atena poduzima korake

Bijes u Grčkoj zbog nove Adidasove reklame: Krajnje neugodna slika

17.05.2025 u 18:35

Bionic
Reading

Atena pokreće pravne postupke zbog, kako kaže, "krajnje neugodne slike" jednog od svojih najvažnijih spomenika

Grčka je započela pravne radnje nakon što su vlasti, navodno bez prethodne obavijesti, otkrile da Akropola iz 5. stoljeća prije Krista ima središnju ulogu u novoj reklamnoj kampanji Adidasa. Odluka da se trajni simbol demokracije zapadnog svijeta koristi u komercijalne svrhe, u kontekstu spektakularne predstave visokotehnoloških dronova, potaknula je Ministarstvo kulture na tužbu, objavio je grčki ministar kulture.

"Pravna procedura nije ispoštovana", izjavila je ministrica kulture Lina Mendoni za radio postaju SKAI. "Ova vrlo loša, krajnje neugodna slika estetski djeluje kao da Adidasove tenisice udaraju po Akropoli", prenosi Guardian.

Ministarstvo je poduzelo korake za podizanje tužbe "protiv svih odgovornih osoba i subjekata". "U osnovi, riječ je o reklami koja se temelji na komercijalnom iskorištavanju zaštićenih kulturnih spomenika", naglasila je Mendoni, dodajući da se korištenjem lokaliteta koji je pod zaštitom UNESCO-a krše strogi zakoni o očuvanju grčke arheološke baštine.

Tužiteljstvo otvorilo istragu

Do subote je tužiteljstvo u Ateni već otvorilo istragu o tome na koji je način Adidas dobio dozvolu za održavanje dron-showa. I Ministarstvo kulture i Ministarstvo financija zatražili su pojašnjenja od Uprave za civilno zrakoplovstvo – tijela nadležnog za izdavanje odobrenja za letove, u skladu s europskim propisima.

Prema izvještajima, dronovi su lansirani kasno u četvrtak iz neoklasičnih prostorija Zappeion konferencijskog centra u središtu Atene. Upravljanje Zappeionom povjereno je državnom povjerenstvu koje nadzire Ministarstvo nacionalnog gospodarstva.

“Ovdje imamo još jedan spomenik – doduše novijeg datuma – čija uprava je, ako ništa drugo, trebala zatražiti odobrenje Ministarstva kulture prije davanja bilo kakve dozvole,” rekla je Mendoni, inače po struci klasična arheologinja. “Time je ponovno prekršen zakon o arheološkoj zaštiti.”

Grčka javnost je bijesna

Kako su se slike i snimke počele širiti društvenim mrežama, a javni bijes rastao, Adidas se oglasio tvrdeći da su grčki zakoni u cijelosti poštovani. "Sve potrebne dozvole su pribavljene i poštovane," poručila je njemačka kompanija u izjavi za Reuters u petak. "Adidas nije koristio nikakve slike Akropole u reklamne ili druge svrhe."

U zemlji gdje povijest i kulturna baština nose golemo značenje, politička oporba iskoristila je trenutak za kritiku vlade desnog centra. "Akropola, globalni simbol kulture i demokracije, ne može se tretirati kao scenografija za komercijalne kampanje," poručila je oporbena stranka PASOK, optužujući vladu za nemar. “Postavljaju se ozbiljna pitanja o ulozi i odgovornosti Ministarstva kulture.”

Ljevičarska stranka Syriza osudila je reklamu kao primjer "komercijalizacije grčke kulturne baštine". “Slika sportske tenisice koja ‘korača’ Akropolom, stvorena pomoću roja dronova u promotivne svrhe, predstavlja uvredljivu komercijalizaciju same srži našeg kulturnog identiteta,” navodi se u njihovoj izjavi.

Akropola je i inače osjetljivo pitanje

Upravljanje Akropolom, najposjećenijom turističkom atrakcijom u Grčkoj, osobito je osjetljivo pitanje, jer je javna rasprava o sudbini njezinih artefakata – uključujući i čuvene skulpture s Partenona – već dugo predmet međunarodnih prijepora.

S obzirom na to da se polovica poznatog friza hrama još uvijek nalazi u Britanskom muzeju, grčki dužnosnici izuzetno oprezno pristupaju svakom potezu koji bi mogao utjecati na njihovu kampanju za povrat kulturnog blaga.

Samo nekoliko tjedana ranije, Ministarstvo kulture izazvalo je kritike kada je odbilo zahtjev proslavljenog redatelja i oskarovca Yorgosa Lanthimosa da na Akropoli snimi završne scene svog novog filma Bugonia.

Predložene scene ocijenjene su kao "nespojive sa simbolikom i vrijednostima koje Akropola predstavlja." Tijekom proteklog vikenda društvene su mreže bile preplavljene sarkastičnim objavama korisnika: "Ne Yorgosu Lanthimosu. Da Adidasu. Ne umjetnosti, da novcu."