stiže meteorski roj

Pripremite se za najveći nebeski spektakl ovog ljeta: Astronomi su nam otkrili sve što trebate znati o Suzama sv. Lovre

• Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 12.08.2019 14:56
  • Objavljeno 10.08.2019 u 15:39
Spektakl na nebu privlači zavljubljenike u astronomiju širom svijeta

Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Najbolji uvjeti za opažanje bit će u noći s 12. na 13. kolovoza, od 22 sata do jutra. Ako tu noć ne možete zbog posla provesti izvan kuće, pridružite se ljubiteljima astronomije koji će u nedjelju navečer nebeski spektakl promatrati s Petrove gore; posjetiteljima je organizirana i kino predstava pod otvorenim nebom

Meteorski roj Perzeidi će ove godine prema prognozama svoj maksimum aktivnosti imati u noći sa 12. na 13. kolovoza 2019. Prognozira se da ćemo moći vidjeti 10 do 15 sjajnih meteora na sat obzirom da će nam ove godine u to vrijeme Mjesec biti na nebu i to skoro pun pa će njegova svjetlost značajno smanjiti vidljivost meteora, najavljuje Dorian Božičević, glavni tajnik Hrvatskog astronomskog saveza.

Prosječna aktivnost Perzeida je između 50 i 100 meteora na sat u uvjetima dobre tame, kada nema Mjeseca. Za promatranje nađite mjesto što dalje od rasvjete i svjetlosnog onečišćenja, a najbolji uvjeti za opažanje će biti s 12. na 13. kolovoza od 22 sata do jutra.

Suze sv. Lovre očima fotoreportera od Tićana, preko Učke, do Međimurja, Nina, Korčule i Hvara

Izvor: Pixsell / Autor: Filip Brala/PIXSELL

Izraz 'suze sv. Lovre' koji se često koristi kao pučki naziv za Perzeide zapravo je postao popularan tek zadnjih pedesetak godina, kod nas, ponajprije u Dalmaciji gdje je preuzet iz Italije. Giovanni Pascolli, poznati talijanski pjesnik iz 19. stoljeća, opjevao je u pjesmi '10 Agosto' godišnjicu smrti svoga oca na kojega ga podsjećaju meteori koji padaju u to doba:

'San Lorenzo, io lo so perché tanto di stelle per l’aria tranquilla arde e cade, perché si gran pianto nel concavo cielo sfavilla…'

Osnovni podaci

Nekoliko činjenica o Perzeidima

Matično tijelo: Komet 109P/Swift-Tuttle

Radijant (ishodišna točka na nebu): Zviježđe Perzej

Maksimum aktivnosti: od 10. do 13. kolovoza

Maksimalni broj meteora: od 80 do 100 meteora u jednom satu

Brzina meteora: oko 59 km/s

Sveti Lovro je kršćanski mučenik kojeg su 10. kolovoza 258. godine, po legendi, spržili na rešetki, a svojim je mučiteljima tom prilikom hrabro rekao 'gotov sam s ove strane, okrenite me na drugu!'. U starohrvatskoj astrognoziji, meteori su pak poznati kao zvijezde padalice, svitci, proletuše, kresnice i feralići.

Kiša meteora ohvaćena okom videokamere

Izvor: Društvene mreže / Autor: Kenneth Brandon - Dark Sky Chaser

Filmska večer za promatrače na Petrovoj gori

Za promatranje zvjezdanog neba najbolje je otići nekamo daleko od grada i svjetlosnog zagađenja. Planine, brda i slabonastanjeni otoci savršena su mjesta za promatranje Suza svetog Lovre. Zagrebački astronomi i ove će godine Perzeide promatrati s Petrove gore, gdje se nalazi prvi Međunarodni park tamnog neba u Hrvatskoj.

Suze svetog Lovre

Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Zalazak sunca u nedjeljno je poslijepodne najprikladniji trenutak za obilazak spomenika Vojina Bakića iz 1981. godine čiji ostatak inoksovih oplata komnunicira sa svjetlom i prirodom, kaže Boris Štromar, predsjednik astronomskog društva Beskraj.

U nedjelju navečer, u suradnji s Riječnim kinom Karlovac, na Petrovoj gori prikazat će se i film 'First Man' redatelja Damiena Chazellea, s Ryanom Goslingom i Claire Foy u glavnim ulogama. Riječ je o biografskoj povijesnoj drami o Neilu Armstrongu, prvom čovjeku na Mjesecu, a film otkriva što se sve događalo za vrijeme priprema za naslavniju misiju u povijesti putovanja u svemir.

Za promatranje kiše ne treba vam ni teleskop ni dalekozor, vreća za spavanje bit će sasvim dovoljna

Izvor: Cropix / Autor: Goran Sebelic / CROPIX

bon-ton za opažače

Kako najbolje uživati u nebeskom spektaklu

Ne gledajte direktno u radijant (ishodišnu točku meteorskog roja); tamo ćete opaziti najmanje meteora.

Za opažanje meteora nije potrebna nikakva posebna oprema, ni teleskopi, niti dvogledi. Meteori se opažaju golim okom ležeći na tlu, a potrebno je biti barem 30 minuta u tami kako bi vam se oči prilagodile noćnim uvjetima.

Udaljite se iz prostora u kojem ima rasvjete i svjetlosnog onečišćenja u što bolju tamu.

Treba vam prostirka, ležaljka ili vreća za spavanje na koju možete leći prilikom opažanja.

Prilikom opažanja meteora nemojte koristiti bijele svjetiljke, uključujući svjetl automobila i mobitela da drugima ne uništite noći vid. Koristite crvene svjetiljke ili vaše svjetiljke prekrijte crvenim celofanom.

Prilikom dolaska i odlaska automobilom koristite samo pozicijska svjetla.