u susjedstvu

Znanstvenici su otkrili najveću crnu rupu u poznatom svemiru

22.08.2022 u 09:20

Do otkrića masivne crne rupe astronomi su došli uz pomoć mreže od 36 povezanih radijskih antena

Astronomi sa sveučilišta Western Sydney otkrili su jednu od najvećih crnih rupa na nebu, a koja se prostire na više od milijun svjetlosnih godina s jednog kraja na drugi.

Crna rupa nalazi se 93 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, u galaksiji NGC2663, koja se u kozmičkim razmjerima nalazi u našem susjedsvu. Kad promatramo svjetlost zvijezda običnim teleskopom, vidjet ćemo 'tipičnu' eliptičnu galaksiju s oko deset puta više zvijezda nego u našem Mliječnom putu, piše The Conversation.

Znanstvenici su promatrali NGC2663 pomoću CSIRO-ove mreže 36 povezanih radijskih antena ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) u Zapadnoj Australiji. Pomoću njih su otkrili mlaz materije koji je iz galaksije izbacila središnja crna rupa - struju tvari oko 50 puta veću od galaksije koja bi, promatrana golim okom, bila vidljiva na noćnom nebu kao veća od Mjeseca.

Premda su astronomi već zabilježili ovakve mlazove, novootkriveni mlaz i relativna blizina NGC2663 ovu je kozmičku pojavu učinila jednom od najvećih mlazova tvari u poznatom svemiru.

NASA je ugasila teleskop Spitzer - ovo su njegove najljepše fotografije Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA

'Šok dijamanti'

Što smo vidjeli kad je ASKAP pogledao u mlaz tvari? Istraživanje je predvodio doktorand Velibor Velović sa sveučilišta Western Syndey, a rad je prihvaćen za izdavanje u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 'Naše istraživanje Evolucijske karte svemira (EMU) dokazuje da se materija između galaksija gura natrag na strane mlaza - slično efektu kakav vidimo na mlažnjacima. Dok ispušni plin eksplodira kroz atmosferu, gura ga okolni bočni tlak, što uzrokuje širenje i skupljanje mlaza tijekom putovanja kroz svemir', kažu autori studije.

Kao što je slučaj s mlažnjacima, 'šok dijamanti' mogu se vidjeti i na manjim mlazovima veličine galaksije. 'Vidjeli smo mlazove dok udaraju u guste oblake plina, osvjetljavajući ih dok se probijaju kroz njih. Ipak, suženje mlazova na bočnoj strani puno je suptilnije, što ga čini težim za promatranje. Ono što je zanimljivo je da do NGC2663 nismo vidjeli ovaj učinak u tako ogromnim razmjerima', kažu autori.