Branko Repalust

Hrvatski majstor specijalnih efekata, stručnjak za oružje koji je radio s Ridleyjem Scottom, objašnjava što je moglo poći po zlu na filmskom setu Aleca Baldwina: Ne biste vjerovali na čemu se sve štedi

22.10.2021 u 13:07

Bionic
Reading

Ubojstvo na setu filma 'Rust', na kojem je filmski veteran Alec Baldwin ubio direktoricu fotografije Halynu Hutchins i ranio redatelja Joela Souzu, mnoge je ostavilo u šoku. Kako se to dogodilo, trebala bi utvrditi istraga, a kako se postupa s oružjem na setu serije i filma i što je u New Mexicu krenulo po zlu, za tportal je komentirao Branko Repalust, čovjek koji je u proteklih više od 40 godina radio na brojnim filmskim setovima, uključujući one s holivudskim redateljima i producentima

'Teško je izdaleka, bez potpunih informacija, komentirati kako i zašto se dogodilo ono što se dogodilo na snimanju 'Rusta'. Čitao sam dosta vijesti jutros i svuda se navodi da je u pitanju bio rekvizit. A rekvizit podrazumijeva da se iz njega ništa ne može ispaliti. Ovdje je bila riječ o oružju iz kojeg se moglo pucati i nešto ispucati. Stoga je nejasno, ako je u pitanju bio rekvizit, koji može biti plastični, gumeni ili pravi, ali pritom potpuno onesposobljen, kako je došlo do nesretnog slučaja', za tportal kaže Repalust.

Svjestki priznati majstor specijalnih efekata karijeru je počeo kao scenski rekviziter godine 1978. u filmu 'Visoki napon' Veljka Bulajića, a posljednjih osam godina vodi tvrtku SFX film.

Nakon rada s Bulajićem godinama je učio o filmskom oružju, specijalnim efektima, pirotehnici...

Iza njega je nebrojeno filmova i serija - spomenimo to da je, što je važno za današnju priču, bio oružar i majstor specijalnih efekata na snimanju filma 'Pad crnog jastreba' Ridleyja Scotta iz 2001. godine, a radio je i na jedinom hrvatskom ratnom filmu 'Broj 55', ali i na hvaljenoj prvoj sezoni serije 'Nestali' Joška Lokasa.

'Kad radim s oružjem, ja ili moji ljudi na setu zaduženi smo za to da glumcima dajemo i punimo oružje. I što je najvažnije, svi smo osposobljeni za rad s njim. Oružari moraju imati oružni list i moraju imati liječničko uvjerenje da su sposobni raditi s njim', ističe Repalust.

  • +3
Alec Baldwin Izvor: Profimedia / Autor: Matt Agudo / Shutterstock Editorial / Profimedia

Ističe kako se nerijetko događa da producenti zbog uštede na setu umjesto oružara angažiraju samo rekvizitera.

'To se često olako shvaća. Rekviziter nije osoba osposobljena za rad s oružjem. To može raditi samo oružar', naglašava Repalust.

Piramida odgovornosti

Kad je prije četiri godine na snimanju videospota u Brisbaneu poginuo kaskader i glumac Johan Coff, u Australiji se otvorilo pitanje sigurnosti snimanja na setovima, kao i odgovornosti. Coff je ubijen iz pištolja/rekvizita napunjenog ćorcima. Odgovornost je prema australskim propisima ležala na producentu, redatelju, prvom pomoćniku redatelja i oružaru.

Upitan je li moguće da se na setu 'Rusta' možda štedjelo, iako se ne radi o jeftinoj produkciji, Repalust kaže da je sve moguće.

'Radio sam i na velikim stranim produkcijama i ne biste vjerovali na čemu se sve štedjelo. Nije isključeno da je i ovdje bilo tako iako nemam potpune informacije pa ne mogu to tvrditi. Ne znam ni o kakvom je točno oružju i municiji bilo riječi', podsjeća Repalust.

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: ABC7

Na kraju objašnjava da osim bojevnog metka, koji tamo nije smio biti, smrt na setu može izazvati tzv. ćorak, odnosno slijepi metak.

'Ljudi često misle da je slijepi metak bezopasan. On je namijenjen samo za zvuk i vatru, ali ako pištolj približite glavi, on može biti i smrtonosan jer je riječ o velikom pritisku plina koji izlazi iz njega', zaključio je Repalust.