MISTERIOZNI VIRUS

Zašto medicina nema lijeka za običnu prehladu?

30.10.2013 u 15:11

Novi modeli napravljeni na temelju genetskog koda virusa obične prehlade konačno su otkrili zašto ne farmaceuti nikako ne uspijevaju pronaći lijek protiv ove česte bolesti

Prema izviješću predstavljenom u časopisu Virology, tim znanstvenika s University of Wisconsin-Madison kreirao je trodimenzionalni model proteinske ovojnice rinovirusa C koji je do 2006. godine bio potpuno nepoznat znanosti.

Ovaj se patogen drži odgovornim za oko pola svih prehlada djece, a može uzrokovati ozbiljne komplikacije dišnog sustava poput astme. Zajedno s rinovirusom A i B uzrokuje milijune oboljenja godišnje, a samo američki zdravstveni sustav košta oko 40 milijardi dolara.

Suvoditeljica studije prof. Ann Palmenberg kaže da je rinovirus C, koji je slabo istražen jer se ne može kultivirati u laboratoriju, bitno drugačiji od tipova A i B koji su dobro poznati znanstvenicima.

Njegov model u visokoj rezoluciji napravljen je na temelju genetskog sekvencioniranja 500 rinovirusa C koje je omogućilo utvrđivanje trodimenzionalnih koordinata njihove proteinske ljušture.

Stručnjaci su pronašli prilično učinkovite lijekove za viruse A i B jer je njihova struktura otkrivena još prije dosta godina uz pomoć tzv. rendgenske kristalografije, tehnike koja odlično iščitava strukturu ključnih molekula. No znanstvenici do danas nisu znali na koji način površina ovojnice omogućuje rinovirusu C da se usidri na stanici i izbjegne obrambeni sustav.

Lijekovi protiv virusa djeluju tako da se vežu za površinu virusa i promijene je. Da bi bio učinkovit, lijek mora, poput dijela slagalice puzzle sjesti na odgovarajuće mjesto na virusu. Budući da nisu poznavale strukturu rinovirusa C farmaceutske kompanije su bile prisiljene iskušavati preparate na slijepo što nije dalo zadovoljavajuće rezultate. To bi se sada trebalo promijeniti.

'Ovaj virus ima drugačije receptore i drugačije platforme za vezivanje receptora. Budući da je različit, moramo krenuti u drugom smjeru', objasnila je Palmenberg.

Rinovirusi izazivaju upalu gornjeg dijela dišnih putova jer se najbolje razmnožavaju na temperaturama od 33 do 35°C, a ne na tjelesnoj temperaturi od 37°C. Ondje se vezuju na receptore stanica epitela. Kako se virus razmnožava i širi, zaražene stanice oslobađaju signale za uzbunu koji pokreću upalne procese. Cjepivo protiv rinovirusa je praktički nemoguće razviti jer jedno cjepivo ne pruža zaštitu od drugog serotipa, a dosada ih je otkriveno najmanje 99.