znanost ili svetost

Ogromni teleskop na Havajima mogao bi otkriti izvanzemaljski život. No, prosvjednici ne puštaju da se gradi na svetom tlu

21.08.2019 u 09:16

Kolosalni teleskop trebao bi biti postavljen na usnulom vulkanu na Velikom otoku. Radovi stoje jer prosvjednici od srpnja blokiraju put prema vrhu. Tvrde da bi takozvani Tridesetmetarski teleskop (TMT), nazvan prema promjeru njegovog ogromnog zrcala za prikupljanje svjetlosti, oskvrnavio ovo Havajcima sveto mjesto

Kakav bi to teleskop bio! Znanstvenici o takvom instrumentu maštaju još od devedesetih godina prošlog stoljeća, a globalni konzorcij znanstvenika dizajnirao ga je 2009. No kad su pokušali iskamčiti dozvolu za izgradnju Tridesetmetarskog teleskopa na vrhu Mauna Kee, gdje se već nalazi 13 opservatorija, starosjedioci su podigli bunu.

Uslijedilo je gotovo desetljeće pravnih bitaka, sve dok Vrhovni sud Havaja nije u kolovozu prošle godine presudio da se rad na teleskopu vrijednom 1,4 milijarde dolara može nastaviti. Prosvjednici su na to odgovorili blokadom prometnica i tako opet zaustavili gradnju divovskog teleskopa.

Sveto tlo za stanovnike Havaja

'Mauna je sveto tlo našem narodu, našoj djeci i budućim naraštajima', kaže Noelani Goodyear-Ka‘opua, profesorica političkih znanosti na havajskom sveučilištu, koja se lancima zavezala za ogradu.

Astronomi žele da se Tridesetmetarski teleskop izgradi na Mauna Kei Izvor: Društvene mreže / Autor: KHON2 News

Astronomi očajavaju zbog kašnjenja radova jer su iscrpili sve mogućnosti postojećih zemaljskih teleskopa poput havajskog opservatorija Keck i Velikog teleskopa na Kanarskim otocima. Veličina njihovih zrcala ograničava njihovu sposobnost skeniranja svjetlosti s planeta koji orbitiraju oko zvijezda izvan našeg Sunčevog sustava. A astronomi vjeruju da ti egzoplaneti drže odgovor na pitanje ima li život negdje u svemiru.

'Mogli bismo otkriti dokaze života, i to sa Zemlje, a to bi bila jedna od najvećih stvari koja se dogodila u znanosti', uvjeren je Michael Bolte, astronom s Kalifornijskog sveučilišta u Santa Cruzu i član odbora TMT-a.

Tridesetmetarski teleskop Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Burna povijest prosvjeda

Ovo nije prvi put da se blokira neki veliki znanstveni projekt. Godine 1969., dok se NASA pripremala za lansiranje astronauta na Mjesec, crni aktivisti prosvjedovali su u svemirskom centru Kennedy, tvrdeći da bi novac bilo bolje potrošiti na borbu protiv siromaštva.

U strahu od moguće nuklearne katastrofe, prosvjednici su 1997. okupirali Floridu pokušavajući spriječiti lansiranje nuklearne letjelice Cassini prema Saturnu.

Godine 2008. dvojica muškaraca bezuspješno su tužili organizacije koje grade Veliki hadronski sudarač duž švicarsko-francuske granice, tvrdeći da bi divovski akcelerator čestica mogao otvoriti crnu rupu koja će progutati Zemlju. Petnaest godina ranije trajno je zaustavljena gradnja akceleratora čestica SSC u Teksasu.

'A da ovog monstruma postave iznad Vatikana?'

Stanovnicima Havaja dosta je teleskopa i tvrde da je 13 postojećih već dovoljno uništilo lokalni eko sustav.

Tridesetmetarski teleskop - prosvjedi Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

'TMT bi trebao graditi opservatorij u zemljama svojih predaka, a ne u našoj', ljuti se Lilikala Kame‘eleihiwa, viša profesorica na havajskom znanju Sveučilišta u Havajima. 'Zamislite kada bi TMT ovog monstruma postavio iznad Notre Dame ili Vatikana. Kako bi se osjećali Francuzi ili Talijani? Zar ne bi prosvjedovali?'

'Bojim se da smo zaboravili da smo ovdje gosti', slaže se i astrofizičar Franck Marchis, stariji znanstvenik Instituta SETI u kalifornijskom Mountain Viewu.

Mauna Kea za jedne je sveto tlo, dok ga istovremeno njegovo predvidljivo vrijeme i položaj iznad oblaka čini jednim od najboljih mjesta na svijetu za promatranje neba. Takvi uvjeti postoje na samo nekoliko mjesta u svijetu. I kako sad pomiriti razlike, znanost i svetost?