u prošloj godini bila je za upravljanje vozilom u Starigradu na Hvaru (82,81 posto), slijede Ilok (76,92 posto), Novska (73,89 posto), Labin (73,68 posto), Vrgorac (72,72 posto) i Slunj (72,09 posto), a najmanja je u Opatiji (41,18 posto) i u Supetru na Braču (42,55 posto).

Autoškola Izvor: Cropix / Autor: Nenad Dugi / CROPIX

Što se tiče prolaznosti iz polaganja prometnih propisa i pravila, ona je lani najveća bila u Požegi (71,33 posto), slijede Pazin (67,42 posto), Virovitica (67,25 posto) i Karlovac (65,95 posto), a najmanja je u Vukovaru (53,95 posto) i Gospiću (50 posto).

Usporedba prolaznosti na pisanom testu iz propisa i pravila u Zagrebu i Splitu, na području kojih djeluje najveći broj autoškola i gdje su cijene najniže, lani je bila gotovo identična: Zagreb - 59,32 posto, Split - 59,33 posto. Zanimljivo je da je prolaznost na provjeri vožnje u oba grada ispod pedeset posto: Zagreb - 44,51 posto, Split - 48,83 posto. Ispod 50 posto prolaznost je u još dva velika grada - Rijeci (42,86 posto) i Osijeku (44,53 posto).

Može li se to dovesti u korelaciju s tvrdnjom našeg sugovornika o dampinškim cijenama i rušenju kandidata da bi dodatno plaćali satove vožnje ili se naprosto radi o tome da je vožnja u većim gradovima kompliciranija pa je lakše pasti, teško je zaključiti iz suhih brojki.

Kada je riječ o polaganju propisa i pravila, u HAK-u smatraju da tu ključnu ulogu imaju način i kvaliteta izvođenja nastave, osobne značajke, motivacija i razina znanja, a za vožnju drže da su bitne kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače, sposobnosti i kompetencije instruktora vožnje, osobne značajke kandidata za vozače, psihofizičke osobine, motivacija kandidata, kao i prometno-tehnički uvjeti, složenost prometnih situacija itd.

Na pitanje jesu li u nadzorima od uvođenja liberalizacije na tržište autoškola uočene nepravilnosti, iz HAK-a su naveli da su najčešće nepravilnosti u radu bile 'prostorno-tehnički uvjeti (učionica, uredski prostor, vježbalište), rad djelatnika autoškola (stručni voditelj, predavač, instruktor vožnje), vozila te dokumentacija i evidencija autoškola'.