HSC China Zorrilla

Budućnost iz Tasmanije: Kako je brod, umjesto da ide na plin, postao najveći električni trajekt na svijetu

16.05.2025 u 21:18

Bionic
Reading

Tasmanija je postala poprište nove revolucije u pomorstvu: Hull 096, najveći električni trajekt na svijetu, porinut je početkom mjeseca. S potpuno električnim pogonom, aluminijskom konstrukcijom i kapacitetom za 2100 putnika, najavio je novu eru održivog prijevoza na moru

Početkom mjeseca Jadrolinija je raspisala javnu nabavu, vrijednu 76 milijuna eura, za nabavu pogonskog goriva za cijelu svoju flotu. Otprilike u isto vrijeme na drugom kraju svijeta, u Tasmaniji, s navoza na rijeci Derwent porinut je Hull 096.

Jedan razgovor promijenio je sve

Riječ je o najvećem izgrađenom električnom brodu/trajektu na svijetu, dugom 130 metara i širokom 33 metra te kapaciteta za 2100 putnika i 225 automobila, a predstavlja velik iskorak prema održivom pomorskom prijevozu.

Porinuće Hulla 096 Izvor: Društvene mreže / Autor: Incat Tasmania

A isprva struja nije bila u planu. Naime brod je izvorno trebao biti pogonjen LNG plinom. Praktički je sve bilo spremno za početak gradnje kada je, nakon razgovora Juana Carlosa Lópeza Mene, predsjednika južnoameričkog Buquebusa, naručitelja broda, i osnivača australskog brodograditelja Incata, Roberta Clifforda, odlučeno da će biti potpuno električni.

Brod će moći razviti brzinu od 25 čvorova, a nakon što prođe sva testiranja i dovrši se unutrašnjost, od kraja godine povezivat će argentinsku prijestolnicu Buenos Aires i Coloniju del Sacramento u Urugvaju.

Riječ je o ruti dugoj oko 29 nautičkih milja (55 kilometara), a prelazit će je za 40 minuta nekoliko puta dnevno. Za usporedbu, to je otprilike udaljenost između Splita i Visa, koju Jadrolinijin trajekt 'Petar Hektorović' prelazi za oko 2,5 sata.

'Glumica' od aluminija

HSC China Zorrilla, nazvan po čuvenoj urugvajskoj glumici, ultralaki je, od aluminija izrađen katamaran/trajekt, a ima i duty-free palubu površine 2300 četvornih metara. Iako podatk o cijeni nije službeno objavljen spekulira se da je cijela investicija vrijedna oko 152 milijuna eura.

Opremljen je s više od 250 tona baterija, isporučenih iz Norveške, te sustavom za pohranu energije (ESS) s instaliranim kapacitetom većim od 40 megavatsati.

Taj je ESS, kako su naveli iz Incata, četiri puta veći od bilo koje prethodne pomorske instalacije na svijetu i povezan je s osam električnih vodenih mlaznica. Baterije će omogućiti neprekidnu plovidbu u trajanju od 90 minuta, a punjači će biti postavljeni s obje strane rijeke Río de la Plata. Baterije će se moći napuniti u roku od sat vremena, a zanimljivo je to da će se s urugvajske strane puniti u potpunosti iz obnovljivih izvora energije.

Clifford smatra da je ovo budućnost kratkih pomorskih putovanja.

'Danas je tehnologija dovoljna za domet od 80 do 160 kilometara. Neće proći dugo prije nego što se domet proširi na 320 kilometara, a za deset godina možda i na 640 kilometara. Napredak električnih brodova zasigurno će se nastaviti. Laki brod, koji teži upola manje od čeličnog, zahtijevat će upola manje električne energije za pogon. To je izuzetno važno, a još važnije za trajekte jer znači i upola kraće vrijeme punjenja u luci', kazao je na svečanosti porinuća.

Brodovi ispuštaju najviše CO₂

Dodao je da je u pomorskoj industriji gotovo 70 godina i da nema ni najmanje sumnje da je ovo najveći trenutak u cijeloj toj povijesti.

Prema dostupnim podacima, brodovi, posebno trgovački, najveći su zagađivači među svim prijevoznim sredstvima. Tijekom 2022. godine ispušteno je 858 milijuna tona CO₂ iz brodskog prometa, a avioni su bili na drugom mjestu sa 739 milijuna tona.

Kako je ruta od Tasmanije preko Tihog oceana do Argentine poprilična, a punionica nema putem, China Zorrilla bit će utovaren na brod za prijevoz teških tereta i mjesec dana putovat će do Buenos Airesa.