VELIK USPJEH!

Znanstvenici s FESB-a sudjelovali u otkriću najudaljenije aktivne galaktičke jezgre

17.01.2024 u 14:58

U okviru rada na FESB-u, dr. sc. Darko Zarić, čiji je mentor bio prof. dr. sc. Nikola Godinović, dizajnirao je, testirao i razvio sustav kojim se s preciznošću boljom od pet kutnih sekundi (pomak od 0,7 milimetara na udaljenosti od 27 m) deset puta u sekundi mjeri pomak kamere udaljene 27 metara od reflektora. Sustav je uspješno instaliran na teleskop LST-1 i u potpunosti ispunjava zahtjeve dizajna, izvijestili su s FESB-a. Drugi sustav, za precizno mjerenje i korekciju usmjerenosti teleskopa prilikom opažanja, razvija doktorand Toni Šarić

Obojica su članovi kolaboracije Large Size Telescope (LST). Navedenu kolaboraciju čini više od 400 znanstvenika i inženjera iz dvanaest različitih država i iz 67 raznih institucija.

'Vezano uz to, na FESB-u u Splitu dizajniran je, testiran i razvijen sustav za kalibriranje pogonskih motora za usmjeravanje teleskopa te precizno mjerenje usmjerenosti teleskopa. LST-1 teleskop smješten je na sjevernom opservatoriju CTAO (Cherenkov Telescope Array Observatory) Kanarskom otoku La Palma i još uvijek se nalazi u fazi puštanja u rad. Iako se radi o početnoj fazi, već je došlo do velikog znanstvenog otkrića najudaljenije aktivne galaktičke jezgre (Active Galactic Nuclei, AGN)', navode s FESB-a, dodajući:

'Čestitamo našim znanstvenicima i želimo još uspjeha u prikupljanju i analizi podataka koji će pomoći u razumijevanju procesa u svemiru!'