IZGUBLJENI MILIJUNI NA ZAPADNOJ OBALI

Apsurd: Dok se čeka odluka Vlade, jahte se usred Splita vezuju - besplatno

25.07.2022 u 12:01

Bionic
Reading

Zapadna obala u Splitu, atraktivna lokacija nadomak centra grada na kojoj se već godinama u ljetnim mjesecima privezuju luksuzne višemilijunske jahte, ovog ljeta je zbog zamršenih propisa i kaotične administrativne situacije pretvorena u najveće besplatno privezište na Jadranu. Doslovno nitko ne plaća doslovno ništa

Upravo ovdje - doduše u postojeću pomorsku benzinsku crpku - proteklog vikenda jedan izletnički brod s četrdesetak putnika zabio se u obalu i potonuo, a pukom srećom izbjegnuta je golema tragedija. Slični incidenti potencijalno se mogu događati na dnevnoj bazi: u najprometniju luku na Jadranu svakog dana uplovljava i isplovljava gotovo tisuću brodova. Dio njih bez kontrole.

Zapadna obala izgrađena je prije desetak godina, u doba gradonačelnika Željka Keruma, a iz gradskog proračuna ova investicija plaćena je punih stotinu milijuna kuna. Od tada do prošlog ljeta njome je upravljala gradska tvrtka Splitska obala, no pokazalo se da je to bilo ilegalno: kako se formalno zapravo radilo o šetnici, a ne o luci, marini ili barem privezištu, inspekcije su zabranile daljnji rad i odrezale kaznu od preko 6 milijuna kuna.

Problem do današnjeg dana nije riješen, već mjesec i pol dana čeka se jedna formalna odluka Vlade. Upravo ovo jedan je od primjera zašto bi, po stavu gradonačelnika Ivice Puljka i brojnih njegovih prethodnika uključujući Andru Krstulovića Oparu iz HDZ-a, Split morao dobiti ovlasti velikog grada i kontrolu nad vlastitim pomorskim dobrom, odnosno obalom.

  • +8
Turistički brod udario u splitsku Zapadnu obalu Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

Naime, zbog brojnih administrativnih ograničenja, gradska investicija od 100 milijuna kuna počet će donositi prihode tek nakon što bude predana u ruke - Županiji.

U alternativnom scenariju trebalo je mijenjati Prostorni plan i Generalni urbanistički plan grada Splita, potom tražiti koncesije, te ispuniti niz drugih koraka u proceduri koja bi, po procjenama, trajala najmanje dvije godine. Grad Split tako je, ukoliko je želio izbjeći nered na vlastitom području, svoj vrijedni resurs bio primoran predati na upravljanje drugome.

Danas izvlačenje potonulog broda

'Morska vila', turistički brod dug 21 metar koji je u subotu navečer udario u pristanište benzinske postaje na Zapadnoj obali i potom potonuo, danas bi između 14 i 16 sati trebala biti izvučena iz mora. Ronioci su pregledali brod i čeka se postavljanje morskih 'padobrana', pomoću kojih bi metodom uzgona brod trebao isplutati i potom biti otegljen u jedno od brodoradilišta.

Kako je tportalu potvrđeno, na 'Morskoj vili' se u subotu zapravo održavalo jedno vjenčanje s četrdesetak uzvanika, a svi oni su se - uključujući mladu u vjenčanici - uspjeli iskrcati neposredno prije potonuća.

Protiv 44-godišnjaka koji je upravljao brodom s više od jednog promila alkohola u krvi policija će podnijeti kaznenu prijavu, a otkrilo se i da su sve njegove pomorske svjedodžbe istekle te da na brod nije bio ukrcan kao zapovjednik - što znači da bi se krug odgovornih mogao proširiti i na osobe koje su eventualno ustupile svoje dokumente potrebne za plovidbu.

To je učinjeno u travnju ove godine kada je sa Županijskom lučkom upravom potpisan sporazum kojom su joj prepuštena 'dva metra obalnog pojasa', zajedno s četvero zaposlenika gradske tvrtke 'Splitska obala'.

Potom je prije mjesec i pol dana Skupština Splitsko-dalmatinske županije donijela formalnu odluku o proširenju lučkog područja i na Zapadnu obalu, a ona je poslana na suglasnost šest različitih ministarstava i same Vlade.

Suglasnost koja se čeka do današnjeg dana. A ljeto se polako približava svome kraju.

Na jednoj od najatraktivnijih lokacija na Jadranu stoga će do daljnjega vladati popriličan kaos, a jahte vrijedne više desetaka milijuna eura - poput one na kojoj je prošlog ljeta u Split uplovila košarkaška superzvijezda Michael Jordan - umjesto više desetaka tisuća kuna dnevno plaćati doslovno ništa.